Snickra i Norge?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
När vi är inne på Norge så flikar jag in med en fråga!!

Jag går nu i gymnasiet på VVS. Jag skulle tycka det vore kul att kunna jobba i Norge när man är färdigutbildad. Även planer på att göra lärlingstimmarna där om jag får möjligheten.

I Norge är det offshore som lockar mest och undrar lite om hur svårt det är att komma ut ?? Jag kommer troligen gå ur skolan men licens i gas och kommer ta det i tig också. Kanske pinne med. Det som lockar är utmaningen arbetstiderna och självklart pengarna. Känns även som att det är väldigt trångsint med skatterna m.m. Efter vad jag försökt läsa mig till. Kräver ingen lång förklaring på detta dock!

Att man måste vara duktig är något jag har förstått och det känns som en ganska bra morot. :)

För att jobba offshore behöver du en speciell offshoreutbildning om jag inte missförstått min bror (som jobbar med just svetsning offshore)

Och enligt min norska släkt hade han riktig tur som fick börja jobba ute på en gång. Ofta får man göra en tid i land innan man blir utsläppt på havet.

Verkar vara sjukt coolt jobb dock. Han har jobbat i stora delar av världen och bl.a. seglat en rigg från Grönland till Brasilien via afrikas kust.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Också sugen på norge.
Hur är de me jobb lite uppåt landet, om man vill bo vid kusten?

Vart ska man söka sej då?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Också sugen på norge.

Stavanger eller Bergen. Stavanger har bäst lön och dyrast boende. Bo i Sandnes och jobba i Stavanger. Kom ihåg att det bara lönar sig om du lever som en råtta när du är där. Jag har lagt av och börjat jobba hemma igen.

Ädit: Du menade kanske nordnorge. Det har jag ingen jävla aning om men låter riktigt jävligt.

PiHa

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2012
Hoj
Hoj nr 4: Honda CBR 600f 1994
Oj många frågor att ta ställning på här ser jag.
Ska göra så gott jag kan för att få en så generell bild som möjligt över läget till er.

Offshore;
För att överhuvudtaget kunna ta ett jobb offshore måste man ha OLF-attest och en hälsodeklaration (helseerklaering) för offshorearbete. Det hjälper alltså inte att man har en hälsodeklaration för båtfolk/marina arbeten. Det finns inte någon som jag känner till som har kommit ut offshore utan att ha ett yrkesbevis (här heter det fagbrev) Helst ska man ha jobbat en del på land (onshore) så att man har en del erfarenhet när man kommer ut. Jag vill dessvärre inte sabotera dina visioner, men alla vill offshore! Kurserna är inte billiga men många tar dem för att de har igen på det senare. Om du verkligen vill komma ut gäller det att ligga före alla andra, vara bäst i det man gör och helst ha några specialcertifikat som inte många andra har för att bli attraktiv. I tillägg till detta ska man då gärna ha erfarenheten från de landsbaserade projekt platserna typ skeppsvarv/varv för riggar etc. Detta kallas onshore då den är baserad på produktion direkt mot offshore.

för hälsopersonal måste man ansöka om norsk autorisation å detta är precis lika som att sända iväg ditt CV med en förklaring/brev om att du söker. Kostnad per idag för denna är ca 1000 nok.

Elektriker ska ansöka om DSB-godkjenning och för att kunna få ut denna per idag krävs att man har jobbat minst 2 år praktiskt efter det att man har gjort klart sin lärlingstid och löst ut certifikaten.

Svetsare måste avlägga site-tester i princip överallt de kommer för att företagen ofta inte bara nöjer sig med att se att man har klarat testerna i sitt hemland med europastandard. Finns speciella organ här i Norge som kör detta precis som hemma i Sverige.

Så finns det regler för alla. Så är det viktigt med lönesättning att ni kollar upp lönelägena för just era yrkesgrupper. Mest för att allt handlar mycket om erfarenhet och annsienitet (Antal år i yrket). I Norge idag är BYGG den ENDA branschen som har lagstadgade minimilöner!!!! Viktigt att komma ihåg i era olika val.

när det sen kommer till att eventuellt jobba som lärling i Norge måste du vara med i facket/förbundet i Sverige för att sen begära tillfälligt utträde å gå med i facket / förbundet i Norge. Det är utbildningskonsulterna /saksbehandlare som tillsammans går igenom redovisade timmar för att sen godkänna din lärlingstid. Mina rekommendationer är att kontakta utbildningsansvariga på just din fackförening för att höra med dem om vad som gäller. Vet det är lite skillnad på timmarna Sverige kontra Norge.

När det kommer till jobb generellt så finns det alltid ett behov av duktiga killar och tjejer i Norge. Det som är mest vanligt är att om man vill för en kortare period jobba här gå via bemanningsföretag. Men var uppmärksamma på vad som står i kontraktet och kolla upp bemanningsföretaget INNAN ni signerar något. (man behöver inte bli k-ad för att få erfarenheterna av oseriösa företagare) ALLA vill tjäna pengar i Norge så är det bara! Själv klart kan man söka direkt till arbetsgivare med.

Att söka jobb specifikt vid kusten är upp till var och en, men som tidigare skribent skrev här, är det dyrt att bo och leva i Norge, å har man inte tillräckligt med pengar på kontot blir det svårt att överleva här. Ska du hyra ditt eget boende privat kostar det som regel 1-3 månaders deposition (dvs pengar du ska ligga ute med så länge du hyr) Detta är normalt här.
Boende är inte heller det lättaste att få tag på, många letar länge i vissa områden för att komma billigare undan, medans andra är villiga till att lägga ganska mycket på boendet, men som lever som kyrkråttor istället... (mat, nöjen etc)

Länkar till att söka jobb i Norge på utannonserade jobb hittar ni på
ams.se
nav.no
finn.no

som är de vanligaste där ni finner jobb i Norge.

för högre utbildningar och anställningar kan man ju även söka på
linkedin.com
Finns många företag som annonserar där.

Så om man vill kan man även söka på de lokala internettsidorna för både privat offentlig och specifika områden....
Bara att googla å söka på avis och det område man vill jobba i

Hoppas att jag har klarat av att förklara kortfattat vad som krävs för att kunna jobba med lite olika.:hej

PiHa

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2012
Hoj
Också sugen på norge.

Allt beror ju på vad det är du jobbar med idag? Det finns massor med arbetstillbud i Norge. Har du själv funderat över hur mycket nord du vill komma?

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Hoj
Kå Te eM 690r
nu är jag i starten för att dra igång mitt handelsbolag.
men det är några frågor jag har som kan vara intresanta
att veta.
vad händer om jag blir permiterad eller arbetslös?

om jag skadar mig på arbetet i sverige?

var kan jag får reda på dessa svar.
eller nån som vet?

PiHa

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2012
Hoj
nu är jag i starten för att dra igång mitt handelsbolag.
men det är några frågor jag har som kan vara intresanta
att veta.
vad händer om jag blir permiterad eller arbetslös?

om jag skadar mig på arbetet i sverige?

var kan jag får reda på dessa svar.
eller nån som vet?

Går du som anställd måste du se till att alla försäkringarna är i ording. I tillägg ser du till att all ekonomisk redovisning är på plats kontra skattemyndigheter och arbetsgivaravg etc. VIKTIGT! Utan att dessa är på plats kan du ses som svartarbetare och har då begått en kriminell handling som är direkt straffbar. Annars är det de vanliga kanalerna... Är du inte anställd? JA då måste du se till att ha andra försäkringar för arbetsgivare klara.
Arbetsskadeförsäkring för anställda kan du teckna på vilket försäkringsbolag som helst, detta är en del i försäkringspaketen som finns.

Mitt råd är att kontakta olika försäkringsbolag och få in offerter på detta.
Lycka till!

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping