Snutjag på Söder

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tänker inte lägga mig i huruvida det var en rimlig jakt eller inte, men om inte bilen som tog smällen varit där ser det inte ut som att sheriffen hade fixat vänstersvängen och dundrat rakt in i betongen, eller underskattar jag manöverförmågan hos bilen?

Ja, och skulle det dessutom stått en dagisklass på trottoaren så skulle det blivit en ordentlig katastrof.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ja, och skulle det dessutom stått en dagisklass på trottoaren så skulle det blivit en ordentlig katastrof.
Mmmm, men den logiken kan man ju dra på varenda förare. "Hade den här föraren kört på en dagisklass när han körde 7km/h över skyltad hastighet så hade det varit katastrof". Jag är mer ute efter om polisen hade klarat att ta kurvan över huvud taget.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Mmmm, men den logiken kan man ju dra på varenda förare. "Hade den här föraren kört på en dagisklass när han körde 7km/h över skyltad hastighet så hade det varit katastrof". Jag är mer ute efter om polisen hade klarat att ta kurvan över huvud taget.

Ja, men vanligtvis brukar den retoriken komma med fall där föraren faktiskt har förmågan att hålla sig på vägen.
Nu var det bara en bil som utgjorde ett stopp och hindrade polisbilen att köra upp på trottoaren och inte få stopp förrän mot huset.
En dagisklass var väl ett drastiskt exempel men en pensionär på rullator eller killen som kommer på elsparkcykel skulle väl varit illa nog att köra klämma ihjäl mot husväggen.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag tänker inte lägga mig i huruvida det var en rimlig jakt eller inte, men om inte bilen som tog smällen varit där ser det inte ut som att sheriffen hade fixat vänstersvängen och dundrat rakt in i betongen, eller underskattar jag manöverförmågan hos bilen?
Jag tänkte samma. Bilen som snutungen körde in i stannade på busshållplatsen. Skyddsräcket är för att styra cyklisterna kvar på cykelbanan.
Det brukar stå folk och vänta på bussen där.
Det är rena cykelmotorvägen där. De kommer upp från gamla stan med mjölksyra i benen. Nu hade de väl rött 60 meter längre ner.
Nu skedde väl detta mitt på förmiddagen, färre människor på gång- och cykelbana.
Snuten hade nog kört in i skyddsräcket om inte bilen kört där. En idiot.
Annars har jag inget emot poliser, tvärt om.
Polismyndigheten brukar säga att poliskåren är en spegling av samhället. Det är illa.
Sno kaffe på jobbet, köra full, misshandla sambo. Även den listan kan göras lång och värre.

Det händer då och då att bilar från tunneln försöker hinna på gult men jag har fått grönt och får slå av, kanske bromsa. Dessa bilar har dock inga problem alls att ta vänstersvängen, svängen som snuten hade misslyckats med oavsett.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Busshållplatsen och cykelbanan

IMG_1217.png
Tunneln där de kom ut och svängde vänster.
En gång såg jag en mc-polis stå till vänster i bild mellan trädet och räcket. Väntade väl på rödljuskörare. IMG_1218.png

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Sheriffen kan ju ha gett upp och tänkte gå på Moules Frites och lite Lambic

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Det våld man använder här, eller försöker att göra (ramma motorcykeln i sidan) så undrar man vad personen på hojen har gjort? Mördat någon eller värre??
Jag ser ingen annan anledning att ramma en mc!

Men när man sett på tv hur svenska polisen jagar bilar och motorcyklar utan att tänka värst mycket på omgivningen eller föraren så blir man inte förvånad.
I programmet så tjatar dom om detta hela tiden, men dom avbryter aldrig!!
Och dom väljer ju vad dom visar också i TV så man undrar hur mycket skit som klipps bort?

Jag tycker det är helt obegripligt hur man kan jaga en mc som knappt gjort något!
Många gånger så provocerar snuten fram andra brott så fort dom börjar jaga.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Var ju ingen information där, bara folk som spekulerar.

I den här andra flashbacktråden:

så säger nån att de var där när det hände och att civilbilen slog på blåljus EFTER att ha ramponerat den andra bilen.
Om jag körde hoj och nån började tokköra efter mig sådär utan att signalera att de är poliser hade jag nog med försökt att dra ifrån dem.

Ser det inte ut som om blåljusen bak är igång?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Vittnet i den andra tråden säger ”Först kom en motorcykel farande ur tunneln från vänster i helt galen fart.”
Kan inte ha varit så galen fart, det ser ut att gå sakta på hojen när snuten försökte klippa bakhjulet.
Snuten klarade inte svängen och smällde med en oskyldig. Galen fart.
Lite konstigt med den påkörda bilen. Har kör så sakta. Hör han sirenerna? De två bilarna som står vid rödljuset och ska svänga vänster i i tunneln söderut, mot Medborgarplatsen skymmer hans sikt. Ser han blåljusen lite senare? Det är svårt att uppfatta en bils hastighet rakt framifrån. Ännu svårare ut ur en mörk tunnel. Oavsett halvljus, eventuella blinkande helljus eller eventuella blåljus. I normala fall hade polisbilen kunnat passerar bredvid, om snuten t ex hållit 50 ut ur tunneln.
Att snuten körde 120 i tunneln var ju ofarligt. Endast en fil och med betongsuggor till de två filerna in mot centralbron - city. Däremot är det 30 redan i tunneln strax innan det blir två filer. Inte hela världen då det förmodligen var tomt framför. Fast det var grön gubbe och bägge sägs ju ha kört mot rött. Dålig sikt, man måste nästan gå ut på övergångsstället för att kunna se in i tunneln. Först barnvagnen sedan mammans huvud. Cyklister rullar förbi oavsett rött eller grönt. Man får chansa lite som snut tydligen.
Körde snuten på den enkelriktade cykelbanan utmed Medborgarplatsen så hade han koll eller bara tur. Det är en cykelräserbana efter götgatsbacken och uppblandat med gående utan koll.

Jag kör här nästan varje dag.

Jag hade fel om tiden, inte mitt på förmiddagen utan snarare mitt på eftermiddagen, runt 15.

Det vore intressant att höra radiotrafiken när han börjar efterföljandet och även se filmen. Han var nog inte ensam i bilen heller. Blev hen impad tro?

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Motorcykeln KAN inte ha kört särskilt fort - det syns ju på filmen att det går väldigt långsamt och isf hade han ju aldrig klarat att svänga så tight att han hamnar i vänstra filen.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning