Snabbgas?

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ser att det säljs en del såna här snabbgaskit här och där av olika märken, snordyra. Jag minns att man hade det på moppen för "snabba rivstarter" som det hette då, men vad fyller det för funktion på en riktig hoj?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kort och gott: du ändrar hur mycket du behöver dra på gashandtaget för att komma till full gas.

Säg att du i normala fall måste dra gasrullen 180 grader för att nå full gas (ett halvt varv) så krävs det med snabbgas bara 90 grader (ett kvarts varv). Du byter helt enkelt ut den lilla plast- eller metallrullen med hål i som sitter i gashandtaget (där gasvajrarna är fästa).

Svindyrt att köpa av nån anledning. :va

Nicko1

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
R6
jag skulle vilja ha det på min r6 men jag skulle aldrig lägga några större pengar på att köpa ett nytt med tanke på vad dom kostar

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Det är nåt som är mest intressant inom bankörning då varje rörelse blir jobbigare för varje varv man kör. Och ens sittposition inkl ben och armar är viktigt, och behöver vridas för mycket eller ännu värre ta ett nytt tag gör att man missar viktig information i omgivningen eller i körställningen så det blir störande i ens strävan att göra snabbare o snabbare varvtider.

Snabbgas finns på ebay riktigt billigt, kanske över drev men mycket billigare än vad vissa tar för en så enkel detalj, behöver inte vara just till ens egen hoj, utan det viktigaste är hur stor rullen är som rullar in gasvajern. Ju större ju mindre rörelse behöver man göra för att vajern ska dras in.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
I många fall kan man köpa en standardgasrulle från en annan hoj bara. Eller så skjuter man in ett avklippt buntband, slaktad slangklämma eller liknande under vajern i gasrullen, kostar nästan gratis.

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Standardrullen från R6 06->nyare verkar vara poppis, den har 1/6varv till wot.

Japp! :tummenupp

Provat på min gixxer och funkar perfekt. Man kan bli tvungen att trimma metallrören som guidar wirarna in i huset, men det görs snabbt och påverkar inte funktionen eller utseendet.

Stor skillnad på gata, oumbärligt på bana.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Men blir inte gasen okänsligare då? Så om man drar lite på gasen så drar den mer om man har en större rulle?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Men blir inte gasen okänsligare då? Så om man drar lite på gasen så drar den mer om man har en större rulle?

Beror på vad du köper. En större rulle som fort. är helt rund blir eg. bara "okänsligare". Men det finns även dom ser ut som på bilden nedan, där är det bara sista biten (då man ändå ger fullt) som påverkas.

U6951151_lg.jpg

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Beror på vad du köper. En större rulle som fort. är helt rund blir eg. bara "okänsligare". Men det finns även dom ser ut som på bilden nedan, där är det bara sista biten (då man ändå ger fullt) som påverkas.

U6951151_lg.jpg

Den verkar ha tre inställningar, en från känslig/mer utslag över hela rörelsen (längst till höger), över halva varvet (övre) och sista tredjedelen av varvet på den åt vänster.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Till Gsxr finns det Yoshimura snabbgashandtag bara byta rullen, några ´hundringar!
Vet ej dock om dom har till flera?

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Handen och handleden får vinklas så in i bäng med ett 1/4-varvs gashandtag (som gixxerns) vilket gör det svårare och obekvämare att köra. Faktum är att en 1/6-varvs gasrulle ger bättre kontroll än ett 1/4-varvs gasrulle, åtminstone för mig.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag körde med 1/5 på TL:n jag hade förut. Det var klockrent. Jag köpte den på doublezracing.com
Jag ska skicka dit mitt handtag nu så han ska göra till RC8an oxå.
Det är en jävulskt billig modd som gör stor skillnad.

Prova. :tummenupp

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha