Snedstag i träkonstruktion

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Om jag inte är helt fel ute så tror jag att det kallas snedstag eller sträva.
Oavsett vilket så undrar jag vilken konstruktion som blir hållbarast och om någon har något tips på nån bra hemsida som beskriver de olika

nr 1 (byggd med träreglar)
--------
l / l \ l
--------


Eller denna
-------
l / l / l
--------
 
Last edited:

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
En sådan konstruktion kallas fackverk.

fackverksbjalklag.jpg


http://www8.tfe.umu.se/courses/byggteknik/kurser/Inledande-Ingkurs/Boken/3Fackverk.pdf
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=790
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Om jag inte är helt fel ute så tror jag att det kallas snedstag eller sträva.
Oavsett vilket så undrar jag vilken konstruktion som blir hållbarast och om någon har något tips på nån bra hemsida som beskriver de olika

nr 1 (byggd med träreglar)
--------
l / l \ l
--------


Eller denna
-------
l / l / l
--------
Ska Du bygga en vägg eller en takstol? Generellt sett är det bättre om strävan tar drag i stället för tryck, är det en vägg skulle jag rekommendera nr 1 då en av strävorna alltid är dragen oavsett åt vilket håll det blåser.

Krafterna i en takstol kan man lösa geometriskt med en modell som heter "Cremonas kraftplan" därefter dimensioneras spik- eller skruvförbandet. Googlar Du kan Du säkert hitta någon länk.

Jag har inte kört någon Cremona sedan skoltiden, finns program som löser det idag. Är det måttlig spännvidd kan Du överväga en masonit- eller plywoodbalk. Vet vi lite mer kan vi säkert klura ut hur det ska se ut :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Gäller det även för trä? Jag tänker som så att skarvarna mellan träbjälkar brukar ju rent konstruktionsmässigt vara tåligare med avseende på tryck än drag. Men det kanske bara beror på mängden skruv... :va

Visst, skruv och beslag är dyrt men det beror framför allt på vilka laster som ska hanteras. Är de måttliga och strävan inte så långa kan det vara mest ekonomiskt att låta strävorna vara tryckta (tänk takstol). Med Alex första förslag är en sträva tryckt, en dragen oavsett åt vilket håll det blåser, därför är den normalt vettigast (om vi pratar väggsträva).

Det gäller alla material som är tryckta och slanka, knäcklängden reducerar avsevärt den last som kan påföras. Den last som får deformationen att öka okontrollerat utan att lasten ökas är alltså avsevärt lägre än materialets tryckhållfasthet x arean. Trä har olika tillåten hållfasthet för tryck och drag, ungefär som för betongen och en karaktäristik att det inte tål långvarig belastning särskilt bra. Men framför allt vindlast är ju i sammanhanget kortvarig, snö en medelväg och egenvikter värst. Jag har inte värdena i huvudet, som sagt har jag mest jobbat med betong och stål. Eurocode medför tyvärr att dimensionerna ute i framför allt upplagen ökar betydligt, det gick att välja slankare dimensioner med de gamla BKR/BBR-reglerna.

Hoppas det besvarar Din fråga?
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hur skall man tänka när man gör dörrar i trä då. Traditionell stalldörrstyp. Vi ponerar att vi står på insidan och dörren är vänsterhängd. Skall Z:at vara rätt väg (tryckavlastning) eller spegelvänt (dragavlastning)?
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Hur skall man tänka när man gör dörrar i trä då. Traditionell stalldörrstyp. Vi ponerar att vi står på insidan och dörren är vänsterhängd. Skall Z:at vara rätt väg (tryckavlastning) eller spegelvänt (dragavlastning)?

Nu kanske jag är helt ute och cyklar men den gröna känns väl lite bättre eller? :hihiNamnlös.png

Fast den röda är kanske finare och titta på just i den där bilden.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hur skall man tänka när man gör dörrar i trä då. Traditionell stalldörrstyp. Vi ponerar att vi står på insidan och dörren är vänsterhängd. Skall Z:at vara rätt väg (tryckavlastning) eller spegelvänt (dragavlastning)?

Tryck, har ju funkat något år nu...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med den gröna porten pressas ju de vertikala bräderna ihop av dörrens egentyngd kombinerat med dragkraft i den tvärgående brädan. Verkar vettigt men när jag tittar på min egen boddörr så är den byggd som den röda dörren. :va
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är inte själva dörren som enhet som är problemet, utan det är dom enskilda vertikala brädorna som den är uppbyggd på.
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Med den gröna porten pressas ju de vertikala bräderna ihop av dörrens egentyngd kombinerat med dragkraft i den tvärgående brädan. Verkar vettigt men när jag tittar på min egen boddörr så är den byggd som den röda dörren. :va

Nu vart jag tvungen och googla de där och det verkar ju som båda fungerar.

http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/95833-stagning-av-dorr-z-men-hur.html

Kan inte BlöjRäsern bygga en av varje och kolla vilken som håller längst? :tummenupp
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag säger röda. Väljer med magkänslan. Ser ut som att det är vettigare att ha dörrtyngden diagonalt mot en stödpunkt. Dvs gångjärnet nertill.
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Jag säger röda. Väljer med magkänslan. Ser ut som att det är vettigare att ha dörrtyngden diagonalt mot en stödpunkt. Dvs gångjärnet nertill.

Det blir nog bra det. glöm inte fälla in den diagonala brädan lite bara. :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Här har nog hushållens "designers" en del att säga till om också...:) Min är byggd (dock inte av mig) som den röda dörren, där fungerar bägge horisontella bräderna som "skjuvförband" (håller ihop virkespaketen), den övre i viss mån även som drag förband men dörrens egenvikt kilar i huvudsak nerför diagonalen och slutligen genom den innersta brädan upp till gång järnen.

Den gröna fungerar också men ställer högre krav på infästningen i överkant samt den innersta brädan. Som TSM skriver kommer egen vikten, om dörren skulle börja röra sig, att pressa ihop virkespaketet.

Så - under förutsättning att de är rätt ihopspikade fungerar förmodligen bägge alternativen utmärkt för ändamålet. Det finns många delar på ett järnspett... ;)
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Ska Du bygga en vägg eller en takstol? Generellt sett är det bättre om strävan tar drag i stället för tryck, är det en vägg skulle jag rekommendera nr 1 då en av strävorna alltid är dragen oavsett åt vilket håll det blåser.

Krafterna i en takstol kan man lösa geometriskt med en modell som heter "Cremonas kraftplan" därefter dimensioneras spik- eller skruvförbandet. Googlar Du kan Du säkert hitta någon länk.

Jag har inte kört någon Cremona sedan skoltiden, finns program som löser det idag. Är det måttlig spännvidd kan Du överväga en masonit- eller plywoodbalk. Vet vi lite mer kan vi säkert klura ut hur det ska se ut :)



Helt plötsligt så blev det riktigt seriöst de här och jag vet inte om jag vågar skriva ut vad det ska vara till längre..:gnissla

Men anledningen till frågan är att då att de nya hyresgästerna fick se bygget blev det ett jävla kackel om papper på takstolar och liknande....:hihi


Nån som kan gissa vem som ska flytta in?
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    65.4 KB · Visningar: 181
  • 2.jpg
    2.jpg
    76.4 KB · Visningar: 154
  • 3.jpg
    3.jpg
    82 KB · Visningar: 153

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Hundhägn?

Är väl aldrig fel att lära sig något nytt även om det är överdrivet för den aktuella frågan?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Helt plötsligt så blev det riktigt seriöst de här och jag vet inte om jag vågar skriva ut vad det ska vara till längre..:gnissla
...Nån som kan gissa vem som ska flytta in?

Ja, Fritzl-källare finns ju redan i hushållet - jag gissar på att den nya hyresgästen blir Agda the Hen!! ;)
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top