oscar skrev:
Om det han sjunger för Lillbabs är hårdrock så visst....
Att det ska vara så svårt.....att jag ALLTID ska behöva lägga tid på att utbilda småglin......varför kan ni inte fatta? Jag ska ge dig en chans eftersom du är född efter 1980 och ge dig lite utbildning.
Häng av dig guldkedjorna, säg till mamma att du vill vara ensam på rummet en stund, ta en klunk av ditt nyvärmda glas med O´Boy och LÄS NOGA:
Äkta hårdrockare:
Blir man väldigt tidigt i livet, oftast runt 12-13 års ålder då man får/köper sin första skiva. Man smeker med andakt skivfodralet och läser noga alla eftertexter till det raspande ljudet från skivpelaren. Här skaffar man sin favoritgrupp som man slaviskt hyllar och slåss för i argumentationer med andra hårdrockare.
(Hårdrockare får kritisera andra hårdrockares val av favoritgrupp för man vet att det är kritik baserad på kärklek till en gemensam genre.)
OBS! Detta hindra inte en hårdrockare att ha sin favoritgittarist, favorittrummis, etc. Det är tvärtom nästan ett måste. Är inte just det bandet man valt extremt skickliga musiker (som RUSH, Dream Theater) har man enskilda idoler också eftersom man inte kan byta favoritband, det valet hänger med hela livet.
Låter det komplicerat? Det är det.
Sedan kommer tiden då man åker land och rike kring för att bevittna sina stora idolers konserter och köpa halsdukar/t-shirt och posters, gärna genom bussresor med likasinnade.
Det man nu skapat genom alla dessa år är en enorm kunskapsbank, ett gediget kunnande, en stor kärlek till den enda sanna musiken.
Detta i sin tur skapar en viss aura som lyser runt den sanne hårdrockaren.
Oavsett arbete, klädsel, etc. känner en hårdrockare igen en annan hårdrockare direkt. Det är något magiskt och går inte riktigt att förklara. Man säger bara: "Hårdrock", gör tecknet och ler gemensamt.
En äkta hårdrockare har stor kunskap om di gamle, dvs Deep Purple, Whistesnake, Judas Priest, Budgie, Triumph, RUSH, Led Zeppelin, Black Sabbath, etc.
En äkta hårdrockare kan faktiskt lyssna på annan musik utan att skämmas, just för att han är en äkta hårdrockare. En äkta hårdrockare följer inga musikaliska trender, han är sin genre trogen intill döden.
Wannabe hårdrockare/Falsk hårdrockare:
Ses ofta i Motörhead, AC/DC eller tom Iron Maiden t-shirt.
Nästan aldrig en äkta turné T-shirt utan bara en t-shirt med gruppens namn/bild på bröstet, köpt i en skivaffär eller på Ginza.
Hemma i hyllan står "Best Of Motörhead" samt "Best OF AC/DC" tillsammans med ALL annan smörja eftersom han vid frågan från svärföräldrarna säger:
"Asså, hårdrock å så, jag lyssnar på ALL musik."
Frågar du vilken det bästa hårdrockslåten genom tiderna är säger han "Highway To Hell" eftersom det är den enda han känner till.
Detta fenomen kallas inom hårdrockskretsar för trend-tomte-beteende då det oftast ses på så kallade B-kändisar i TV som tycker hårdrock är INNE just nu.
Ulf från ICA-reklamen kan vara en sådan.......
En falsk hårdrockare är oftast extremt omusikalisk till skillnad från en äkta hårdrockare. En falsk hårdrockare kan tom sitta och digga till "Smoke On The Water" genom att slå händerna på knäna, i OTAKT...............
Kan jag nu slippa dina frågor i fortsättningen?