Jag upprepar det som sagts - prova lite olika hojar, även utanför vad du bestämt dig för. Man blir förvånad över hur mycket man kan gilla och ogilla hojar man har den ena eller andra uppfattningen om. Köp med hjärtat! (och lite hjärnan).
Miltal i sig är sällan några problem på hojar, de flesta går lite i Sverige, och en välskött modern mc håller många många mil.
Men som sagt innan, ha koll på när ventilspel ska justeras. Trist att köpa en hoj som ska in på det direkt, eller om du köper en sådan, se till att pruta minst vad det kostar att utföra en. Servicehistorik är bra att ha koll på såklart, men stirra dig inte blind på serviceboken på en 15 år gammal hoj. Bara kolla att den är skött genom åren.
Kolla packboxar som nämnt innan - inte hela världen, men läckande packbox ska reflekteras i priset. Jag byter alltid båda om en börjat läcka, det hade jag haft med i beräkningen också.
Kolla allmänskick - styrstopp (skvallrar om lagd hoj), sneda kåpor, styre osv.
Provbromsa i olika hastigheter, krokiga bromsskivor är dyrt att byta - glöm bilpriser...
Sen däck - kan också vara en prutgrej om dom är trötta. "Håller en säsong till" är en av de sämsta säljpitcharna för däck med en mm kvar, men ändå lever den kvar.
Drivpaket - ska gärna inte vara rostigt och slitet - men det blir ju slitet, så det får man ta ibland. Rostigt/dåligt underhållet drivpaket säger mycket om ägaren, kolla resten noga!
Det var några tips. Till sist - glöm inte att kolla försäkringskostnad innan du slår till. Speciellt på sportis med nytt kort kan det vara astronomiska priser beroende av var du bor, ålder osv. Men kolla det innan du köper, så du har med det i kalkylen. På sporthojar erbjuder en del försäkringsbolag bara trafik till vansinnga priser. Man får ringa runt.
ABS? Nödvändigt? Nej. Men bra att ha absolut. Ett ABS från 2005, mig veterligen var dom inte så himla fantastiska med dagens mått mätt, så letar du så pass "gammal" hoj, så kan det kvitta egentligen.
Ta en kurs med SMC, läs en bok eller två, (Total Control av Lee Parks, Twist of the Wrist 2 av Keith Code för att nämna några exempel) och ut och träna lite broms och annat.