Runt 80 blir det som bäst med ostrypt rör, många är sämre än så. Men när hastighetsmätarna visar 115 när man i verkligheten ligger i 90 uppstår såna myter rätt lätt.
ok, vi kanske snackar plus minus en 5-10 km/h beroende på vilken modell man har... men det ligger ofta nånstans däromkring. min scooter exempelvis, en yamaha neos 02:a, gjorde 85-90 mätarfart bara med effektrör och tillhörande variatorvikter vilket senare uppmättes till ca 80 med gps. och det var en scooter. crossmodellerna brukade göra en hel del mer när man bytte rören på dem... så 100 verklig fart är nog långt ifrån omöjligt.
Instämmer, men ostrypt orginalrör är långt ifrån samma sak som effektrör. Det jag pratar om är orginalgrejerna. Med trimgrejer är väl kanske ett tiotal kilometer mer rimligt, men 100 ligger högre än vad jag räknar som troligt. (Börjar det snackas om såna hastigheter säger t.o.m. erfaret folk på Moppenet emot!)crossmodellerna brukade göra en hel del mer när man bytte rören på dem... så 100 verklig fart är nog långt ifrån omöjligt.
Min Jawa 210 tjeckräcer toppade över 70 på slutet, med 50cc.
Till den finns det INGET köpestrim, dessutom går inte ens orginaldelar att köpa längre.
Den blev dock stulen när sonen lånade den.
Jodå, rinab har, har för mig mohlins har också.
I trimväg verkar bara insug finnas...men slitdelar finns ju, ringar, kolvar drev osv
Instämmer, men ostrypt orginalrör är långt ifrån samma sak som effektrör. Det jag pratar om är orginalgrejerna. Med trimgrejer är väl kanske ett tiotal kilometer mer rimligt, men 100 ligger högre än vad jag räknar som troligt. (Börjar det snackas om såna hastigheter säger t.o.m. erfaret folk på Moppenet emot!)
Jag har alla delar för era våta drömmar när det gäller kolvar cylindrar.förbränningsrum,tändsytem pipor vevstakar och framför allt kunnande..
www.vrm.se
MVH
Roffe
Hade tjecken blivit kvar i min ägo hade jag nog hört av mig.
På slutet hade vi dock problem med att effekten översteg friktionen på drivbackarna, men det hade jag redan en lösning på...
Nu är jag dock sugen på en större tvåtakts-tjeck, kan man få någon sprutt på Jawa 350 1980-> ?
Jag har hört rykten om att man ska byta veven till den tidigare modellen om man ska trimma, vad är det för fördelar med att kolvarna rör sig paralellt istället för 180 grader förskjutet? (mig veterligt den enda skillnaden)
Jawa är udda.Hade tjecken blivit kvar i min ägo hade jag nog hört av mig.
På slutet hade vi dock problem med att effekten översteg friktionen på drivbackarna, men det hade jag redan en lösning på...
Nu är jag dock sugen på en större tvåtakts-tjeck, kan man få någon sprutt på Jawa 350 1980-> ?
Jag har hört rykten om att man ska byta veven till den tidigare modellen om man ska trimma, vad är det för fördelar med att kolvarna rör sig paralellt istället för 180 grader förskjutet? (mig veterligt den enda skillnaden)
Jawa är udda.
MZ är inte lika udda.
Har varit lite sugen på en MZ 251 ETZ sedan en jobbarkompis tjöppte flångans ny sådan för 8-9 år sedan.
Ohyggligt fula.
Men charmiga.
[YOUTUBE-ID]e3hB742voVk[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]d4cKgFldPHQ[/YOUTUBE-ID]
Årsracet får man inte missa.
Som jag nämnt tidigare, så blir 50cc race ofta förstörda av att klasser slås ihop.
Sedan passar ju inte alla banor heller.
Mopperacing brukade (brukar?) köras på gokartbanor.
Lite annat reglemente.
Ram och motor måste ha sitt ursprung som moped.
Behöver inte vara samma.
Max 72cc.
Slut på begränsningar.
Kollade runt.
Körs fortfarande.
Inte säker på reglementet.
Många coola moppar på:
http://race.ulkhyvlers.net/misc/080601/
Kanske skulle köpa sig en moppe och börja rejsa
Får kolla på vad som gäller först
Inbillar mig att det finns fler MZ än Jawa i Sverige.Nu har du väl lite otur när du tänkte?
JAWA finns kvar som fabrik och levererar fortfarande medans MZ är en
parantes i öststaterna...
/R
Jawa har lite moderna hojar
http://www.jawa.eu/motorcycles/jawa-650/jawa-650-classic.htm?lang=en
Dom hade jag förträngt.
Ser så djävla fel ut.
Men visst existerar dom.
MZ har jag för mig gick omkull för något år sedan.
Lite synd.
MZ Scorpion gillade jag.
[YOUTUBE-ID]Vb7ApMAyk-g[/YOUTUBE-ID]
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |