So, where do one go from here...?

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Ahhh...The neverending changing gameplans: Ja, så kommer alltså Honda tiillslut med ersättaren av trotjänaren, mc-skotern SH3000i - SH350i: ingen jättedramatisk förändring, kanske? men fullt tillräckligt för att min egen SH300 ska få stämpla ut nu. 330 cc jämfört med 279 cc. 29,4 hk jämfört med 25,2 hk. Bättre acceleration och högre toppfart, kan bara göra en redan bra mc-skoter ännu bättre. Ock ännu mer allsidig. Hoppas bara att Honda inte skiter på sig, i överhypad hybris, när de sätter prislappen. Det här är helt enkelt en för bra liten skoter för att dö av en orimlig prissättning. Allt, en bra bit under 70 loppor, är dock okej... Tack på förhanden!

Urrn-urrn

Bifogat

• Honda SH350i 1.jpg
    Honda SH350i 1.jpg
    57.2 KB · Visningar: 157
  • Honda SH350i 2.jpg
    Honda SH350i 2.jpg
    53 KB · Visningar: 158

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Yada! Jag tror det när jag ser det, men det ryktas faktiskt om en scramblerstukad Honda H'ness CB350. Fan tro't. Och minst av allt att den någonsin skulle leta sig till Europa. Men hur jäkla cool ser den inte ut...?

Bifogat

• Honda CB350  Scrambler.jpg
    Honda CB350 Scrambler.jpg
    61.8 KB · Visningar: 99

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Yada! Jag tror det när jag ser det, men det ryktas faktiskt om en scramblerstukad Honda H'ness CB350. Fan tro't. Och minst av allt att den någonsin skulle leta sig till Europa. Men hur jäkla cool ser den inte ut...?

Cool!
Stort vill ha-begär på den cykeln :tummenupp

Finns fantastiskt snygga scramblerbyggen där ute, bifogar en bild på en som inte hade skämts i mitt garage
:kär
Hynda scrambler.jpg

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hmm.. intressant tråd som jag snubblade över här!

Kan inte undgå att omedelbart slås av att DampKid och jag verkar befinna oss på samma plats i livet när det gäller vår "motorcyklistiska" utveckling.

Om det råkar finnas intresse av den Jawa/Romet/Shineray som omnämns i inledningen av den här tråden så la jag nästan 75 mil på en sådan under tre dagar i somras bara för att den var så gruvligt vacker att titta på. Mina tankar och intryck återfinns i senaste numret av AoMC om nu någon går i köptankar. För mig var det årets näst roligaste provkörning som bara toppades av tredagars-testet av (fanfar)...

...CRF450L som händelsevis publiceras i januarinumret (nästa nummer) av samma blaska där den får bekänna färg över sju sidor mot 701 enduro.

Pricken över i måste väl ändå vara att jag blev ägare av en SH300 för två veckor sedan (den gamla modellen med 27-hästars motorn). Den är dock alldeles för fin i skicket för att jag skulle ha nänts kommit igång med pendlandet ännu i det det blaskiga vädret. Har inga intryck att dela med mig av där ännu alltså.

MVH BG

IMG_1787.jpg

Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...CRF450L som händelsevis publiceras i januarinumret (nästa nummer) av samma blaska där den får bekänna färg över sju sidor mot 701 enduro.

CRF450L mot 701...??
Låter som en väldig skev jämförelse-test i mina öron.
Lite som att jämföra en Toyota Corolla mot en Porsche Panamera...
:va

Men nyfikenheten är väckt, brukar inte köpa AoMC men det får bli ett köp o ta del av den testen!
Kan du inte hinta lite för oss nyfikna?
:7peta

Last edited:

bg

Gick med
9 Jan 2005
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
CRF450L mot 701...??
Låter som en väldig skev jämförelse-test i mina öron.
Lite som att jämföra en Toyota Corolla mot en Porsche Panamera...
:va

Men nyfikenheten är väckt, brukar inte köpa AoMC men det får bli köp o ta del av den testen.
Kan du inte hinta lite för oss nyfikna?
:7peta

Haha... ur en aspekt har du helt rätt. Ur en annan helt fel El Presidente. ;)

Jag vill nog ändå påstå att jag inte var helt ute och cyklade när jag föreslog att vi borde göra det här testet för testchefen på Allt om MC. Jag hade ambitionen att få göra jämförelsen redan 2019 men trots ihärdiga försök från Honda fick de inte ordning på strypningen. Till den här säsongen var det dock fixat vilket betydde att en jämförelse blev högst aktuell. Åtminstone enligt mitt sätt att se på motorcyklar.

Men jag kan ju ha fel. Du får gärna återkomma med dina synpunkter.

Börjar förresten snart känna mig stalkad när du nämner Toyota Corolla.:skrämd

Snart har hela min fordonsflotta bockats av i den här tråden. Inget ont om Corollor förresten. Ur vissa synvinklar spöar de skiten ur Panameror (vilket skulle bevisas).:fatta!:rofl

/BG

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Haha... ur en aspekt har du helt rätt. Ur en annan helt fel El Presidente. ;)

Jag vill nog ändå påstå att jag inte var helt ute och cyklade när jag föreslog att vi borde göra det här testet för testchefen på Allt om MC. Jag hade ambitionen att få göra jämförelsen redan 2019 men trots ihärdiga försök från Honda fick de inte ordning på strypningen. Till den här säsongen var det dock fixat vilket betydde att en jämförelse blev högst aktuell. Åtminstone enligt mitt sätt att se på motorcyklar.

Men jag kan ju ha fel. Du får gärna återkomma med dina synpunkter.

Börjar förresten snart känna mig stalkad när du nämner Toyota Corolla.:skrämd

Snart har hela min fordonsflotta bockats av i den här tråden. Inget ont om Corollor förresten. Ur vissa synvinklar spöar de skiten ur Panameror (vilket skulle bevisas).:fatta!:rofl

/BG

Lyckades jag alltså pricka en bil du faktiskt hade...?
:rofl
No pun intended!
:krama

Det där med CRF450L och strypning lät väldigt intressant!
Menar du att CRF450L går att få ostrypt med enkla medel?
Tycker att den hojjen är högintressant men faller på några punkter:
* Åt h-e överprisad!
* På tok för lite effekt

Ser fram emot att få läsa den där testen mer och mer nu!

bg

Gick med
9 Jan 2005
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Lyckades jag alltså pricka en bil du faktiskt hade...?
:rofl
No pun intended!
:krama

Det där med CRF450L och strypning lät väldigt intressant!
Menar du att CRF450L går att få ostrypt med enkla medel?
Tycker att den hojjen är högintressant men faller på några punkter:
* Åt h-e överprisad!
* På tok för lite effekt

Ser fram emot att få läsa den där testen mer och mer nu!

Underskatta aldrig en ostrypt Corolla!:crash
545bdbcdfd465ca515c3731cd6938bf4.jpg
När såg du en Panamera ta hem en sträckseger i ett WRC-rally senast?:fakta
/BG
(Nu får du inga fler hintar El Presidente...:tungan)

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det där med bilarna får du ta med en nypa salt - tog "två ur högen" bara...
;):tungan

Hur var det där med strypning o CRF450L....?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
[...] Om det råkar finnas intresse av den Jawa/Romet/Shineray som omnämns i inledningen av den här tråden så la jag nästan 75 mil på en sådan under tre dagar i somras bara för att den var så gruvligt vacker att titta på. Mina tankar och intryck återfinns i senaste numret av AoMC om nu någon går i köptankar. För mig var det årets näst roligaste provkörning som bara toppades av tredagars-testet av (fanfar)... [...]
Attans, då är jag också tvungen att köpa en tidning. Jag har redan konsumerat mer än min budget tillåter de senaste veckorna (=man får shoppa sig lycklig när man jobbar hemma framför datorn och längtar ut).

Så det får bli en tidning. A man's gotta do what a man's gotta do.

Pricken över i måste väl ändå vara att jag blev ägare av en SH300 för två veckor sedan (den gamla modellen med 27-hästars motorn). Den är dock alldeles för fin i skicket för att jag skulle ha nänts kommit igång med pendlandet ännu i det det blaskiga vädret. Har inga intryck att dela med mig av där ännu alltså.
Den brukar väl ha grymt nöjda ägare som jag har förstått. Ser fram emot att läsa dina kommentarer om Hondan!

bg

Gick med
9 Jan 2005
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Det där med bilarna får du ta med en nypa salt - tog "två ur högen" bara...
;):tungan

Hur var det där med strypning o CRF450L....?

Hahaha... jag tycker att dina val ur högen är klockrena och inte kunde blivit mer passande och fruktbara för jämförelserna mellan 701 och 450L. Inte bara för att jag råkar ha en Corolla-99 i carporten. En 450L är chanslös mot en 701 i EU-skick men Honda Sverige har löst problemet genom att erbjuda ett kit som inte påverkar garantin. En ostrypt Corolla kan ge en Panamera en rejäl match över Vargåsen men det sker genom att ta fasta på andra kriterier än där Panameran har sina främsta styrkor. Tro mig, jag har provat (åtminstone en av de jämförda konfigurationerna). :tummenupp
/BG

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En 450L är chanslös mot en 701 i EU-skick men Honda Sverige har löst problemet genom att erbjuda ett kit som inte påverkar garantin. :tummenupp
/BG

Vad betingar detta kit månde...?
Är det applicerbart på ALLA årsmodeller (nåja, den har ju inte funnits så länge) av CRF450L:n?
Kan du rentav bidraga med ett art nr till Hynda på kittet ifråga om jag nu någonsin skulle hitta en vettigt prissatt CRF450L att utöka garaget med?

bg

Gick med
9 Jan 2005
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Tyvärr El Presidente!

Inför provkörning och författande har jag haft kontakt med Frank Norberg på svenska Honda (KGK) som ansvarat för framtagandet av den här kit-lösningen. Han har också verifierat att mitt påstående i artikeln gällande garantin stämmer. När det kommer till detaljer som art.nr., pris etc så föreslår jag däremot att du vänder dig till närmsta återförsäljare. Sådant kan förändras över tid som bekant. Kan inte de svara söker de förslagsvis djupare kunskaper hos Frank.

För övrigt får du vackert ge dig till tåls tills nästa nummer kommer i början på januari. Jag korr-läste alltsammans i förrgår och tryckningen kommer att ske runt jul/nyår om jag minns rätt.
/BG

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Hmm.. intressant tråd som jag snubblade över här!

Kan inte undgå att omedelbart slås av att DampKid och jag verkar befinna oss på samma plats i livet när det gäller vår "motorcyklistiska" utveckling...

Hoppsan! Ja, det var sannerligen en rad sammanträffanden det, herr Gunnarsson! Jag väljer att ödmjukt tolka det som att vi båda således har förträffligt god smak...

Får jag sedan bara sticka emellan med att Honda nu satt prislappen på nya SH350i till 64 900 SEK. Tack, för det Honda! En solklar klassvinnare, i mina ögon! Igen! Så nu räcker slanten alltså även till ett par handtagsvärmare av lite elegantare modell...

Urrn-urrn-urrn!

Bifogat

• Honda SH350i 4.jpg
    Honda SH350i 4.jpg
    90 KB · Visningar: 77
  • Honda SH350i 3.jpg
    Honda SH350i 3.jpg
    64.9 KB · Visningar: 76

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Nå, är man kanske inte liiite sugen på en brittisk-stylad kinabyggd kokkafferäser från Herald Motor Co, Est 2010...? Troligen, inte. Men lite kul ser det ju ut. Och, som kanel i kaffet, finns det även Brat, Brute och Scrambler-modeller på menyn...

https://heraldmotorcompany.com/our-bikes/cafe-125/

Bifogat

• Herald Cafe 400 1.jpg
    Herald Cafe 400 1.jpg
    213.9 KB · Visningar: 29
  • Herald Cafe 400 2.jpg
    Herald Cafe 400 2.jpg
    231.7 KB · Visningar: 24
  • Herald Cafe 400 3.jpg
    Herald Cafe 400 3.jpg
    124.6 KB · Visningar: 26
  • Herald Classic 400 1.jpg
    Herald Classic 400 1.jpg
    211.7 KB · Visningar: 25

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nå, är man kanske inte liiite sugen på en brittisk-stylad kinabyggd kokkafferäser från Herald Motor Co, Est 2010...? [....]
Herald har en svensk importör: https://banhoj.com/herald-motorcyklar

Testkörde en sådan för ett par år sedan. Bara en liten, liten tur på ett par kilometer.

Småtrevligt! Men hade gjort sig bättre på en smal 70-väg än på en testbana. Så det är svårt att ha en övertänkt åsikt om hojen.

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Herald har en svensk importör: https://banhoj.com/herald-motorcyklar

Testkörde en sådan för ett par år sedan. Bara en liten, liten tur på ett par kilometer.

Småtrevligt! Men hade gjort sig bättre på en smal 70-väg än på en testbana. Så det är svårt att ha en övertänkt åsikt om hojen.

...Och en svensk återförsäljare, också, ser jag nu: John's MC-service, Kågerud, Skåne.

https://johns-mcservice.se/

59 999 SEK för Herald Café 400
...och två tussar mindre för Classic 400

Tjittus pommesfrittus!

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
...Och en svensk återförsäljare, också, ser jag nu: John's MC-service, Kågerud, Skåne.

Tjittus pommesfrittus!

Då är det ju bara frågan vilken sorts kina-kvalitet det är på grejorna?

Är det bra kina-kvalitet så kan det ju kanske vara en kul grej.

Är det samma kina kvalitet som på fyrhjulingar och mopeder så är det ju pengar i sjön...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Då är det ju bara frågan vilken sorts kina-kvalitet det är på grejorna?

Är det bra kina-kvalitet så kan det ju kanske vara en kul grej.

Är det samma kina kvalitet som på fyrhjulingar och mopeder så är det ju pengar i sjön...
Som jag förstår så är det en "Hondabased engine made in Taiwan" alltså ingen vanlig kopia.

Och Taiwan är väl inte Kina även om Kina vill att det ska tillhöra Kina?

Taiwan (traditional Chinese: ??/??; simplified Chinese: ??; pinyin: Táiw?n), officially the Republic of China (ROC), is a country in East Asia. Neighbouring countries include the People's Republic of China (PRC) to the northwest, Japan to the northeast, and the Philippines to the south.
https://en.wikipedia.org/wiki/Taiwan

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81

Tjittus pommesfrittus!

Med tanke på vad för andra MC-relaterade prylar han säljer så skulle jag inte köpa en av hans hojar.
Kollat ex utbudet av MC-hjälmar :-(

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...