Snabbaste Streetfightern / nakna hojen

litzter

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Har inte maxat tuono'n, men min gamla ninja låg å studsa på 320 på mätarn, å den hade en maxhastighet i pappret på runt 280. tror dom flesta har glädjemätare som heter duga :näsblod
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
räknas ombygda streetfigthers? 270km/h på en fzr1000 :p

dock så va la hastighetsmätarnålen inte den stabilaste precis :p
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
k1300r är inte ful. finns en i gbg jag spanat in en del, när den stått parkerad på kungsportp, tycker den är rätt snygg. men det är nog en del detaljer på den som sänker den. tex. nedre staget som går från ramen till bakpartiet, som i mina ögon är en design blunder o sen lite annat pill som baklykta, speglar. men som helhet en riktigt habil hoj:) . kan man köra över 240 på naken? mina händer orkar inte sig hålla kvar.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
varvade ur Gamla Kingen på 4an , tror den maxxade 275isch , 250km/h spärren funkar på 5an å sexan om jag inte minns fel

men nä , naket över 200 blås så ser man ut som en gorilla sedan :näsblod
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ett hett (och hemligt!) tips är ju att lägga er mot tanken så slipper ni den värsta vinden :banana

- - - Updated - - -

Ett hett (och hemligt!) tips är ju att lägga er mot tanken så slipper ni den värsta vinden :banana
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Jag var uppe i 282ktm/h och då fanns det en del kvar innan varvstoppet.
Är du verkligen säker på det? Jag pressade nyligen en K 1300 S HP längs 7-8 mil Autobahn och tangerade 280 i mätarfart en gång.
 

Bifogat

  • bmwk.jpg
    bmwk.jpg
    112.4 KB · Visningar: 109
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
BMW bygger nog rätt ofta bra hojar men designavdelningen har inte alla hästarna i stallet. Inte alltid i a f.

Det här är det värsta missfostret jag har sett.
 

Bifogat

  • Bmw_cruiser_r1200c_custom_leftside.jpg
    Bmw_cruiser_r1200c_custom_leftside.jpg
    56.1 KB · Visningar: 150

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
En bild säger mer än tusen ord...

Jag plussade det här inlägget för att jag tycker det är en jävligt ful hoj. Kan ha fattat alldeles fel Alatalo kanske tycker den är väldigt snygg och då ber jag om ursäkt. Fast jag tycker ju som jag gör. Den är ful fast jag vill ju inte plussa ett inlägg som ironi.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
BMW bygger nog rätt ofta bra hojar men designavdelningen har inte alla hästarna i stallet. Inte alltid i a f. Det här är det värsta missfostret jag har sett.
Håller inte med dig. Alltid gillat R 1200 C och har sett väldigt många glidare som ser avsevärt tråkigare/fulare ut.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tycker inte heller att den är särskilt snygg (jag har en gång blivit beskylld för att inte tycka att någon hoj förutom RC30 är snygg). Däremot attraherar den mig ur synvinkeln "våga vara annorlunda". Kombinationen av mycket motor, ingen framgaffel och ingen kedja är ju lite wild and crazy...Jag har faktiskt provkört en en gång och jag vill minnas att jag tyckte att den var väldigt lätthanterlig trots vikten och storleken.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Har inte maxat tuono'n, men min gamla ninja låg å studsa på 320 på mätarn, å den hade en maxhastighet i pappret på runt 280. tror dom flesta har glädjemätare som heter duga :näsblod

V4an gör bara runt 270. Med mig på inte ens det, så både BMW och KTM är snabbare. Hur intressant det nu är på dessa hojar...?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag mätte hastigheten med GPS igår, och SÅÅÅ jävla hemskt är det väl inte med 9,5% felmarginal på i 200km/h mätarfart? GPS-hastigheten var då 181km/h. Nog för att det diffar mycket. Men hur mycket skiljer det sig jämfört mot andra hojar?

image_53d7282a2a6b22317418fe1a.jpg
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Aprilia brukar normalt ligga på 3-4%, åtminstone på de stora hojarna. Generellt kan man nog räkna med ca 7-8%. Fråga mig inte varför...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
V4an gör bara runt 270. Med mig på inte ens det, så både BMW och KTM är snabbare. Hur intressant det nu är på dessa hojar...?

Precis. Det känns som att hög toppfart har väldigt låg prioritet på en nakenhoj. Finns det någon som väljer nakenhoj utifrån vilken som har högst toppfart...?

Aprilia brukar normalt ligga på 3-4%, åtminstone på de stora hojarna. Generellt kan man nog räkna med ca 7-8%. Fråga mig inte varför...

Felvisningen relativt verklig hastighet brukar bli större ju högre hastigheten är. Jag tror att detta - i alla fall till viss del - beror på att motorcykeltillverkarna inte kompenserar för luftmotståndet. Man mäter bakhjulets hastighet och i konstant hastighet 50 km/h eller 100 km/h krävs knappt någon effekt alls för att driva hojen framåt. Detta genererar inget hjulspinn och därför är det knappt någon skillnad mellan bakhjulets hastighet och den verkliga hastigheten.

Ju högre hastigheten är desto högre blir luftmotståndet. Det ökar nämligen kvadratiskt i förhållande till hastigheten. Då krävs betydligt mer effekt för att driva hojen framåt. För att driva motorcykeln framåt i dess toppfart krävs ju dess toppeffekt. Då ingen motorcykel har kåpor och aerodynamik som ger downforce så ger detta mycket mer hjulspinn. Därför har väldigt få hojar en mätare som visar korrekt hastighet i 300 km/h. Min erfarenhet från att studera dataloggning på racermotorcyklar är att det kan skilja upp till 10% i hastigheter över 300 km/h (GPS'en eller speed trap'en visar 300 km/h och framhjulet snurrar i 300 km/h medans bakhjulet snurrar i 330 km/h).

Eftersom en nakenhoj har större frontyta och sannolikt sämre luftmotståndskoefficient på grund av sämre strömlinjeform så är det ingen vild gissning att felvisningen är större jämfört med motsvarande kåphoj. Den som ser 280 km/h på mätaren på sin nakenhoj kör därför sannolikt lite långsammare än kåphojen som också visar 280 km/h. Man snurrar sitt bakhjul lika fort, men man färdas inte framåt lika fort...
 
Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top