2004erland
Ny medlem
Jag tittade på moderna racermaskiner när jag trimmade min motor eftersom de var vad jag hade tillgång till. Dessutom brukar utvecklingen gå framåt och mest rätt är väl att titta på det nyaste man kan och sen försöka applicera det på vad man har så gott det nu går. Visst hade det varit kul att köra Zündappen på Knutstorp och det gör jag gärna om jag får det. Jag har RR licens men frågan är om Zündappen kan få det. Men nu gällde det effekten och den visar man väl inte på banan? Jag har ingen som helst prestige när det gäller det här utan bara ett jättestort tekniskt intresse som jag gladeligen delar med mig av till alla intresserade. Alla jag har träffat har i sin tur haft något att lära mig. Jag har förresten alla gamla Das Motorrad med en massa utförliga artiklar om gamla 50cc racers. Der Grosse mit den kleinen hüb bland annat. Den handlar om en Kreidler VM maskin, tror det är runt 1980. Jag har tänkt att leta reda på alla artiklarna, scanna dom och lägga upp dom på hemsidan. Alla kan väl inte tyska men bilderna säger rätt mycket. All den här informationen tog jag i beaktande innan jag trimmade själv. Hur många hästar har du och vid vilket varv? För att varva så mycket som ni gör, krävs det inte keramiska lagerhållare till vevstakslagret då? Graderna är inte skitsnack utan det handlar om tid / area. För att få en bra fyllnadsgrad så måste man uppnå en viss tid / area. 2 taktaren som ska hinna med dubbelt så mycket som 4-taktaren på ett varv kan på grund av detta inte varva lika mycket med bibehållen verkningsgrad. Erland.
Last edited: