Snabba upp mobila bredbandet

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Kör idag med Tele2 mobilt bredband här hemma, det består av en Huawei 4G usb modem kopplat till en Dovado trådlös router. Har kört de senaste uppdateringarna men ligger på en nedladdningshastighet runt 3Mbs, samma resultat om jag kör med usb modemet direkt i datorn. Har bra mottagning och modemet visar att det kör i 4G läge, är less på det nu och vill ha bättre fart, så man iaf. kan streama en film utan att det laggar....

Funderar på att smälla upp en extern antenn för att få bättre kräm, någon som har koll på vilket alternativ som känns bäst?
Funderar på en sådan här antenn: http://www.lohelectronics.se/poynting-riktantenn-11dbi-sma-med-kabel-700-2900-mhz-3g-4g-p-588.html
Och sen en signalöverförare som man trär över usb modemet. (Billiga alternativet)

Eller Byta ut mot en ny trådlös router där man monterar simkortet i denna (allt i en pryl) och sedan smälla upp en sådan antenn: http://www.lohelectronics.se/poynting-xpol-mimo-9dbi-650-2700-mhz-antenn-p-892.html (Dyrare, men färre prylar)

Vilket är att föredra? Eller finns det andra lösningar som fungerar bra?

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Både tele2 och dovado routern är kända för att ge dåliga hastigheter.
Jag har samma installation som du fast telenor 3G på ett E398 modem som är ansluten till en asus RT-N66U router.
Jag får ut mellan 2-6 Mbit/s beroende på tid på dagen.

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Både tele2 och dovado routern är kända för att ge dåliga hastigheter.
Jag har samma installation som du fast telenor 3G på ett E398 modem som är ansluten till en asus RT-N66U router.
Jag får ut mellan 2-6 Mbit/s beroende på tid på dagen.
Ok, så testa med en annan router först? Men bekymmret är att mottagningen är marginellt bättre med modemet direkt i datorn jfm om det sitter i routern.
Byta operatör vet jag inte om det ska hjälpa så mkt, telia har inte 4G täckning hos mig samt att Telenor och Tele2 kör tydligen på samma 4G master, så det borde vara strunt samma där.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Ok, så testa med en annan router först? Men bekymmret är att mottagningen är marginellt bättre med modemet direkt i datorn jfm om det sitter i routern.
Byta operatör vet jag inte om det ska hjälpa så mkt, telia har inte 4G täckning hos mig samt att Telenor och Tele2 kör tydligen på samma 4G master, så det borde vara strunt samma där.
Testa att sätt en usb-sladd på 0.5 meter så att modemet hamnar lite längre bort från routern.
Steg nummer ett i alla fall :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Jag kör Telesnor och en Dovado Go. Jag har rätt dålig täckning där jag bor så jag har satt upp en fast antenn.
Du behöver f.ö. dubbla antenner för att få bra hastigheter åt båda hållen så skall du köpa den du länkade in behöver du två...
Ett "billigare" alternativ är denna:
http://www.dustinhome.se/product/5010657070/poynting-panelantenn-xpol-mimo-9-dbi-650-2700-mhz/
Den antennen har dubbla antenner och då även två antennkablar som du kopplar in i modemet.

Jag kommer upp i drygt 20mbit/sek när det går bra.

En sak som dock tydligt ökar hastigheten även när jag kör utan antennen är att välja frekvens i Dovadon.
För mig gav 900-bandet snabbast hastighet när jag bara körde med USB-modemet(utan extern antenn). Att bara ställa om till det bandet ökade hastigheten från ca 3mbit till 12mbit när jag körde med USB.

Nu kör jag med den där Poyntingantennen, som jag länkade in, monterad på taket. Sedan ligger Dovadon på vinden och från den har jag dragit ner en nätverkskabel till min gamla trådlösa router(D-link Dir 655) som då är den som jag ansluter all utrustning till. Stationär dator med nätverkskabel till D-linken samt ett par bärbara datorer, surfplattor och telefoner.

Hastigheten när jag surfar trådlöst ligger i snitt runt 16-18 mbit vilket är aningen bättre än jag hade när jag körde ADSL från BBB...

Edit:
Såg att du hade länkat in samma antenn som jag länkade till.
Vill bara påpeka att du inte kan sätta in något simkort i den antennen utan du kopplar in sladdarna i USB-modemet. För att kunna göra det behöver du komplettera med en adapter från antensladdens SMA-hona till den ingång som finns på USB-modemet, i mitt fall en ZTE F821D med TS9-ingångar.
Adapter:
http://www.lohelectronics.se/huawei...-mf821d-antennadapter-med-sma-hona-p-538.html

Last edited:

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Testa att sätt en usb-sladd på 0.5 meter så att modemet hamnar lite längre bort från routern.
Steg nummer ett i alla fall :)
Yes, kör redan med sladd mellan router och modem. :)

Jag kör Telesnor och en Dovado Go. Jag har rätt dålig täckning där jag bor så jag har satt upp en fast antenn.
Du behöver f.ö. dubbla antenner för att få bra hastigheter åt båda hållen så skall du köpa den du länkade in behöver du två...
Ett "billigare" alternativ är denna:
http://www.dustinhome.se/product/5010657070/poynting-panelantenn-xpol-mimo-9-dbi-650-2700-mhz/
Den antennen har dubbla antenner och då även två antennkablar som du kopplar in i modemet.

Jag kommer upp i drygt 20mbit/sek när det går bra.

En sak som dock tydligt ökar hastigheten även när jag kör utan antennen är att välja frekvens i Dovadon.
För mig gav 900-bandet snabbast hastighet när jag bara körde med USB-modemet(utan extern antenn). Att bara ställa om till det bandet ökade hastigheten från ca 3mbit till 12mbit när jag körde med USB.

Nu kör jag med den där Poyntingantennen, som jag länkade in, monterad på taket. Sedan ligger Dovadon på vinden och från den har jag dragit ner en nätverkskabel till min gamla trådlösa router(D-link Dir 655) som då är den som jag ansluter all utrustning till. Stationär dator med nätverkskabel till D-linken samt ett par bärbara datorer, surfplattor och telefoner.

Hastigheten när jag surfar trådlöst ligger i snitt runt 16-18 mbit vilket är aningen bättre än jag hade när jag körde ADSL från BBB...

Edit:
Såg att du hade länkat in samma antenn som jag länkade till.
Vill bara påpeka att du inte kan sätta in något simkort i den antennen utan du kopplar in sladdarna i USB-modemet. För att kunna göra det behöver du komplettera med en adapter från antensladdens SMA-hona till den ingång som finns på USB-modemet, i mitt fall en ZTE F821D med TS9-ingångar.
Adapter:
http://www.lohelectronics.se/huawei...-mf821d-antennadapter-med-sma-hona-p-538.html

Tack för tipsen, ska testa att ändra frekvensen i första hand och se om det blir något bättre. Annars blir det till att klippa till på en sådan antenn, den har fått bra omdömmen i tester.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Tack för tipsen, ska testa att ändra frekvensen i första hand och se om det blir något bättre. Annars blir det till att klippa till på en sådan antenn, den har fått bra omdömmen i tester.

Den du länkade in är säkert ännu bättre men det förutsätter som sagt att man har två, annars får man välja mellan snabbt upp eller ned... Xpol Mimo-antennen är som sagt en ganska praktisk kompromiss.

Men fippla med frekvenserna och se om någon av dem är snabbare.
Om jag inte missförstått det så prioriteras det däringa tvåtusen-något-bandet då det är det snabbaste 4g-bandet. Problemet är bara att räckvidden är väldigt begränsat så det är nästan bara om man bor precis bredvid masten som man får bra mottagning på det och för det krävs ofta att man bor typ i innerstan..

När du kör med riktantenn är det viktigt att man riktar den rätt, som hörs på namnet.

En hjälp på traven är sidan http://www.opensignal.com/ som har kartor över var masterna finns. De har även en Android & IPhone-app (OpenSignal) som hjälper dig att lokalisera bäst signal & rikting.

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Liten uppdatering :)

Fick vara nog häromdagen så klippte till på en sådan: http://www.dustinhome.se/product/5010657081/poynting-panelantenn-xpol-mimo-2-dbi-790-2700-mhz/

Har än så länge bara slängt den vid fönstret och nu ligger jag runt 20mbit/s.
Eftersom tele2 har begränsningar i nedladdningshastighet så kändes det onödigt att betala nästan det dubbla när denna ändå klarar av den maximala nedladdningshastigheten på mitt abbonemang.
Blir till att få upp den på taket i helgen och se hur mycket ytterligare det gör på sig.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO