Snabba vettiga tips..

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Jag ska flytta och jag är mitt i mitt hojbygge, streatfighter.
Jag skulle därför behöva lite hjälp om var jag kan beställa vissa delar.
Jag kör en Suzuki Bandit som håller på att bli en snygg streatfighter.

Jag vill ha en hastighetsmätare, som är snygg, godkänd av VV-gubbarna, och inte allt för dyr.
Jag vill ha en undertrail till min bandit, hellst vill jag ha den i orginallacken (silver).
Ett snyggt styre.
Ska ha vita miniblinkers, jag vet vilka jag ska ha så de e väl lättast att åka och köpa dem.
någon form av spegel.
Något jag har glömt för att kunna få den godkännd?
Någon som vet var jag kan lättast beställa detta?
tack på förhand..

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
hojbrud skrev:
Jag vill ha en hastighetsmätare, som är snygg, godkänd av VV-gubbarna, och inte allt för dyr.

Det där blir inte lätt kan jag lova dig, okej, det finns riktigt fina alternativ för runt 1000lappen, om du inte vill ha med varv oxå, vill du ha varvet till oxå, så blir det minst det dubbla tyvärr... jag håller själv på att leta med ljus å lykta efter en lämplig till mitt Bygge, billigaste å bästa med både varv och hastighet jag hittat kostar ugefär 1800kr...

Lycka till med bygget, det kan bli fint. :tummenupp

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Fluxir skrev:
Det där blir inte lätt kan jag lova dig, okej, det finns riktigt fina alternativ för runt 1000lappen, om du inte vill ha med varv oxå, vill du ha varvet till oxå, så blir det minst det dubbla tyvärr... jag håller själv på att leta med ljus å lykta efter en lämplig till mitt Bygge, billigaste å bästa med både varv och hastighet jag hittat kostar ugefär 1800kr...

Lycka till med bygget, det kan bli fint. :tummenupp

Någon sida till de sorters hastighetsmätarna?
jag har köpt mig sånna här lampor:

jäkligt snygga i min mening:)

Bifogat

• lampa 100eur.jpg
    lampa 100eur.jpg
    23.5 KB · Visningar: 85
  • ombygge.JPG
    ombygge.JPG
    72.2 KB · Visningar: 162

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
hojbrud skrev:

Najs!! :yoparty
Original hastighetsmätare har du inte kvar? Skulle vara snyggt....nästan samma design som på lysena!

Bengine

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2005
Hoj
K2 1000, Cbr 600 -07, Pitpro
Backspegel behöver du inte, enligt bilprovningen.
OM du har en, så måste den vara hel :3freak

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Rasorblade skrev:
Måste man visst! :fakta
Inte om hojen är tagen i bruk före juni-99

Övergripande krav
7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara ut-rustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.
8 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller se-nare skall med avseende på montering av backspeglar
1. uppfylla kraven i bilaga 3 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 81 (se 3 kap. 1 §).
9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller
3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.

Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Fredde Meck skrev:
Inte om hojen är tagen i bruk före maj-99
Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar skrev:
7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.
Alltså en backspegel före 17 juni 1999, två efter.

Samma svar på samma minut :)

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
RedBaron skrev:
Alltså en backspegel före 17 juni 1999, två efter.
Som jag läser det så om du ska ha spegel på en hoj före 990617 så ska du ha två eller ingen alls. Om den är av årsmodell -68 eller äldre så räcker det med en (om du vill)

edit.
nu när jag läser igen så tycker jag att det verkar som att årsmodell -68 eller äldre inte får ha mer än en spegel, kan det stämma? :va

Last edited:

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Rasorblade skrev:
Najs!! :yoparty
Original hastighetsmätare har du inte kvar? Skulle vara snyggt....nästan samma design som på lysena!

orginalhastighetsmätaren i kåpan har inte en hel kåpa runt mätaren.. annars hade jag kunnat använda den.. men inte snyggt..

Fredde Meck skrev:
Inte om hojen är tagen i bruk före juni-99

Övergripande krav
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara ut-rustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.
8 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller se-nare skall med avseende på montering av backspeglar
1. uppfylla kraven i bilaga 3 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 81 (se 3 kap. 1 §).
9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller
3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.

tack då vet jag.. jag måste ha två speglar..
hittar inget sånt om resten av motorcykeln.. typ vd den måste ha..
tack

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
hojbrud skrev:
orginalhastighetsmätaren i kåpan har inte en hel kåpa runt mätaren.. annars hade jag kunnat använda den.. men inte snyggt..

tack
ahaaa ok, du hade den med halvkåpa...trodde det var den kåplösa :rodnar

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
hojbrud skrev:

självklart finns det länkar till dom. :tummenupp
http://www.lqt-racing.se/?section=2 där är den dyrare modellen med, kanske kan du hitta något runt plock där som kunde passa, de som finns där har både varv och hastighet.

HÄR finns den andra, den kostar typ 1000kr, men saknar varv. den är från http://www.bikeshop.se/

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
hojbrud skrev:
Någon som vet varför lilla jag inte kan öppna den..
något program som krävs för att öppna pdf?
JA, det krävs Acrobat reader om ja inte har fel... finns å ladda ner nånstanns... var minns ja inte, men tipsar den dig inte om det?

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Fluxir skrev:
JA, det krävs Acrobat reader om ja inte har fel... finns å ladda ner nånstanns... var minns ja inte, men tipsar den dig inte om det?

hehe det hade jag på datorn och det va därför jag inte förstod varför det inte gick..
Man måste ju installera det först hahaha

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...