Snett bromshandtag

Ludwig98gbg

Ny medlem
Gick med
1 May 2019
Hoj
2013 Honda CB500F
Hej dags att besikta min hoj, men mitt bromshandtag är snett, går den igenom en besiktning ändå? :confused: Inga problem att bromsa med den

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
I min värld:
Ja, om man kan bromsa med den på ett normalt sett. Är den svåråtkomlig kanske du bör byta.

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Kan du räta ut det då? Sambons vart lite skevt när man inte orkade hålla upp hojen på/avlastning. Det värsta rätades ut för hand omgående och det sista finliret fixades i skruvstäd.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Kan du räta ut det då? Sambons vart lite skevt när man inte orkade hålla upp hojen på/avlastning. Det värsta rätades ut för hand omgående och det sista finliret fixades i skruvstäd.
Inte rikta ett alu-handtag, det går lätt av.
Bromsen är viktig.

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Svåråtkomlig, onaturlig vinkel eller riskerar att gå emot något innan man uppnår full bromskraft = byt bromsgrepp.

Försök inte rikta, värma eller bara bända lite så länge det är aluminium.
Går det inte sönder direCkt så finns risken att man ändå bygger in en ny, spännande brottanvisning som inte ger sig till känna förrän man behöver ta i lite extra.

Byt bromsgrepp!

Ludwig98gbg

Ny medlem
Gick med
1 May 2019
Hoj
2013 Honda CB500F
Ska besikta hojen imorgon, kan återkomma om det blev godkänt eller ej, kan även försöka ladda upp en bild på hur böjd den är imorgon. Även uppkörning om 27 dagar, yikes

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Original bromsgrepp brukar vara apbilligt på ebay, och beställer man inom EU, och PostNord INTE får hantera leveransen i Sverige har man prylarna på ett par dagar typ.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den Underkänns och du får en anmärkning typ istället för vanliga
OK Stomme OK Bromssystem osv

så står det angående Bromssystem

! Bromssystem

Och sedan typ
Brister på fordonet
1. Färdbroms handbromshandtag skadat

Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning. Ägaren ansvarar för att bristerna åtgärdas snarast. Fordonet behöver inte återkomma för efterkontroll.
Nästa ordinarie inställelse för kontrollbesiktning senast ÅÅÅÅ-MM-DD

Jag hade redan idag beställ nytt bromshandtag.
Att kunna Bromsa mjukt är viktigt,
det är inte farten utan för snabb inbromsning som skadar dig (och mig).

Last edited:

Ludwig98gbg

Ny medlem
Gick med
1 May 2019
Hoj
2013 Honda CB500F
Kunde inte få upp en bild men broms handtaget var såpass böjt nedåt att jag precis nådde med alla fingrar.

Den gick igenom besiktningen men han rådde mig för bekvämlighetens skull att byta den, jag beställde Titax broms/kopplings handtag jag skall lägga på efter jag fått körkortet ^^ tack för alla svar

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om du precis når handtaget nu så skulle jag byta direkt jag fick hem det nya greppet vare sig körkort eller inte, är ju inte kul om nåt skulle gå snett för att du ska spara på de nya handtaget. Om det nu är så att du bara tänker ha hojen ståendes till du får kortet spelar det väl mindre roll om du byter eller ej men ska du köra med den skulle jag alla fall byta snarast.

Ludwig98gbg

Ny medlem
Gick med
1 May 2019
Hoj
2013 Honda CB500F
Når det precis med alla fingrar (och då är menar jag i ett bra "kram" läge för fingrarna), kan alltså bromsa utan problem

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...