Snickare/byggnadsarbetare etc med kniv, vad säger lagen?

Ok, och det jag försöker framföra är att bara för att någon blivit dömd för något i en tingsrätt betyder det inte att det är prejudicerande.

Men allt underlättar om man kan hänvisa till det aktuella fallet, inte jag har hört/läst det, för att skapa sig en rättvis bild.

Just detta brott är ju väldigt krångligt vad gäller den biten.
Skulle man gå strikt efter lagen så får man inte bära kniv eller nånting på väg till och från jobbet, det var allt jag ville framföra.
Sen finns de fall där man blivit dömd i tingsrätt och friad i HD, fall där man frias helt o hållet direkt o fall där folk har blivit dömda.
Kniven, hammaren, påken, batongen, skruvmejseln eller whatever ska förvaras så man inte kan få tag på den direkt så att säga, jävligt opraktiskt för en hantverkare att lägga ifrån sig allt skit i fickorna i bagaget såfort man ska iväg på lunch men ändå så man egentligen ska göra.

Just detta brott är ju väldigt krångligt vad gäller den biten.
Skulle man gå strikt efter lagen så får man inte bära kniv eller nånting på väg till och från jobbet, det var allt jag ville framföra.
Sen finns de fall där man blivit dömd i tingsrätt och friad i HD, fall där man frias helt o hållet direkt o fall där folk har blivit dömda.
Kniven, hammaren, påken, batongen, skruvmejseln eller whatever ska förvaras så man inte kan få tag på den direkt så att säga, jävligt opraktiskt för en hantverkare att lägga ifrån sig allt skit i fickorna i bagaget såfort man ska iväg på lunch men ändå så man egentligen ska göra.

Jo, som jag skrev i början är det en gummilag men det vore intressant att se någon hantverkare eller ov som blivit dömd i en hovrätt eller hd som inte hade något i görningen.

Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål
[Fakta & Historik][Visa/dölj innehållsförteckning][Visa/dölj detaljer]
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.
Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (2000:148).

2 § Knogjärn, kaststjärnor eller andra sådana föremål som är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa samt springstiletter eller springknivar får inte överlåtas till personer under 21 år eller saluhållas. Lag (1990:413).

3 § I fråga om vapen och andra föremål som vapenlagen (1996:67) är tillämplig på gäller föreskrifterna där i stället för denna lag. Lag (1996:69).
4 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 1 eller 2 § skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. I ringa fall döms inte till ansvar.
Om brottet är grovt, döms till fängelse i högst ett år. Lag (2000:148).

5 § Knivar eller andra föremål som innehafts i strid mot 1 § eller som överlåtits eller saluhållits i strid mot 2 § skall förklaras förverkade, om det inte är uppenbart oskäligt. Lag (1990:413).

Var det inte något om bladländ på kniven också, min polare som är elektriker brukade kapa av sina mora-järn och samtidigt göra en specialspets som funkar bra att skala kabel med.

Jag har för mig att han kapade bladet till en speciell längd, men det kan ha varit bara för att fixa till kabelskalbiten

Juridik är en bedömningssport, det var vad polisen svarade när jag frågade om att ha kniv med sig på hoj när jag ska till snickarboden och tälja troll eller va det var:

Polisens svar lyder:

"Juridik är till en del en bedömningssport och vissa frågor är svåra att ge ett rakt svar på.
Jag gör ett försök och hoppas på att du förstår andemeningen.

Om en person skall åka på friluftsemester per motorcykel så bör kniven packas ner på ett
sådant sätt så att den inte är till fara för föraren eller ev. passagerare.
Resten av motorcykelns packning bör tala för "friluftsliv".
Knivens utformning bör vara anpassad för friluftsliv."

Var det inte något om bladländ på kniven också, min polare som är elektriker brukade kapa av sina mora-järn och samtidigt göra en specialspets som funkar bra att skala kabel med.

Jag har för mig att han kapade bladet till en speciell längd, men det kan ha varit bara för att fixa till kabelskalbiten

Som vanligt är det mycket osäkert, men bladlängden gäller bara fällknivar och var 7cm tror jag. Motiveringen var väl att man skulle få ha kvar den schweiziska armehäcksaxen i fickan efter lagens tillkomst.

Som vanligt är det mycket osäkert, men bladlängden gäller bara fällknivar och var 7cm tror jag. Motiveringen var väl att man skulle få ha kvar den schweiziska armehäcksaxen i fickan efter lagens tillkomst.

Okej, här uppe är det ju annars bara att säga att man är lapp och har av sedvanerätt alltid burit kniv...

Åtminstone den ena skulle det funka med, och det är den vassare av dom...
IMAG0581.jpg

Okej, här uppe är det ju annars bara att säga att man är lapp och har av sedvanerätt alltid burit kniv...

Något du gjort i slöjden på högstadiet?

En gång på 18 år har jag råkat ut för att någon påpekat min kniv i byggarbrallorna och det var en ordningsvakt när jag var på en after work, som tyckte jag kunde stoppa undan den så den inte var inom räckhåll för andra..

Iförsig inte så konstigt om han hade sånna byxor
52703246.jpgEn kanske mer relevant fråga var om det var arbetslunch eller efter jobbet öl?

Har du den i bakluckan så spelar det ju liten roll vad du har för bil, eller ville du briljera med modellvalet?:7peta

Jag brukar själv argumentera för att en 7-serie är ett ekonomiskt bättre alternativ än många andra bilar. Sen är jag gammal, frågan är snarare varför jag inte har en dyrare bil.

Det jag menade är att det är svårt att argumentera om att jag brukar köra fast i sly med den.

På en Jeep av seriös typ sitter sådan utrustning som yxor, spadar, highlift och sandstegar
utvändigt monterade!

View attachment 355276

Jag som bara har en fjollig Blazer får ju ha offroadkitet inne i bilen

Min min offroad cheva hade jag spadar och sånt fastsatte på gallret över bakrutan. Blev stulet.

View attachment 355277

Jag köpte en lappkniv när jag var uppe förra sommaren. De där lappsmederna har vett att ta betalt för sina skapelser. Vi har både yxa och kniv i vår pick-up. Inget jag reflekterar över där uppe. Här nere skulle det bara kännas dumt att åka omkring med kniv och yxa i bilen.

Finns några fall där exempelvis ordningsvakter blivit dömda när de burit batongen på sig på väg till o från jobbet.

Nja, knappast samma sak. Batongen anses ju vara lite mer riktad i sitt användningsområde, hade en snickare haft en taktisk kniv skulle han nog ha svårt att komma undan han med.

En polis i Sthlm blev dömd för att han hade batongen på sig på fritiden. Har för mig att han blev kontrollerad för att någon hade sett batongen i hans väska i samband med att han klev på buss/tunnelbana och då hade ringt polisen.

Edit: stava

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back