Snabbast någonsin på Anderstorp?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Hur ser en beräkning av dina siffror ut och vad får du för resultat?

:va

Skippa procenten och kolla på sekunderna helt enkelt. Ta med förare som är snabbast och jämför med. Dra av 4 sekunder från molinas tid så har du förmodligen poletiden på mossen i 250 nästa år. D.v.s ~1.30,5 i 250, ta bort ytterligare ~4 sekunder för att gissa poletid i motogp, så är du nere på 25-26, eller kanske till och med 24.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Skippa procenten och kolla på sekunderna helt enkelt. Ta med förare som är snabbast och jämför med. Dra av 4 sekunder från molinas tid så har du förmodligen poletiden på mossen i 250 nästa år. D.v.s ~1.30,5 i 250, ta bort ytterligare ~4 sekunder för att gissa poletid i motogp, så är du nere på 25-26, eller kanske till och med 24.
Skippa procenten? Det är ju just procent man ska räkna med eftersom banorna är annorlunda. Felmarginalen blir så stor att resultatet blir oanvändbart om man gör som du föreslår. 4 sekunders skillnad på en bana kan mycket väl innebära 3 sekunders skillnad på en annan lika lång bana. Om man istället räknar med procent ökar man ju chansen att hamna nära verkligheten. Eller hur tänker du?

:confused:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Skippa procenten? Det är ju just procent man ska räkna med eftersom banorna är annorlunda. Felmarginalen blir så stor att resultatet blir oanvändbart om man gör som du föreslår. 4 sekunders skillnad på en bana kan mycket väl innebära 3 sekunders skillnad på en annan lika lång bana. Om man istället räknar med procent ökar man ju chansen att hamna nära verkligheten. Eller hur tänker du?

:confused:

Som du själv ser, så stämmer inte dina procentsatser heller riktigt...

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Som du själv ser, så stämmer inte dina procentsatser heller riktigt...
Vilka procentsatser stämmer inte? Men även om tiondels procent (tusendelar) skulle vara fel så är det en fjärt i rymden när vi talar felmarginal jämfört med att kasta sekunder hit och dit.

Alltså: antingen gissar man eller så räknar man.

Last edited:

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Nä, nu tycker jag att vi börjar skramla ihop, så vi får upp Rossi å får sätta en tid så vi vet vart skåpet ska stå! :tummenupp :yoparty :D

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Nä, nu tycker jag att vi börjar skramla ihop, så vi får upp Rossi å får sätta en tid så vi vet vart skåpet ska stå! :tummenupp :yoparty :D
Ett arrangemang som det Sandis skrev om vore såklart grymt ballt. Men de glada dagarna är förbi: nuförtiden får vi aldrig se någon snabbare förare än Jimmy Lindström eller någon ballare hoj än en produktions-250 på Mossen.

:gråta

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Vilka procentsatser stämmer inte? Men även om tiondels procent (tusendelar) skulle vara fel så är det en fjärt i rymden när vi talar felmarginal jämfört med att kasta sekunder hit och dit.

Alltså: antingen gissar man eller så räknar man.

Jo, men du gissar också... För hur ofta har exempelvis cajback varit snabbare än molina? Vid ett tillfälle på rijeka när nicklas tog pole är ett av få.
Vilken av procentsatserna av Molina ska du använda, 5% eller 8% från brno?
Olika förare gillar olika typer av banor/kurvor.

Sen kan man se skillnaden mellan exempelvis 250 och 500/motoGP, så ser man också ungefär hur mycket det skiljer i varvtider på respektive bana, vilket heller inte brukar skilja så mycket från år till år, även om det drog iväg en liten bit med 990'orna. Det skiljde ~4 sekunder mellan på anderstorp mellan 250 och 500 1990, förmodligen gör det nog det idag också, och förmodligen mer eftersom det är en så lång raka.
Man kör idag i 250-vm ofta fortare per varv än doohan med 500 gjorde för 10 år sedan.
Så utan procentsatser, så bettar jag att en toppförare i 250-vm skulle åka 1.30 på mossen idag utan större problem, motoGP 4-5 sekunder fortare.
ProSuperbike dunkade 33,6 där hemma i somras med Papunen, toppen i superstock FIMcup är 10 sekunder långsammare per varv än motogp på exempelvis brno, där papunen/jimmy och någon till säkert skulle kunna göra rätt bra ifrån sig iaf.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Jag tror offkeff ligger närmast :tummenupp Som sagt, jag tror att 250 VM skulle ligga på ca 1.31.50. SBK VM ca 1.29.50 Moto GP ca 1.26.00 125 VM ca 1.35,50. Detta är vad jag tror, och tiderna gäller vid race, ej kvaldäck!
Vet inte varför jag la mig i men kunde tydligen inte låta bli :va

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
ProSuperbike dunkade 33,6 där hemma i somras med Papunen, toppen i superstock FIMcup är 10 sekunder långsammare per varv än motogp på exempelvis brno, där papunen/jimmy och någon till säkert skulle kunna göra rätt bra ifrån sig iaf.
Max Neukirchners (bild) kvaltid på Magny-Cours nu i helgen var bara 0,2 sek bättre än Niccolò Canepas poletid i FIM Superstock 1000 Cup.

:fakta

Skulle Canepa (se bild) ändå vara 10 sek långsammare per varv än MotoGP?

Bifogat

• 3w.jpg
    3w.jpg
    116.1 KB · Visningar: 50
  • assenpopft06.jpg
    assenpopft06.jpg
    56.2 KB · Visningar: 48
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Max Neukirchners (bild) kvaltid på Magny-Cours nu i helgen var bara 0,2 sek bättre än Niccolò Canepas poletid i FIM Superstock 1000 Cup.

:fakta

Skulle Canepa (se bild) ändå vara 10 sek långsammare per varv än MotoGP?

Jag kollade bara resultaten från brno, där åker bästa wsbk runt 2.00, motogp 1.56, superstock1000 2.06..
Niko åkte 2.10 i supersport600 där i år.

Sen kollade jag kvaltiderna på Magny-Cours bara för skojs skull nu, där canepa åkte 1.42,5, Max N åkte på 1.38,524 i superpole och toseland som åkte några hundradelar ytterligare fortare.. Får det till 4 sekunder enligt min mattebok där iaf.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
vart hittar du den infon ?
jag var på "dubbelrace" -89 -90 -91 först donnington sedan A-torp ,, därför är jag obotligt säker på årtal ,,

Nej, det är du som har fel.
900812 var dagen då det sista racet för 500 cc i VM gick på mossen.

Brno har en väldigt kuperad läggning ,, been there walked there ,, har även gått på A-torp ,, har varit funkis där på slutet av 80 talet + defilerat under EM där ,, Brno är grymt kuperad jämfört med A-torp.

du kanske tänker på Donnington som har en fet inbromsning i nerförsbacke,, partiet straxt efter start o mål.(har gått den banan runt åxå)

Det behövs effekt på bägge banorna, men ingen av banorna är särskilt teknisk, brno har väl en bromsning som kan vara lite hårig i nerförsbackarna dock.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...