Snickare/byggnadsarbetare etc med kniv, vad säger lagen?

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hej SH!

En sak jag funderat lite på då och då är det här med snickare/byggnadsarbetare, eller vad dom nu än gör, dom där med blåkläder och verktyg i fickorna. Ofta när man ser dom på vägen till/från jobbet så brukar många av dom ha kniv i fickan, tillsammans med lite annat krimskrams har jag noterat. Så min fråga, får dom ha det?

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (2000:148).

Hur skulle man annars få kniven till jobbet? Ingår i arbetsutrustningen lika mycket som en tex penna gör för en kontorsperson.

MEN blir man tagen på fyllan och villan i "blåställ" med kniv så lär du åka på brott mot knivlagen

Precis det har nog till stor del och göra med vart du springer omkring med blåställ o kniv samt vilken tid på dygnet om det blir brott mot knivlagen :)

Knivlagen är en gummilag som används för att sätta åt kriminella, har du goda avsikter finns det få åklagare som hade provat.

Du får inte bära yxa, älgstudsare eller motorsåg på stan heller, men säg den skogsarbetare eller jägare som har blivit gripen när han har fällt träd eller jagat mitt i skogen :)

Själv brukar jag säga att jag jobbar som lönnmördare och torped om nån frågar varför jag bär kniv :tummenupp

Ska man vara petig så får man endast ha på sig kniven etc när man faktiskt jobbar, påväg till o från jobbet är det ett no no.
Ganska säker på att det är prövat och dömt för i domstol men hör knappast till vanligheterna.

Ska man vara petig så får man endast ha på sig kniven etc när man faktiskt jobbar, påväg till o från jobbet är det ett no no.
Ganska säker på att det är prövat och dömt för i domstol men hör knappast till vanligheterna.

Tingsrätterna brukar ju fria folk som har haft kniv i bilen om dom kunnat styrka varför. Låter osannolikt att det finns domslut i hd som går mot det.

Tingsrätterna brukar ju fria folk som har haft kniv i bilen om dom kunnat styrka varför. Låter osannolikt att det finns domslut i hd som går mot det.

Nyss dömde dom en person som hade yxa och kniv i bilen för brott mot knivlagen, det ingår ju i den rekommenderade vinterutrustningen här, men personen som dömdes var känd gängmedlem och dom hittade inget annat i bilen att sätta dit honom för...

Jag har yxan fastklämd mellan sätet och tröskeln, det är det första polisen ser när man öppnar dörren (den är knallröd)
Kniven ligger i dörrfickan.

Själv åkte jag på brott mot knivlagen 1 gång i bil pga en morakniv liggandes med skruvmejslar, ringnycklar o div andra verktyg:näsblod.
Fast har ju iof inget felfritt tidigare liv, vägde nog ganska tungt..

Last edited:
Hur skulle man annars få kniven till jobbet? Ingår i arbetsutrustningen lika mycket som en tex penna gör för en kontorsperson.

MEN blir man tagen på fyllan och villan i "blåställ" med kniv så lär du åka på brott mot knivlagen

Sant, trodde att det kanske fanns något som sa att man var tvungen att lämna kniven i en verktygslåda eller liknande. Å andra sidan kan ju många saker i en verktygslåda användas som vapen.

Nyss dömde dom en person som hade yxa och kniv i bilen för brott mot knivlagen, det ingår ju i den rekommenderade vinterutrustningen här, men personen som dömdes var känd gängmedlem och dom hittade inget annat i bilen att sätta dit honom för...

Jag har yxan fastklämd mellan sätet och tröskeln, det är det första polisen ser när man öppnar dörren (den är knallröd)
Kniven ligger i dörrfickan.

Har kniven i handskfacket och yxan i skuffen, det är som sagt standardutrustning 1A i norrland

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick