Snart kommer det ultimata mc-spelet! (PS2)

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Det här är egentligen ingen nyhet, men jag fick reda på det först igår och jag har inte hört något om det här på sporthoj.com, så jag antar att det kanske blir en nyhet för några fler...

Spelet det handlar om är Riding Spirits II.

Vissa av er kanske är bekanta med ettan. Tyvärr blev det av någon anledning ingen större hit, men för er som missat det kan jag kort sammanfatta det som ett motorcyklarnas Gran Turismo. Det erbjuds ca 200 motorcyklar (sporthojar och nakna gatumaskiner) från de fyra japanska tillverkarna. Mestadels moderna landsvägshojar, men även ett antal klassiker och racehojar. Ett realistiskt spel, inget arkad-skrapa-knä-även-i-sandfållan-och-krocka-in-i-murar-utan-problem, utan här gäller det att kunna banorna väl, och veta precis var man ska bromsa om man ska göra bra ifrån sig.Precis som i Gran Turismo kan man uppgradera sina motorcyklar med diverse motormodifikationer, andra avgassystem, andra fälgar, fjädring, etc. Självklart finns det även massor med inställningsmöjligheter för den kräsne. Roligt att man även kan köpa skinnställ och hjälmar efter riktiga modeller, kul att ha sin egen hjälm med rätt färgsättning även i spelet.

Om inte det låter bra nog, vänta bara tills ni får höra om tvåan!
Antalet motorcyklar har ökats från 200 till 330! Inte bara japanska hojar är representerade, utan även från våra trevliga Europeiska mc-tillverkare, då det i spelet finns hojar från Aprilia, Bimota, BMW, Cagiva, Ducati, Husaberg, Husqvarna, KTM, MVAugusta, TM, Triumph och VOR... och som man kanske börjar misstänka då man ser bland annat Husaberg uppräknat så har de givetvis lagt till motardhojar i spelet! Även motardbanor med grus/asfalt har tillkommit!

Något som brukar vara kasst i MC-spel är ljudet. I Riding Spirits 1 var det rätt bra tyckte jag, men nu verkar utvecklarna ha ansträngt sig extra mycket för att få rätt toner i våra öron. Ett system de kallar M.R.S.S (Motorcycle Real Sound System) simulerar varje kolvs rörelser och motorljudet tas fram genom avancerade beräkningar. Detta kommer inte bara ge motorcyklarna mer korrekt ljud från början, utan även återge ljudet på rätt sätt efter ändringar som motormodifikationer/annat avgassystem.

Som en sista anledning att sukta efter spelet så har de lagt in något som verkligen saknades i ettan - banor hämtade från verkligheten! Bland annat Suzuka kommer vara med. Många fler namn än så har jag inte sett, men det har utlovats minst 15 banor från hela världen.

I februari släpps spelet i japan, och vad jag förstått kommer det till övriga världen i mars.

Sannolikheten att DIN hoj finns med är mycket stor! Vem kan motstå något sånt? Jag tycker vi gör det till officielt sporthoj.com-spel så kan vi jämföra tider och ha oss ;)

För lite screenshots och så, gå in på den japanska hemsidan (menytexter på engelska, så det är inte svårt att navigera runt och hitta allt):
http://www.r-spirits.net/
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det låter som att du har lirat det men hur lyckades du med det? Hoppas man kan ladda hem det kort efter premiären bara :) *måste löda in chip strax tror jag*
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Dee_cati skrev:
Det låter som att du har lirat det men hur lyckades du med det? Hoppas man kan ladda hem det kort efter premiären bara :) *måste löda in chip strax tror jag*

Jag har inte spelat det, bara läst på ordentligt :)
Ettan har jag dock...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Du, jag kommer ihåg nått gammalt sopspel där man körde landsväg o... grafiken var snygg, men det var typisk Arcadkänsla i spelet = NOLL realism i det hela. T.ex hojen lutade och allt annat, typ var kvar och fixerat i position. Såg bara fel ut. Ungefär som hur ett GameBoy spel ofta är uppbyggt. Dock var ju grafiken snygg och i 3D. Kanske är det här samma spel? Jag har inte koll alls på spel längre.. jag hade innan men nu, har jag inte tid och sitta och spela.

Åsikter:
* Ser ett screenshot där en gammal FJ1200? och en Harley Custom rejsar... suck..
* De har t.o.m. 250 scooter rejs!!! :rock :rofl
* Grafiken ser lite sisådär ut... dock lär ju spelet funka på lite äldre datorer i med det.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag satte upp namnet i minnet, men har aldrig sett det i butik eller på nätet, så jag har aldrig fått testa det :( trodde det aldrig släpptes (tänkte tillåme på det för nån vecka sen)
 

Therudeboy

Guest
Detta spelet blir ett måste att äga ju, ser skit kul ut.
 

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Skövde
Hoj
ER6n
Swedie skrev:
Du, jag kommer ihåg nått gammalt sopspel där man körde landsväg o... grafiken var snygg, men det var typisk Arcadkänsla i spelet = NOLL realism i det hela.
Road Rash?
Tror det är det du menar, Man kundne sparka slås och köra i från mc poliser :)

Men det dära RS2 verkar ju häftigt blir nog ett köp där..
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Undrar om det kommer till US snabbare???
Dom brukar ju vara lite före där ibland.
Isåfall blir det ju att importera snarast :)

MC-spel brukar ju inte vara speciellt lyckade annars, får hålla tummarna nu...
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Badkarma skrev:
Finns inga Rettor, Gixxer 1000 eller ZX9'or

Alla de finns i ettan och jag tror inte de tagit bort några hojar (eftersom de ökat från 200-330). De som står med på "Lineup" tror jag bara är ett litet urval av nyheterna i spelet.

...det finns för övrigt screenshots på iaf R1/R6 och någon Gixxer, vilket talar för att de finns kvar... så var inte orolig :)
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Tycker du verkligen att RS 1 var bra?
Jag tar helldre GT3 vilken dag som helst över RS 1. Tvåan ska vara mycket bättre känsla för att kunna var ok. Om det är så att det enda de har förbättrat är nya modeller så är det inte godkänt.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
1an var verkligen inet vacker i grafiken, fy tusan, inte för att det är det viktigaste men det där ser ju ut som lego.

Var det realistisk prestanda på hojarna då?
Jag avskyr spel med turbo o fjams där modellerna heter olika och knappt skiljer sig åt.
 
Last edited:

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Badkarma skrev:
Finns inga Rettor, Gixxer 1000 eller ZX9'or

Jodå! En R1:a finns det, R1-z va fan nu de e?
 

Bifogat

  • r1z.jpg
    r1z.jpg
    45.1 KB · Visningar: 247
Last edited:

Grädde

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
Yamaha yz125cc
Dee_cati skrev:
Det låter som att du har lirat det men hur lyckades du med det? Hoppas man kan ladda hem det kort efter premiären bara :) *måste löda in chip strax tror jag*

Aja baja. När det är sådana bra spel så ska man köpa dom istället så tillverkaren ser att det är populärt och sedan har råd att göra en till uppföljare :fakta :mattias
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
Jag tycker ettan var bra.. har bra körkänsla i sig.. visst man krascha som fan i början.. men när man väl fått lite tid på körningen så var de riktigt kul.. de roliga e att det verkligen e stor skillnad på hojarna o körsättet få bli därefter.. de finns t ex ingen motorbroms på tvåtaktarna osv.. när man klarat hela spelet så vinner man en nsr500.. den går som fan.. :)

Kommer helt klart köpa tvåan oxå..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top