Snyggt plast/linoleumgolv?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Jag letar efter ett snyggt plastgolv som inte försöker imitera trä, sten eller liknande. Ett rutigt golv vore trevligt men jag hittar bara svartvitt eller rött. Boring. Nån som har tips?

ÄNTLIGEN!

Cred ska du ha!

Är så trött på alla jävlar som har ett köksgolv a la "klickgolv i bästa furu-imitation" samtidigt som de målar över trägolvet i vardagsrummet :pangihuve

... Någon som vet hur golven på bauhaus etc. är rent kvalitetsmässigt? De har haft några schnygga golv då jag varit där.

Kan ju vara ett tips?

När vi ändå är inne på golv så var det första som införskaffades till lägenheten detta "golv" till uteplatsen (11 kvadrat,luftgång). :zpy cementgolv och gröna "golvmattor" som alla andra övriga grannar har. Ville helst ha schackrutor men fann inte gult i tillräcklig mängd

Inte den bästa bilden men ger ett lite hum i alla fall.

Bifogat

• p%C3%A5sk.jpg
    p%C3%A5sk.jpg
    173.1 KB · Visningar: 235
Leta reda på en duktig golvläggare i närheten av där du bor.
Till kontor, foajéer och liknande har jag flera gånger sett riktigt snygga golv gjorda av plastmatta.
Skärs till mönster i olika enfärgade/mönstrade (typ "granit, marmor" liknande mönster) som sedan svetsas.
Antagligen inte billigt, men praktiskt, snyggt och annorlunda.

Vet inte var du bor men titta in på Mattvaruhuset, finns i Huddinge, Danderyd, Bromma (ulvsunda) och Veddesta.

Point taken! :) Först och främst i hallen men kanske köket också.

Pepitarutor är ju jefligt klassiskt och tidslöst.
Visst, svart och vitt som du säger men kan du inte låta väggarna stå för färgen i utrymmet.
Svart vitt kan du ju ha till allt och tröttnar du på väggen så kan du ju måla om.
Lite jobbigare att riva ut golvet.
Ungefär som dom där såååå snygga bårderna i alla jävla badrum som nu alla spyr på.....

Marmoleum Click rekommenderar jag! Från Forbo. Det la jag in i min tidigare lägenhet (köket och hallen). Man köper rutor och sedan kan man bygga ihop dem hur man vill, finns i mängder av färger. Snyggt, lättlagt, skönt att gå på. Och mycket valmöjligheter vad gäller utseende alltså.
Här finns info. Och här finns bilder på hur det såg ut i min lägenhet.
Lycka till!

Marmoleum Click rekommenderar jag! Från Forbo. Det la jag in i min tidigare lägenhet (köket och hallen). Man köper rutor och sedan kan man bygga ihop dem hur man vill, finns i mängder av färger. Snyggt, lättlagt, skönt att gå på. Och mycket valmöjligheter vad gäller utseende alltså.
Lycka till!

Jo Marmoleum är precis vad jag vill ha men det är rätt så dyrt tyvärr...

Jo Marmoleum är precis vad jag vill ha men det är rätt så dyrt tyvärr...

Typ 400 kvadratmetern. Jag ska lägga marmoleum click i mitt kök så fort jag bestämt mig för färgerna. Linoleum är dyrare än plast men jag är helt övertygad om att kostnaden per år med golvet blir lägre. Linoleumgolvet som ligger i min hall har legat sen 1959. :)

Edit: 30 x 90 cm-längderna är ebtydligt billigare än 30 x 30-rutorna. Snåla och strunta i detdär med rutigt golv kanske är ett alternativ?

Lycka till!

Snyggt! :)

Last edited:
Typ 400 kvadratmetern. Jag ska lägga marmoleum click i mitt kök så fort jag bestämt mig för färgerna. Linoleum är dyrare än plast men jag är helt övertygad om att kostnaden per år med golvet blir lägre. Linoleumgolvet som ligger i min hall har legat sen 1959. :)

Edit: 30 x 90 cm-längderna är ebtydligt billigare än 30 x 30-rutorna. Snåla och strunta i detdär med rutigt golv kanske är ett alternativ?

Snyggt! :)

Hmm, 30x90-plattorna är ju inte så jättedyra... Ska bara klura ut om det går att passa in på ett bra sätt, det är tex 130 cm brett i en del av hallen. Drygt att såga bort 20 cm och använda 10. Kanske lägga på tvären?

Kolla översikten, det är 130 cm där det står "hall". Kanske kan bli nice att lägga en färg på tvären? Svårt att lägga två färger på tvären tror jag. På längden också...

Ett alternativ är ju att lägga en plastmatta men det kan bli lika dyrt eftersom jag troligen kan lägga plattorna själv men vill anlita en mattläggare om det blir hel matta. Dessutom får jag betala för åtminstone 3 x 5 meter av mattan om rullen är 3 m bred. Plattorna blir det nog mindre överskott av.

Reflektioner?

Du kan ju inte räkna med att lägga golv och INTE få kapa det på längden eller bredden? Eller jo, om du lägger en matta så slipper du ju det...
Varför just matta och varför inte en snygg parkett eller liknande? Går ju minst lika fort om du är nybörjare på matta då det inte är det lättaste.

Har du kollat in gummigolv?
http://www.trelleborg.com/sv/Rubber-Flooring/
CheckerStud_Black_big.jpg

Visst, det är lite flygplansterminal men jag tycker att det är snyggt!

Du kan ju inte räkna med att lägga golv och INTE få kapa det på längden eller bredden? Eller jo, om du lägger en matta så slipper du ju det...
Varför just matta och varför inte en snygg parkett eller liknande? Går ju minst lika fort om du är nybörjare på matta då det inte är det lättaste.

Nej det är klart att det måste kapas. :) Dåligt argument av mig...

Jag har övervägt parkett och laminat också men parkett är ungefär lika dyrt som Marmoleum och jag gillar designen på Marmoleum bättre. Har svårt för trägolv i en hall faktiskt.

Laminat går bort på grund av den hårda känslan och att jag inte gillar imitationer av trä eller sten. Då ska det vara äkta trä eller sten :). Har ännu inte hittat ett laminatgolv med "egen" design.

Plastmatta är inte helt ute ur bilden, det beror på vad totalkostnaden inkl hantverkare kan tänkas bli i jämförelse med att lägga Marmoleum själv. ROT-avdraget med i kalkylen förstås. Problemet har visat sig vara att hitta en snygg matta också faktiskt, det mesta ser ut som golvet på könsmottagningen eller så är det (återigen) imitationer av trä eller sten.

Har du kollat in gummigolv?
http://www.trelleborg.com/sv/Rubber-Flooring/
CheckerStud_Black_big.jpg

Visst, det är lite flygplansterminal men jag tycker att det är snyggt!

Jag gillar också det där! Skitsnyggt!

Sen måste jag ge cred till trådskaparen. Äntligen en till som inte vill lägga in ett plastgolv som ska försöka likna nåt det inte är. Låt ett plastgolv vara just ett plastgolv. Funktionellt och bekvämt att gå på. Annars blir det bara ett dåligt försök att vara nåt det inte är.

Jag är inte ensam med koll. Men du har också koll.

Edit: Jag måste passa på att fråga Sweedo som e i byggsvängen. Är inte ett sånt där gummigolv ganska optimalt att ha i t.ex en tvättstuga i en källare där man inte vill lägga fuktabsorberande organiska material som marmoleum (tror jag), trälaminat mfl är?

Last edited:
Jag gillar också det där! Skitsnyggt!

Sen måste jag ge cred till trådskaparen. Äntligen en till som inte vill lägga in ett plastgolv som ska försöka likna nåt det inte är. Låt ett plastgolv vara just ett plastgolv. Funktionellt och bekvämt att gå på. Annars blir det bara ett dåligt försök att vara nåt det inte är.

Jag är inte ensam med koll. Men du har också koll.

Edit: Jag måste passa på att fråga Sweedo som e i byggsvängen. Är inte ett sånt där gummigolv ganska optimalt att ha i t.ex en tvättstuga i en källare där man inte vill lägga fuktabsorberande organiska material som marmoleum (tror jag), trälaminat mfl är?

Tack! :)

I tunnelbanan i Rom ligger också såna där gummimattor, extremt ljuddämpande! Kanske inte så sexigt dock. Eller jo rätt så härligt kinky! :)

.

Nja, i ett hus med en källare ska man alltid utgå från att det kommer fukt underifrån.
Då ska man inte lägga in ett fuktkänslig eller tätt material.
Jag skulle välja klinker med diffusionsöppen fuktspärr i tvättsuga och klinker i övrigt alt obehandlad betong.
Ska man promt lägga in annat material ska golvet tätas med platonmatta eller dyligt.
J-a bök helt enkelt så lägg pengarna på golvvärme och obehandlat betonggolv.

Kanske inte så sexigt dock. Eller jo rätt så härligt kinky! :)
.

Se, där har du en anledning så bra som någon... :whip

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...