Snutjag på Söder

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
En 25-årig polis åtalas efter omdömeslös körning. Vad håller han på med? Ser ut som om han i hög fart försöker ramma motorcykeln bakifrån?
MC-föraren hade tur med millimetrarna där. Undra vad han gjort?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
En 25-årig polis åtalas efter omdömeslös körning. Vad håller han på med? Ser ut som om han i hög fart försöker ramma motorcykeln bakifrån?
MC-föraren hade tur med millimetrarna där. Undra vad han gjort?

Ser galet ut.

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Båda bör ju bli av med körkortet, men helt korrekt åtal när det gäller polisens agerande tycker jag.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Båda bör ju bli av med körkortet, men helt korrekt åtal när det gäller polisens agerande tycker jag.
Fast det står ju inte vad mc-föraren hade gjort från början, än mindre hur fort han har kört under racet. Att polisbilen körde på cykelbanor och i 120 kan ju vara för att hinna ikapp en lane splittande hoj som körs i laglig hastighet. Eller så har han fått sin trafikutbildning genom att kolla på lite för många Beckfilmer :hihi

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Motorcyklisten ser ju inte ens ut som att han är jagad.
Men det ser ut som att polisen försöker klippa bakhjulet på honom och med tanke på polismannens dåliga bedömning kunde han lika gärna ha träffat hela sidan på motorcyklisten och då skulle det nog slutat betydligt olyckligare.

Man undrar ju vad motorcyklisten var misstänkt för? Med tanke på att han inte ser ut som att han är jagad kan man ju tro att han bara passade bra in i polismannens försvar? Han kanske bara hade bråttom till stationen för att äta munkar.

EDIT: När jag ser filmen igen så tror jag att motorcyklisten måste köra mot rött.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hur långt hade polisen skickat hoj och förare vid en smäll? Kan inte köra rakt fram. Fattar inte vad polisen menar åstadkomma mer än förödelse. De säger att jakten beror på trafikbrott men då vill man ju veta vad som får polisen att ta till urskillningslöst våld.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Blev MCföraren gripen eller passade han på att dra?
(är det en KTM?)

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Fast det står ju inte vad mc-föraren hade gjort från början, än mindre hur fort han har kört under racet. Att polisbilen körde på cykelbanor och i 120 kan ju vara för att hinna ikapp en lane splittande hoj som körs i laglig hastighet. Eller så har han fått sin trafikutbildning genom att kolla på lite för många Beckfilmer :hihi
Absolut kan det vara så, det var en väldigt ensidig bild av händelsen, i princip hela förloppet är ju bortklippt.
Tänker bara att det är hyfsat osannolikt att motocyklisten skulle vara helt klanderfri.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Någon borde skicka videon till den där kärringen Kraffft på Trafikvärket. Hon som alltid är ute i media och gapar om att hastigheterna måste sänkas.

Hade denna motorcyklist åkt bara lite långsammare eller rent av stått still, då hade han varit stendöd. Eller möjligtvis legat på operation för att operera ut en polisbil ur röven.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Snuten hade väl tunnelseende bara.
I den korsningen gäller inga trafikregler.
Tuta är bra i vanliga fall. I detta fall hade det nog inte hjälpt.

Färsk snut, de lägre intagningskraven?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Undrar om det blir ett inslag i kommande I polisens kamera där de lite smådryga studiopoliserna kan beskriva efterföljandet.

En populär inspirationsfilm fra Norge.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Från 2023. Jag vet inte om reglerna ändrats.

Tvåhjuligt motorfordon eller motorfordon utan skyddande kaross får inte förföljas av polis annat än i undantagsfall enligt Polismyndighetens föreskrifter – vilket i praktiken innebär att det krävs grov brottslighet.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Från 2023. Jag vet inte om reglerna ändrats.

Tvåhjuligt motorfordon eller motorfordon utan skyddande kaross får inte förföljas av polis annat än i undantagsfall enligt Polismyndighetens föreskrifter – vilket i praktiken innebär att det krävs grov brottslighet.
Det är alltså bara medlemmar i HA med underoganisationer som får förföljas av polis.
Fiffigt 🤟

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är alltså bara medlemmar i HA med underoganisationer som får förföljas av polis.
Fiffigt 🤟

endast personer misstänkta för grova brott, eller som visat sig särskilt farliga, får följas av polis om de framför tvåhjuligt motorfordon.

Så snart polisen tar upp ett förföljande så kommer nog en majoritet av de förföljda visa sig vara "särskilt farliga".

Kanske dock inte så farliga som polismännen men...

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag tänker inte lägga mig i huruvida det var en rimlig jakt eller inte, men om inte bilen som tog smällen varit där ser det inte ut som att sheriffen hade fixat vänstersvängen och dundrat rakt in i betongen, eller underskattar jag manöverförmågan hos bilen?

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum