Snickare/byggnadsarbetare etc med kniv, vad säger lagen?

Knivlagen är ett grovt instrument och plocka av idioter som inte skall ha kniv på allmän plats.

En gång var jag på en längre vandring me fiske o skit

Sista dagen skulle jag hem men det blev lite kaffe,pizza,pub,pub,pub,pub och pub i en stad.

Jag hängde in en 125litersryggsäck och en stridsväst i garderroben - det var så mycket skit i den så
rambo skulle blitt avismultitänger,knivar,isdubbar,sågar och skit.
Senare på kvällen när jag skulle till tåget blev en snutbrud:kär

Näe :såjaponken:fakta - jag bjussar på boende inatt

:rofl

Fyllecell

Dom sa inte så mycket dagen efter utan muttra nått om en jävla arsenal:hihi

Tingsrätterna brukar ju fria folk som har haft kniv i bilen om dom kunnat styrka varför. Låter osannolikt att det finns domslut i hd som går mot det.

Finns några fall där exempelvis ordningsvakter blivit dömda när de burit batongen på sig på väg till o från jobbet.

Tingsrätterna brukar ju fria folk som har haft kniv i bilen om dom kunnat styrka varför. Låter osannolikt att det finns domslut i hd som går mot det.

Skulle man inte få ha kniv i bilen? Har alltid kniv i bilen, även om det är väldigt sällan jag kör hästtransporter nu för tiden. Kniv är nödvändig säkerhetsutrustning när man kör häst. Måste kunna kapa grimskaft om akut situation uppstår. :glömdet

Finns några fall där exempelvis ordningsvakter blivit dömda när de burit batongen på sig på väg till o från jobbet.

Nja, knappast samma sak. Batongen anses ju vara lite mer riktad i sitt användningsområde, hade en snickare haft en taktisk kniv skulle han nog ha svårt att komma undan han med.

Skulle man inte få ha kniv i bilen? Har alltid kniv i bilen, även om det är väldigt sällan jag kör hästtransporter nu för tiden. Kniv är nödvändig säkerhetsutrustning när man kör häst. Måste kunna kapa grimskaft om akut situation uppstår. :glömdet

Principen är att den inte skall vara lätt åtkomlig från förarplatsen, men som sagt ser du inte ut som pundar/krämmar-typen skall det mycket till för en dom även om den syns.

Nyss dömde dom en person som hade yxa och kniv i bilen för brott mot knivlagen, det ingår ju i den rekommenderade vinterutrustningen här, men personen som dömdes var känd gängmedlem och dom hittade inget annat i bilen att sätta dit honom för...

Jag har yxan fastklämd mellan sätet och tröskeln, det är det första polisen ser när man öppnar dörren (den är knallröd)
Kniven ligger i dörrfickan.

Jag blev rekommenderad av farbror polisen att lägga yxan i bagaget. Det såg lite uppkäftigt ut med den i kupén.
Kniven däremot gav de blanka fan i.

Nja, knappast samma sak. Batongen anses ju vara lite mer riktad i sitt användningsområde, hade en snickare haft en taktisk kniv skulle han nog ha svårt att komma undan han med.

Det är ju precis samma sak.
En snickare har lika lite använding för en kniv påväg till o från jobbet som en OV har av en batong.

Fru? Sån tänker jag minsann inte skaffa på många år, om ens någonsin, sambo kan jag tänka mig. Fru, det återstår att se.

Inte värt besväret.
Aldrig haft de så bra som när jag varit särbo.
Sambosar har en förmåga att bli så grinig bara för man en helgmorron går i fillingar och gör en stadig frukost som man normalt städar undan efter man mosat i sig den framför TVn med lite underbart skrevkliande och några fantastiska rapar.

Jag har en kompis med tonfa som blev stoppad påväg till träning. Han bad om ursäkt för att han inte tänkt till bättre och fick tillsägelse om att ha den i väska nästa gång.

Kan det va så att vakten/vakterna har betet sig på ett olämpligt sätt vilket orsakat reaktionen? Min erfarenhet av poliser är trevliga och resonabla så länge man själv är tillmötesgående och trevlig.

Knappast.

Ordningsvakten har en uniform, jag sätter en tia på att just dessa inte bar sin uniform vid den tidpunkten.

Varför argumenterar du emot?
Vad är ditt problem?
Två individer på väg till och från jobb med en kniv/batong på sig, vart i ligger skillnaden?

Jag har en kompis med tonfa som blev stoppad påväg till träning. Han bad om ursäkt för att han inte tänkt till bättre och fick tillsägelse om att ha den i väska nästa gång.

Kan det va så att vakten/vakterna har betet sig på ett olämpligt sätt vilket orsakat reaktionen? Min erfarenhet av poliser är trevliga och resonabla så länge man själv är tillmötesgående och trevlig.

Jag har ingen aning, jag känner ingen som åkt dit o jag vet inget om fallen men nej det tror jag väl inte.
Googlar man så hittar man diverse olika fall där personer blivit dömda i tingsrätt men friade i HD.
Alltså har dem blivit dömda i ett likande fall som tex din kompis men sedan har HD dömt annorlunda o tyckt att deras förklaring var godtaglig.
Brott mot knivlagen är en ganska difus lag och därför döms det väldigt olika från fall till fall, så man går med andra ord aldrig säker från en dom bara för man kan påvisa att man är hantverkare eller whatever på väg till o från sitt jobb men sannolikheten däremot att bli dömd är ganska minimal.

Jag har just köpt en machete med 60 cm blad. Får jag ha den i bilen om bilen är av seriöst offroadtyp? Gissar att det blir liv i helvete om jag har den i min 7-serie men i en Jeep (i bakluckan)?

Varför argumenterar du emot?
Vad är ditt problem?
Två individer på väg till och från jobb med en kniv/batong på sig, vart i ligger skillnaden?

Enkelt, dussintals snickare ha blivit friade, några tom. ertappade på senkvällen i krogar.

Skillnaden är att en batong har ett enda syfte, att användas för att slå folk med. Sen hade som sagt vakterna med största sannolikheten inte sin uniform på sig, hur tror du att en polis blir bemött på fritiden med sitt tjänstevapen i jackfickan?

Men mina problem är många, dock är knappast knivlagen ett av dom om det var det du menade.

Jag har just köpt en machete med 60 cm blad. Får jag ha den i bilen om bilen är av seriöst offroadtyp? Gissar att det blir liv i helvete om jag har den i min 7-serie men i en Jeep (i bakluckan)?

Har du den i bakluckan så spelar det ju liten roll vad du har för bil, eller ville du briljera med modellvalet?:7peta

Enkelt, dussintals snickare ha blivit friade, några tom. ertappade på senkvällen i krogar.

Skillnaden är att en batong har ett enda syfte, att användas för att slå folk med. Sen hade som sagt vakterna med största sannolikheten inte sin uniform på sig, hur tror du att en polis blir bemött på fritiden med sitt tjänstevapen i jackfickan?

Men mina problem är många, dock är knappast knivlagen ett av dom om det var det du menade.

Nu handlade dock detta om en person som bär någonting som går under knivlagen på sig på väg till eller från jobbet, vad vart när hur varför spelar ingen roll.
En ordningsvakt som i exemplet på väg hem ifrån sitt jobb hade med största sannolikhet på sig en uniform eller det plagg han för dagen burit, det har inte varit några krav på speciell OV-uniform för exempelvis en krogvakt och att han har ett skåp på krogen där han kan förvara en eventuell uniform ser jag inte som så troligt.
Alltså har han troligen haft både batong och en eventuell uniform med sig då.

Men allt detta spelar noll jävla roll då allt jag ville påpeka var att det ska finnas exempel då en OV har varit påväg till eller från jobb och åkt dit på att han har med sig batong.

På en Jeep av seriös typ sitter sådan utrustning som yxor, spadar, highlift och sandstegar utvändigt monterade!

n090809203036.jpg

Jag som bara har en fjollig Blazer får ju ha offroadkitet inne i bilen

Nu handlade dock detta om en person som bär någonting som går under knivlagen på sig på väg till eller från jobbet, vad vart när hur varför spelar ingen roll.
En ordningsvakt som i exemplet på väg hem ifrån sitt jobb hade med största sannolikhet på sig en uniform eller det plagg han för dagen burit, det har inte varit några krav på speciell OV-uniform för exempelvis en krogvakt och att han har ett skåp på krogen där han kan förvara en eventuell uniform ser jag inte som så troligt.
Alltså har han troligen haft både batong och en eventuell uniform med sig då.

Men allt detta spelar noll jävla roll då allt jag ville påpeka var att det ska finnas exempel då en OV har varit påväg till eller från jobb och åkt dit på att han har med sig batong.

Ok, och det jag försöker framföra är att bara för att någon blivit dömd för något i en tingsrätt betyder det inte att det är prejudicerande.

Men allt underlättar om man kan hänvisa till det aktuella fallet, inte jag har hört/läst det, för att skapa sig en rättvis bild.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick