Jaha... Till er som funderar på en Husabergare, så här kan det gå om man har sånt oflyt som en annan har. Tydligen så ska man inte ha en Supermotard, lika bra att inse det nu...
Efter lite letande så hittade jag en superfin Husa FS 650 E -04 med ca 58 tim körda. Hojen såg verkligen kalasfin ut, och efter en provkörning samt genomgång så blev det affär. Dock så tyckte jag att man kunde höra ett svagt svagt skrammel ifrån motorn när den blev varm, men efter konsultation med div folk så var detta helt normalt, kunde t o m vara växellådan som lät lite. Fullt normalt alltså... ( N O T )
Ut och köra lite tänkte man, så kompisen gled över med sin hoj. Trevligt
Körde lite lätt i ca 20 minuter, hade stannat och tankat och småpratat, och så bar det iväg igen.
Efter några minuters körning på riktigt små kurviga vägar så skramlade det bara till i ca 110 km/h, och hojen tvärnöp. Stannade vid vägkanten(Efter att nästan ha wobblat av vägen med låst bakhjul) och det kom lite vitrök ur ljuddämparen. Ingen olja läckte ut någonstans, inget vatten, inga hål i blocket eller så, ja det såg rätt okej ut utifrån iaf, men.....................
Efter att ha rivit ner en del, b l a ventilkåpan så såg jag direkt att en ventilfjäder på avgassidan hade gått av. Okej, kanske inte så farligt tänkte jag... Bara det att ventilen saknades. Hittade ventilskaftet i grenröret... NU började man inse... Klippte sedan kamkedjan och lyfte av toppen - Herre min GUD. Ja ni ser ju på bilderna. Kolven sitter nästan i 90 graders vinkel i det som en gång hette foder... Vevstaken krokig. Fodret ligger i en hög i vevhuset, på veven mm... Alla ventiler skadade + säten. Förbränningsrummet sönderhackat av slag, antagligen ifrån ventilen/skaftet som farit runt som en tetting där inne... Ja, man kan ju säga att hela motorn är totalhavererad. Bara skit inuti motorn.
HUR är detta MÖJLIGT? När man kört lugnt och fint med hojen i ca 1,5 timme totalt, efter köp? De förra ägarna verkar ju inte heller ha varit några "Motardgalningar", utan vettiga människor som t o m haft en bok där de skrivit i all service. Hojen har varit minutiöst servad var 5:e timma.(Detta kan man ju iofs inte veta, men det verkar seriöst allt) Tilläggas bör att jag absolut inte har kört på höga varv några längre stunder, inte pinat den på nåt vis, endast normal motionskörning. Kollat oljan och vattnet innan körning, lyssnat, och sedan kört på ett vettigt sätt. Hur kan en motor rasa på detta vis?
Nej, nu är det verkligen slutkört. Förra året hade jag en KTM 660 -04, en ny hoj som det BARA var problem med. Fick den till slut utbytt mot en ny 660 -05:a, som också krånglade, så då tröttnade jag på Motard. Nu när suget kom tillbaka så köpte man en Husa 650 som gick i ca 1,5 timme(Gick dock som Satan!), sedan totalhaveri.
Kan en människa bli mer otursförföljd...? NU känner man ju bara att HUSABERG(KTM) - Vilket jävla S K I T...
Och till er som har en massa teorier om vad som hänt, skriv gärna ner det, ska bli kul att höra allas åsikter...
Här ser ni lite bilder(Dåliga bilder), en på den "fina" hojen, sedan på motorn utan topp, samt toppen(förbränningsrummet)..............................
Suck...
Efter lite letande så hittade jag en superfin Husa FS 650 E -04 med ca 58 tim körda. Hojen såg verkligen kalasfin ut, och efter en provkörning samt genomgång så blev det affär. Dock så tyckte jag att man kunde höra ett svagt svagt skrammel ifrån motorn när den blev varm, men efter konsultation med div folk så var detta helt normalt, kunde t o m vara växellådan som lät lite. Fullt normalt alltså... ( N O T )
Ut och köra lite tänkte man, så kompisen gled över med sin hoj. Trevligt
Körde lite lätt i ca 20 minuter, hade stannat och tankat och småpratat, och så bar det iväg igen.
Efter några minuters körning på riktigt små kurviga vägar så skramlade det bara till i ca 110 km/h, och hojen tvärnöp. Stannade vid vägkanten(Efter att nästan ha wobblat av vägen med låst bakhjul) och det kom lite vitrök ur ljuddämparen. Ingen olja läckte ut någonstans, inget vatten, inga hål i blocket eller så, ja det såg rätt okej ut utifrån iaf, men.....................
Efter att ha rivit ner en del, b l a ventilkåpan så såg jag direkt att en ventilfjäder på avgassidan hade gått av. Okej, kanske inte så farligt tänkte jag... Bara det att ventilen saknades. Hittade ventilskaftet i grenröret... NU började man inse... Klippte sedan kamkedjan och lyfte av toppen - Herre min GUD. Ja ni ser ju på bilderna. Kolven sitter nästan i 90 graders vinkel i det som en gång hette foder... Vevstaken krokig. Fodret ligger i en hög i vevhuset, på veven mm... Alla ventiler skadade + säten. Förbränningsrummet sönderhackat av slag, antagligen ifrån ventilen/skaftet som farit runt som en tetting där inne... Ja, man kan ju säga att hela motorn är totalhavererad. Bara skit inuti motorn.
HUR är detta MÖJLIGT? När man kört lugnt och fint med hojen i ca 1,5 timme totalt, efter köp? De förra ägarna verkar ju inte heller ha varit några "Motardgalningar", utan vettiga människor som t o m haft en bok där de skrivit i all service. Hojen har varit minutiöst servad var 5:e timma.(Detta kan man ju iofs inte veta, men det verkar seriöst allt) Tilläggas bör att jag absolut inte har kört på höga varv några längre stunder, inte pinat den på nåt vis, endast normal motionskörning. Kollat oljan och vattnet innan körning, lyssnat, och sedan kört på ett vettigt sätt. Hur kan en motor rasa på detta vis?
Nej, nu är det verkligen slutkört. Förra året hade jag en KTM 660 -04, en ny hoj som det BARA var problem med. Fick den till slut utbytt mot en ny 660 -05:a, som också krånglade, så då tröttnade jag på Motard. Nu när suget kom tillbaka så köpte man en Husa 650 som gick i ca 1,5 timme(Gick dock som Satan!), sedan totalhaveri.
Kan en människa bli mer otursförföljd...? NU känner man ju bara att HUSABERG(KTM) - Vilket jävla S K I T...
Och till er som har en massa teorier om vad som hänt, skriv gärna ner det, ska bli kul att höra allas åsikter...
Här ser ni lite bilder(Dåliga bilder), en på den "fina" hojen, sedan på motorn utan topp, samt toppen(förbränningsrummet)..............................
Suck...
Bifogat
Last edited: