snabbhjälp!! win98

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Ort
Hva
Hoj
Veteranare av olika slag
Sitter med en polares burk.... vet inte varför han vill ha den fixad men dum som jag var så sa jag att det inte var några problem!!
det är så mycket skit och jag lovar att den är seg som sirap pga ålder....

ligger win 98 andra utgåvan på.. och bios är lösenordskyddat . har en vanlig 98 skiva liggandes men ingen produktnyckel,
finns det något verktyg/program så man kan få datorn återställd eller är det kört? om man formaterar via dos så är väll bios fortfarande lösen på?

rock on / per
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Dra ur strömsladden till datorn, tryck på pwr-on så all juice lämnar nätagget.
Därefter drar du ur batteriet till mobot alt reset om det räcker.. :tummenupp
 

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Ort
Hva
Hoj
Veteranare av olika slag
Dra ur strömsladden till datorn, tryck på pwr-on så all juice lämnar nätagget.
Därefter drar du ur batteriet till mobot alt reset om det räcker.. :tummenupp

då nollställer man bios va?
försvinner lösenoredet då ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Innan du lägger ned mer tid på hans dator - räkna med att det tar 12 timmar för att vara uppkopplad till internet och tanka hem alla updates från 1998-2006. Är det mindre än 256 Mb internminne i den, skrota datorn. En ny köp-dator-i-delar-från-dustinhome kostar 2300 och är ca 20 ggr snabbare än det där gamla liket du försöker få fart på. Med Ubuntu och OpenOffice blir den burken en raket.

Jag har en P3 500MHz 384Mb 13GB LAN Nvidia FX-440 burk ståendes med XP SP2 (studentversionen) installerat med alla SP's (senast idag) för 800 pix + frakt. Går att kika på SVT iom gaffet och lyssna på SR med den iom inbyggt ljud. Som med alla gamla härken tar aftonbladet.se ca 30 sek att ladda fullt ut. Med Firefox och adblock/flashblock ca 15.

Vill din polare ha en dator som håller i fyra fem år - köp min två veckor gamla och trimmade E2160@3400MHz med x1950Pro 512Mb, 1Gb, 250Gb, WLAN/LAN. http://service.futuremark.com/compare?3dm06=3226398 (plats #21 i världen enligt 3dmark06 för burkar med x1950pro kort). Stabil 24/7 och sval i en Coolermaster Centurion med ANTEC 450w true power. Nypriset var dryga 6k5, jag vill ha 5k plus ev frakt. Dvs den är ett av mina "gamla" klockningsprojekt som nu bara står och samlar (två veckors) damm.
 

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Ort
Hva
Hoj
Veteranare av olika slag
fick ordning på skiten men fy faaaaan det tog nästan hela dagen att hitta alla fel! (mycket porr)

det ända som stör mig nu som jag inte kan komma ihåg lösningen på är att program mappen startar när windows startar. men skit samma han får den imorgon sen vill jag inte se skiten mer!!!

Han ska ge den till sin son på 7 år förresten!

Tack för svaren! / Per
 

thepope

Med lem
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F3
fick ordning på skiten men fy faaaaan det tog nästan hela dagen att hitta alla fel! (mycket porr)

det ända som stör mig nu som jag inte kan komma ihåg lösningen på är att program mappen startar när windows startar. men skit samma han får den imorgon sen vill jag inte se skiten mer!!!

Han ska ge den till sin son på 7 år förresten!

Tack för svaren! / Per

Det är nåt program som försöker starta vid uppstart, där sökvägen till det är C:\Program Files\nånting... Windows klarar inte mellanslaget, och tolkar det som att den ska öppna mappen C:\Program.
Leta upp vilket program det är och avinstallera (uppenbarligen saknar du inte programmet eftersom det ändå inte lyckas starta) eller leta upp det med regedit och lägg "" runt sökvägen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
det var ett långt projekt...

Gamla Win98-användare finns det gott om - som behöver nåt nyare. Jag bygger och klockar och kränger (med förlust, vad annars - är ju iaf hyffsat nyttiga läropengar) när jag tycker jag är klar med dem. Har sålt två datorer den senaste månaden till f.d. w98-användare som tidigare laddat aftonbladet.se på 60 sekunder mot numera 2 sekunder.

En modern snik-sempron 2800+ dator är ca 20 ggr snabbare än en P3 500 överlag. En w98 maskin med 32Mb eller mindre internminne kan f.ö. inte heller använda flash (som de flesta sajter använder), då dyker burken direkt.

Att ge en gammal w98-maskin till en 7-åring är snudd på barnmisshandel - om inte annat kommer han att få psykiska problem pga långsamheten.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top