Oj många frågor att ta ställning på här ser jag.
Ska göra så gott jag kan för att få en så generell bild som möjligt över läget till er.
Offshore;
För att överhuvudtaget kunna ta ett jobb offshore måste man ha OLF-attest och en hälsodeklaration (helseerklaering) för offshorearbete. Det hjälper alltså inte att man har en hälsodeklaration för båtfolk/marina arbeten. Det finns inte någon som jag känner till som har kommit ut offshore utan att ha ett yrkesbevis (här heter det fagbrev) Helst ska man ha jobbat en del på land (onshore) så att man har en del erfarenhet när man kommer ut. Jag vill dessvärre inte sabotera dina visioner, men alla vill offshore! Kurserna är inte billiga men många tar dem för att de har igen på det senare. Om du verkligen vill komma ut gäller det att ligga före alla andra, vara bäst i det man gör och helst ha några specialcertifikat som inte många andra har för att bli attraktiv. I tillägg till detta ska man då gärna ha erfarenheten från de landsbaserade projekt platserna typ skeppsvarv/varv för riggar etc. Detta kallas onshore då den är baserad på produktion direkt mot offshore.
för hälsopersonal måste man ansöka om norsk autorisation å detta är precis lika som att sända iväg ditt CV med en förklaring/brev om att du söker. Kostnad per idag för denna är ca 1000 nok.
Elektriker ska ansöka om DSB-godkjenning och för att kunna få ut denna per idag krävs att man har jobbat minst 2 år praktiskt efter det att man har gjort klart sin lärlingstid och löst ut certifikaten.
Svetsare måste avlägga site-tester i princip överallt de kommer för att företagen ofta inte bara nöjer sig med att se att man har klarat testerna i sitt hemland med europastandard. Finns speciella organ här i Norge som kör detta precis som hemma i Sverige.
Så finns det regler för alla. Så är det viktigt med lönesättning att ni kollar upp lönelägena för just era yrkesgrupper. Mest för att allt handlar mycket om erfarenhet och annsienitet (Antal år i yrket). I Norge idag är BYGG den ENDA branschen som har lagstadgade minimilöner!!!! Viktigt att komma ihåg i era olika val.
när det sen kommer till att eventuellt jobba som lärling i Norge måste du vara med i facket/förbundet i Sverige för att sen begära tillfälligt utträde å gå med i facket / förbundet i Norge. Det är utbildningskonsulterna /saksbehandlare som tillsammans går igenom redovisade timmar för att sen godkänna din lärlingstid. Mina rekommendationer är att kontakta utbildningsansvariga på just din fackförening för att höra med dem om vad som gäller. Vet det är lite skillnad på timmarna Sverige kontra Norge.
När det kommer till jobb generellt så finns det alltid ett behov av duktiga killar och tjejer i Norge. Det som är mest vanligt är att om man vill för en kortare period jobba här gå via bemanningsföretag. Men var uppmärksamma på vad som står i kontraktet och kolla upp bemanningsföretaget INNAN ni signerar något. (man behöver inte bli k-ad för att få erfarenheterna av oseriösa företagare) ALLA vill tjäna pengar i Norge så är det bara! Själv klart kan man söka direkt till arbetsgivare med.
Att söka jobb specifikt vid kusten är upp till var och en, men som tidigare skribent skrev här, är det dyrt att bo och leva i Norge, å har man inte tillräckligt med pengar på kontot blir det svårt att överleva här. Ska du hyra ditt eget boende privat kostar det som regel 1-3 månaders deposition (dvs pengar du ska ligga ute med så länge du hyr) Detta är normalt här.
Boende är inte heller det lättaste att få tag på, många letar länge i vissa områden för att komma billigare undan, medans andra är villiga till att lägga ganska mycket på boendet, men som lever som kyrkråttor istället... (mat, nöjen etc)
Länkar till att söka jobb i Norge på utannonserade jobb hittar ni på
ams.se
nav.no
finn.no
som är de vanligaste där ni finner jobb i Norge.
för högre utbildningar och anställningar kan man ju även söka på
linkedin.com
Finns många företag som annonserar där.
Så om man vill kan man även söka på de lokala internettsidorna för både privat offentlig och specifika områden....
Bara att googla å söka på avis och det område man vill jobba i
Hoppas att jag har klarat av att förklara kortfattat vad som krävs för att kunna jobba med lite olika.