Snacka om HusaRAS... Så här kan det gå... =(

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Hemma...
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
Jaha... Till er som funderar på en Husabergare, så här kan det gå om man har sånt oflyt som en annan har. Tydligen så ska man inte ha en Supermotard, lika bra att inse det nu... :näsblod

Efter lite letande så hittade jag en superfin Husa FS 650 E -04 med ca 58 tim körda. Hojen såg verkligen kalasfin ut, och efter en provkörning samt genomgång så blev det affär. Dock så tyckte jag att man kunde höra ett svagt svagt skrammel ifrån motorn när den blev varm, men efter konsultation med div folk så var detta helt normalt, kunde t o m vara växellådan som lät lite. Fullt normalt alltså... ( N O T )

Ut och köra lite tänkte man, så kompisen gled över med sin hoj. Trevligt :)

Körde lite lätt i ca 20 minuter, hade stannat och tankat och småpratat, och så bar det iväg igen.

Efter några minuters körning på riktigt små kurviga vägar så skramlade det bara till i ca 110 km/h, och hojen tvärnöp. Stannade vid vägkanten(Efter att nästan ha wobblat av vägen med låst bakhjul) och det kom lite vitrök ur ljuddämparen. Ingen olja läckte ut någonstans, inget vatten, inga hål i blocket eller så, ja det såg rätt okej ut utifrån iaf, men.....................

Efter att ha rivit ner en del, b l a ventilkåpan så såg jag direkt att en ventilfjäder på avgassidan hade gått av. Okej, kanske inte så farligt tänkte jag... Bara det att ventilen saknades. Hittade ventilskaftet i grenröret... NU började man inse... Klippte sedan kamkedjan och lyfte av toppen - Herre min GUD. Ja ni ser ju på bilderna. Kolven sitter nästan i 90 graders vinkel i det som en gång hette foder... Vevstaken krokig. Fodret ligger i en hög i vevhuset, på veven mm... Alla ventiler skadade + säten. Förbränningsrummet sönderhackat av slag, antagligen ifrån ventilen/skaftet som farit runt som en tetting där inne... Ja, man kan ju säga att hela motorn är totalhavererad. Bara skit inuti motorn. :arsele

HUR är detta MÖJLIGT? När man kört lugnt och fint med hojen i ca 1,5 timme totalt, efter köp? De förra ägarna verkar ju inte heller ha varit några "Motardgalningar", utan vettiga människor som t o m haft en bok där de skrivit i all service. Hojen har varit minutiöst servad var 5:e timma.(Detta kan man ju iofs inte veta, men det verkar seriöst allt) Tilläggas bör att jag absolut inte har kört på höga varv några längre stunder, inte pinat den på nåt vis, endast normal motionskörning. Kollat oljan och vattnet innan körning, lyssnat, och sedan kört på ett vettigt sätt. Hur kan en motor rasa på detta vis?

Nej, nu är det verkligen slutkört. Förra året hade jag en KTM 660 -04, en ny hoj som det BARA var problem med. Fick den till slut utbytt mot en ny 660 -05:a, som också krånglade, så då tröttnade jag på Motard. Nu när suget kom tillbaka så köpte man en Husa 650 som gick i ca 1,5 timme(Gick dock som Satan!), sedan totalhaveri.

Kan en människa bli mer otursförföljd...? NU känner man ju bara att HUSABERG(KTM) - Vilket jävla S K I T...

Och till er som har en massa teorier om vad som hänt, skriv gärna ner det, ska bli kul att höra allas åsikter...

Här ser ni lite bilder(Dåliga bilder), en på den "fina" hojen, sedan på motorn utan topp, samt toppen(förbränningsrummet)..............................

Suck... :näsblod
 

Bifogat

  • Mindre Husabild.JPG
    Mindre Husabild.JPG
    62.1 KB · Visningar: 434
  • Husaras 1.JPG
    Husaras 1.JPG
    34 KB · Visningar: 1,123
  • Husaras 2.JPG
    Husaras 2.JPG
    31.6 KB · Visningar: 424
  • Husaras 3.JPG
    Husaras 3.JPG
    38.5 KB · Visningar: 457
  • Husaras 4.JPG
    Husaras 4.JPG
    31.7 KB · Visningar: 288
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02

Kan en människa bli mer otursförföljd...? NU känner man ju bara att HUSABERG(KTM) - Vilket jävla S K I T...
Ouch, jag lider med dig! Köp en lite mindre extrem hoj nästa gång så minimerar du risken, t.ex en XR650 med motardkit kanske, tyngre, fulare och inte med samma klipp, men fortfarande kvick och rolig och betydligt mindre gå-sönder-benägen :).
 

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Kramfors
Hoj
2005, KTM 640 SM
Men vad i hel*ete!
Det där va våldsamt, själv står min motor på en arbetsbänk också, jag letar dock fortfarande efter mitt fel (vibrationer i styret)

Lider med dig!
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
FY FAAAAN vilken osis! Det måste ju vara höjden av otur. Riktigt tråkigt. Det ser ut som att det mesta har gått sönder...
 

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Hemma...
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
Kan tillägga att hojen kommer att säljas som den står, med skuren motor.
Annars är den kanonfin, fräscha däck(Bakdäck nästan helt nytt), kraschpuckar, miniskylt, mm + alla originaldelar. Utgångspriset är 10 000:-. Sen får man lägga högre bud. Säljes till Högst bjudande, skicka pm här eller maila på:

mr_dobermann@telia.com

Mvh Kimmen.
 

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Hemma...
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
Vet ej vad en ny maskin kostar... Ärligt talat så törs jag inte åka Husa längre. Att köra helt normalt, inte ens dra ur den, och så bara totalskär den på det här viset gör ju att man inte litar på grejerna längre... :arsele

Nån som sett en Husamaskin skära på det här viset innan..?

Nu blir det Trampcykel o en gammal sur Bmw 525:a framöver... :rolleyes:

K.
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Förra ägaren har troligtvis kört väldigt mycket bakhjul, med för lite olja och eller med konstant varvtal vilket gjort att oljefilmen i cylindern försvunnit och fram/baksida på kolven slitits ner såpass att den tippat i cylindern.

Lämna in den och få den lagad är mitt tips, det är bara otur att detta hände just dig.
 

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Hemma...
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
Hojen var dessutom uttagen i Juni -05, så den har knappt gått i 2 år...

Gäller inte konsumentköplagen på sånt här..? 2 år ska det ju vara på allt som säljs i butik, sen får dom säga vad dom vill... Men med mitt flyt så - antagligen inte. Ska ringa Husa imorrn iaf o fråga dom vad det är för skit som kan rasa på det här viset. Motorn var dessutom nyservad enligt förra ägaren, inkl ventiljustering...

K.
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Fy fan det där såg inte trevligt ut!

Är det inte med största sannolikhet den brustna ventilfjädern som är boven i dramat? Fjädrar som går av verkar ganska vanligt, men många har tur och behöver bara byta fjädrar. Men i ditt fall har ventilen ramlat ner och fått kolven att kantra och vips är det mesta sönderslaget. Hade det varit kolven som är sliten så borde det ju inte få ventilen att trilla ner. :va

Tråkigt iallafall. Men köpa begagnad husa är lite av ett lotteri, tyvärr. Har precis fått tillbaka min 04:a från buset, ska bli spännande att se hur den ser ut inuti motorn. :näsblod Har gått cirkus 25 timmar med samma olja troligtvis.

Är intresserad av din hoj om du ska sälja, hade ju varit perfekt med en extra reservdelshoj. Lite dåligt med pengar just nu bara.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
10 papp bjudet :) om jag nu har de...
behöver du en caferäserhoj o vill lägga imellan :rolleyes:
 

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Riktigt otur grabben. Hade förra ägaren verkligen renoverat motorn då? För dom säger att ett "större" ingrepp ska ske vid 50h om man vill va noga med den. Stackare verkligen. Det lilla jag hade min så va jag inte med om ett enda dugg, så det kan nog va lotteri. Ena ägaren misssköter den, så får den andra ta skiten. Bästa är å kolla igenom den själv när den nu har gått över 50h å inte lita på vad förra ägaren säger. Så skulle jag gjort iaf. Lycka till iaf, det är iaf en toppen-maskin i mina ögon :)
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Såg inte kul ut det där, är ju helt sanslöst tråkigt när det annars är en så kul hoj att köra. Kan ju vara som ngn skrev att man legat för länge på konstantvarv i långa stunder som gjort att det blivit så. Snacka med Husaberg och försök få dem att visa sin Goodwill och på något sätt kunna hjälpa dig. Ska ju inte kunna rasa som den gjort efter de gångtimmarna (om de stämmer) så hävda på ngt sätt att det kanske finns någon möjlighet till fabrikationsfel och att de kanske kan titta på den och få fram anledningen till det som hänt.
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Tror nog dom flesta motorerna skulle totalrasa om ventilen trillar ner i cylindern oavsett märke. Jäkligt tråkigt att det hände i alla fall, kan förstå att du är less på enstånkor nu.
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Har varit med om exakt samma fenomen på en annan Husaberg.. Men där klarade vi oss med bara trasig ventilfjäder. (men bytte ventil och allt givetvis) På kamdrevssidan mellan topp och ventilkåpa sitter en plugg med två o-ringar på. Hänger ni med? Denna var felvänd och vi tror att kammen då har vandrat något och haft av ventilfjädern på något vänster då det även fanns skador på den ventilens vipparm. Det var exakt samma ventil som i ditt fall. Samma årsmodell på hojen också. Dock en 450.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top