Snart vår!!!

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Tillbaka! Överlevde gjorde man också
:tummenupp
Var en hel del andra hojar ute. Jag hade lovat mig att inte köra bakhjul idag men höll bara det i ca 10 min!!:yoparty:yoparty.

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Jag var ut en 10-milasväng med min 125cc 16/17 mars när vi hade vindstilla och 15 grader på termometern. Idag startade jag igång min Virago 535cc och eftersom vi även hade vindstilla och 14 grader på termometern även idag så blev det en knapp 10-mila tur. UNDERBART :tungan

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Idag var det äntligen dags för premiärturen, tror det är rekordtidigt för oss (bor i södra norrland) :banana

Visserligen bara en kort sväng med lill-Hondan men imorgon ska De Stora Hojarna startas :yoparty

Och måste även säga, att det var så j!kla skönt att kunna dra iväg själv på en vårpremiär - utan väst, skylt, handledare och annat "måsten" som hör till vägen till mc-kort :banana

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jag var ut en 10-milasväng med min 125cc 16/17 mars när vi hade vindstilla och 15 grader på termometern. Idag startade jag igång min Virago 535cc och eftersom vi även hade vindstilla och 14 grader på termometern även idag så blev det en knapp 10-mila tur. UNDERBART :tungan

Virago 535 !?.I Skåne kan vi i varje fall inte köra snöskoter längre pga den inkomna våren. :crash

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Här i norra Norrland har det varit premiär i mars för tredje året i rad. Har skrapat ihop en 25 mil eller så, idag blev det däremot en femmilatripp på snöskoter.

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Smygtestade "räsern" lite igår. Det kändes utmärkt och jag är outsägligt sugen på att få ut den på bana (23/4 G-åsen)
2016-04-02 16.06.27.jpg

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Virago 535 !?.I Skåne kan vi i varje fall inte köra snöskoter längre pga den inkomna våren. :crash
Hahaha... jag har faktiskt inte ens haft igång snöskotern i år. Ja, jag äger faktiskt en snöskoter. Det måste man ha om man bor på landet på Öland och drabbas av ölandsfåk.

Ölandsfåk enl Wikipedia...

Ölandsfåk är en form av snöoväder i kombination med extremt hårda vindar som förekommer på Öland.

Ölandsfåken, som oftast slår till under december-februari, tvingar ölänningarna att stanna inomhus, ibland även efter ovädrets slut då dörrar och fönster kan ha snöat för.

Fåkens kraft ska inte underskattas, då den ofta slår till väldigt fort och ändrar ett vanligt snöfall till en typ av snöstorm som kan vara livsfarlig att vistas i. Vindbyarna tillsammans med det rika snöfallet gör förutom att sikten blir obetydlig också att luften blir svår att andas. Risken att gå vilse är väsentlig.

Rådet vid en förvarnad förmodad "fåk" är att stanna inomhus och ha (batteri)radio och stearinljus till hands för ett eventuellt långvarigt strömavbrott.

:D

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hahaha... jag har faktiskt inte ens haft igång snöskotern i år. Ja, jag äger faktiskt en snöskoter. Det måste man ha om man bor på landet på Öland och drabbas av ölandsfåk.

Ölandsfåk enl Wikipedia...

Ölandsfåk är en form av snöoväder i kombination med extremt hårda vindar som förekommer på Öland.

Ölandsfåken, som oftast slår till under december-februari, tvingar ölänningarna att stanna inomhus, ibland även efter ovädrets slut då dörrar och fönster kan ha snöat för.

Fåkens kraft ska inte underskattas, då den ofta slår till väldigt fort och ändrar ett vanligt snöfall till en typ av snöstorm som kan vara livsfarlig att vistas i. Vindbyarna tillsammans med det rika snöfallet gör förutom att sikten blir obetydlig också att luften blir svår att andas. Risken att gå vilse är väsentlig.

Rådet vid en förvarnad förmodad "fåk" är att stanna inomhus och ha (batteri)radio och stearinljus till hands för ett eventuellt långvarigt strömavbrott.

:D

Ja, jo... häruppe har vi ett annat ord för det där; kallas för "vinter" och varar ungefär mitten av oktober till mitten av april.

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Ja, jo... häruppe har vi ett annat ord för det där; kallas för "vinter" och varar ungefär mitten av oktober till mitten av april.
Bara ett bevis på att Sverige är ett "långt" land med extremt olika väderförhållande. Det är väl lika långt fågelvägen från sydligaste Sverige upp till nordligaste Sverige som det är från sydligaste Sverige ner till Afrika.
Har kört ner till sydligaste Spanien ett antal gånger så jag vet att det är några mil. :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bara ett bevis på att Sverige är ett "långt" land med extremt olika väderförhållande. Det är väl lika långt fågelvägen från sydligaste Sverige upp till nordligaste Sverige som det är från sydligaste Sverige ner till Afrika.
Har kört ner till sydligaste Spanien ett antal gånger så jag vet att det är några mil. :)

Nej, men ner till medelhavet stämmer rätt bra.
Det är merkatorprojektionen som gör att det ser ut som om det räcker hela vägen ner till Afrika på platta kartor.

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
Nej, men ner till medelhavet stämmer rätt bra.
Det är merkatorprojektionen som gör att det ser ut som om det räcker hela vägen ner till Afrika på platta kartor.

staticmap

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...