Snabbast någonsin på Anderstorp?

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
letade igenom tråden men hittade,vem och när på tiden var snabbaste hoj?
bil blev en del disskussion,jag som gillar teknik exakt hur fungerade det här med fläkten?sög den för downforce eller vad?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Körde inte Kenny Bräck tester på torpet för några år sedan.. Formel 3000 el nåt? har för mig jag hört tider på 1.18 (inofficiellt som fan alltså). Hörde nåt om 260 i karusellen.. Nån som har mer fakta?

260 genom karusellen? Hur fort kör en 125 med en vass VM-förare genom där? 140? Då är vi strax över 1G i sidoacceleration, kanske uppåt 1.2-1.3. En F3000 ligger troligen runt 2.5-3G i snitt, då är det ca 2^0.5x140=197 km/h
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
letade igenom tråden men hittade,vem och när på tiden var snabbaste hoj?
bil blev en del disskussion,jag som gillar teknik exakt hur fungerade det här med fläkten?sög den för downforce eller vad?

fläkten sög för ground effect, inte downforce de är olika saker, och fläkten gick bara på fullvarv genom inbromsning och kurva men slutade suga vid gaspådrag, samt att den hade viss kylande effekt på maskin,

exakt hur de funkar med på och avslagningen va de gäller fläkten vet jag ej,

men jag misstänker att det bara var en on/off knapp på ratten,

om någon annan sitter inne med info så dela med er :)


GAAHH man får ju gåshud för mindre!! :yoparty
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Vad gäller varvtider och F1 på a-torp idag, så skulle det säkert vara runt minuten eller under den.
Det är en sjukt snabb bana med mycket doserade kurvor, och aerodynamiken gör sitt till. Jämför varvtider med grupp-c, dtm-, wtcc-bilar så är det typ lätt 30-40 sekunder på en 4-5km bana som de kör på idag mellan f1'an och wtcc..
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Vad gäller varvtider och F1 på a-torp idag, så skulle det säkert vara runt minuten eller under den.
Det är en sjukt snabb bana med mycket doserade kurvor, och aerodynamiken gör sitt till. Jämför varvtider med grupp-c, dtm-, wtcc-bilar så är det typ lätt 30-40 sekunder på en 4-5km bana som de kör på idag mellan f1'an och wtcc..

Ojdå... helt plötsligt fick man ngt att relatera till. Vad fort di kör :näsblod
 

A3r0

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Skövde
Hoj
Honda Cbr1000RR 06
En liten rolig bild bara, var 2 år när jag bar den 84
viewphoto.php
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Vad gäller varvtider och F1 på a-torp idag, så skulle det säkert vara runt minuten eller under den.
Det är en sjukt snabb bana med mycket doserade kurvor, och aerodynamiken gör sitt till. Jämför varvtider med grupp-c, dtm-, wtcc-bilar så är det typ lätt 30-40 sekunder på en 4-5km bana som de kör på idag mellan f1'an och wtcc..

de är ingen större skillnad på en F1a från 87 jämfört med en F1 från 2003 i kval setup på Japans GP, dock så hade bilarna kval motorer 87 de hade de inte 2003 å inte idag häller. så den minskande effekten är utbytt mot aerodynamiken istället pga reglementet som hindrar dagens F1or från att köra med slicks, frontfingen närmare marken osv..
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
de är ingen större skillnad på en F1a från 87 jämfört med en F1 från 2003 i kval setup på Japans GP, dock så hade bilarna kval motorer 87 de hade de inte 2003 å inte idag häller. så den minskande effekten är utbytt mot aerodynamiken istället pga reglementet som hindrar dagens F1or från att köra med slicks, frontfingen närmare marken osv..

Varvtiderna i F1 är ändå avsevärt lägre än på 70 och 80-talet ändå. Det kapades sekunder även på 90-talet.
Aerodynamik, däck, växellådor allt har gjort att effekten inte behöver vara i närheten för att behöva turboeffekten från 80-talet.
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Att locka dit en motogp förare vore kanske hybris, men varför inte någon lokal förmåga med schysst material?
Jag kommer ihåg när Rajamäki klämde rekordet på Gelleråsen med en ombyggd F1a efter två varvs uppvärmning.
Lånad hoj nån?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
-78 va jag där och samtliga vm lopp from -84, inkl då Kevin körde 1.29,, :)
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
3212912 En liten rolig bild bara, var 2 år när jag bar den 84
viewphoto.php
Shit vilken cool tröja! :bugar

3212408 letade igenom tråden men hittade,vem och när på tiden var snabbaste hoj?
bil blev en del disskussion,jag som gillar teknik exakt hur fungerade det här med fläkten?sög den för downforce eller vad?
Wayne Rainey har banrekordet mn tiden är osäkert, jag tror det är en 1.31.7 tid men kan vara 1.30.7.
Schwantz sägs ha varit under 1.30 på warm up men jag betvivlar det pga banrekordet som jag är tämligen säker på ligger på 1.31 ovh att Schwantz skulle köra två sekunder snabbare på warm up finner jag inte troligt. Den tiden har ingen lyckats styrka heller.
 
Last edited:

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
1978: VM Formel 1 genomförs dock:
1) Niki Lauda, Österrike, Brabham - satte banans varvrekord 1.24,836


Källa: www.arc.nu
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Vad gäller varvtider och F1 på a-torp idag, så skulle det säkert vara runt minuten eller under den.
Det är en sjukt snabb bana med mycket doserade kurvor, och aerodynamiken gör sitt till. Jämför varvtider med grupp-c, dtm-, wtcc-bilar så är det typ lätt 30-40 sekunder på en 4-5km bana som de kör på idag mellan f1'an och wtcc..

Förhållandet Motogp/F1 ligger ganska konstant runt 1.30-1.35 i varvtider.
500 anno tidigt 90-tal/MotoGP ligger på ca 1.05-1.06 på de banor jag kollat.

Det innebär att Motogp skulle köra ca 1.25-1.27 på Anderstorp och F1 nånstans i trakterna av 1.05. 250GP skulle ganska säkert skicka banrekordet åt helvete också.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kolla in Ronnie här! På torpet i sin March, genom kurvan ut på start o mål.
Lite överstyrning där!!!:tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=hfW-WiRGml4

En fundering dyker upp efter att ha sett på klippet några gånger. Titta noga på slutet... Ser inte kurvan efter långa öppnare och därmed snabbare ut än den gör idag? Jag var funkis på torpet sent på 70-talet och jag vill minnas att kurvan efter rakan var mindre skarp än den är idag. ÄR det så? Det skulle i så fall kunna förklara de grymt snabba tiderna hojarna körde på förr.

Någon som vet säkert?
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
En fundering dyker upp efter att ha sett på klippet några gånger. Titta noga på slutet... Ser inte kurvan efter långa öppnare och därmed snabbare ut än den gör idag? Jag var funkis på torpet sent på 70-talet och jag vill minnas att kurvan efter rakan var mindre skarp än den är idag. ÄR det så? Det skulle i så fall kunna förklara de grymt snabba tiderna hojarna körde på förr.

Någon som vet säkert?

Jag tyckte också den såg öppnare ut. Det var ett ställe till där de såg ut att komma ur ett ess som jag inte kände igen men det kanske bara såg så ut.

edit: nu såg jag att det är karusellen de kom ur, där såg det öpnnare ut också. Filmen jag pratar om är dock gp-cyklarna från 86.
.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dom 2 första svängarna efter långa rakan var väl det som man senast ändrat på banan. Men det var innan man körde dom sista RR-GP:na där. Gissar det var slutet på 70-talet eller nän gång på 80-talet som man byggde om där.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Vad gäller varvtider och F1 på a-torp idag, så skulle det säkert vara runt minuten eller under den.
Det är en sjukt snabb bana med mycket doserade kurvor, och aerodynamiken gör sitt till. Jämför varvtider med grupp-c, dtm-, wtcc-bilar så är det typ lätt 30-40 sekunder på en 4-5km bana som de kör på idag mellan f1'an och wtcc..
Catalunya som både F1 och MotoGP kör:

MotoGP (Rossi)
1.41,8

F1 (Massa)
1.22,7

MotoGP är alltså bara 82% så snabbt som F1 är och sedan tidigare vet vi att Cajback (täten i SM) är ca 6% långsammare än 250-VM. SM går alltså bara ca 76% så fort som F1 gör. Det gör att F1 borde köra runt Anderstorp på ca 1.12. Skapligt snabbt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top