Vägverket har saltat med magnesiumsalt, för att det inte ska damma
vv borde kanske "sanda" med halk skyltar när det görs sådanna åtgärder, tyvärr nog bara en tidsfråga innan någon råkar riktigt illa ut därVerkar ju hög intelligent Skit bra för oss hojåkare *suck*
Ujujuj... Vilka dårar... Testar inte vägverkar sakerna innan dom smörjar ner en hel gata? Rätt sjuk logik, varför lägga ner en massa pengar på att det ska sluta damma? Låt det damma för fan... Lite damm har väl ingen dött! Eller menar dom att det blir halt av alla småpartiklar?
En annan nackdel med CMA som har förts fram är medlets eventuella negativa
effekter på friktion. Ihs (2004) undersökte förändring i friktion efter att en lösning med
25 % CMA (40 g m-2) spridits på en 200 m lång teststräcka. Direkt efter spridning av
CMA-lösningen sjunker friktionen momentant, men ökar allteftersom upptorkning sker.
Vid helt torra förhållanden har friktionen återfått sina höga värden inom 20 minuter. En
av de viktigaste slutsatserna är att ju fler gånger CMA sprids på kort tid, desto mer
sjunker friktionen. Normalt sett utgör CMA inget problem ur ett friktionsperspektiv,
men mycket stora mängder kan leda till halka. Som jämförelse kan det nämnas att
spridning av vanlig saltlösning (NaCl) knappt sänker friktionen alls (Ihs, 2004).
Studien ovan utfördes under sommarförhållanden med en lufttemperatur runt 20 °C.
CMA-lösningen spreds också med ”dysor”, dvs. en ramp med spridningsmunstycken.
Spridningen blir jämt fördelad med denna metod men är inte representativ eftersom den
vanligaste metoden för spridning är med tallriksspridare. Samma typ av undersökning
som beskrivs ovan upprepades därför med både tallriksspridare och dysor av Ihs (2006)
under verkliga vinterförhållanden (2-3 °C). Resultaten av denna studie stämmer väl
överens med de från föregående undersökning; friktionen sjunker direkt efter utläggning
av CMA. Hur stor sänkningen blir beror på utspridd mängd, och längden på effekten
beror på väderförhållandet. Jämfört med tidigare mätningar krävdes betydligt mindre
mängder CMA för att åstadkomma en stor sänkning av friktionen. Under
vinterförhållanden tyder resultaten på att redan så små mängder CMA som 10 g m-2 kan
sänka friktionen till 0,5.
Friktionssänkningen var betydligt större när CMA spreds med tallriksspridare än
med dysor. Med tanke på att en stor friktionssänkning kan ske redan vid relativt små
mängder uttrycker Ihs (2006) oro över om det är möjligt att ha kontroll över utspridd
mängd CMA när tallriksspridare används.
Nej inte halt av partiklarna, men folk dör / blir sjuka på grund av någon partikel i vägdammet kallad PM 10 som dubbdäcken river upp.
Man upphör inte att förvånas, vägverket som skall ha hand om att vägarna är i gott skick häller ut ngt som gör vägarna hala; fantastiskt.
Det bästa är ju att man inte sätter upp skyltar som varnar för halka.
Man upphör inte att förvånas, vägverket som skall ha hand om att vägarna är i gott skick häller ut ngt som gör vägarna hala; fantastiskt.
Det bästa är ju att man inte sätter upp skyltar som varnar för halka.
Vägverket är mycket väl medvetna om detta och vad som kan göras för att mildra halkan. Så ni som vurpar på detta, ge er på VV!
http://www.vv.se/filer/210/regeringsuppdrag_slitagepartiklar.pdf
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |