Sol i sikte! (Sporthojskurs i Linköping 23-24 aug)

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Tjena!
Jag åker från Sthlm imorgon bitti. Är det någon annan som kommer norrifrån och ska till Linköping?
Alltid roligare om man har sällskap, för jag har ingen radio/stereo på min hoj :)

Enligt en polare som är resande säljare, tar det exakt 1:55 min att åka Sthlm - Linköping :), så avfärd från Sthlm för 06:00

/ miken

Jepps, jag ska ta mig dit jag med från Stockholm. Men just nu ser det inte ljust ut, hostar, så snorig och feber. Jag hoppas en dunderkur nu ska göra mig kry till i morgon så jag kan åka. Vart ifrån startar du 06.00?

miken

Back with a new bike
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
ZX-10R -08
Jepps, jag ska ta mig dit jag med från Stockholm. Men just nu ser det inte ljust ut, hostar, så snorig och feber. Jag hoppas en dunderkur nu ska göra mig kry till i morgon så jag kan åka. Vart ifrån startar du 06.00?

Från city (Mäster Samuelsg). PM:ar mitt mobilnummer, så slå en pling/sms:a när du är på rull.

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
Jag tog ett gäng bilder idag med en billig digitalkamera om någon är intresserad. :cpparty

pälle_

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2006
Hoj
r6
Jag tog ett gäng bilder idag med en billig digitalkamera om någon är intresserad. :cpparty
Woouhu, upp med en länk i bildforumet eller här!

Får passa på att tack alla instruktörer för två riktigt härliga och givande dagar på Sviestad.

Jag åkte själv steg 4 båda dagarna och hade skitbra instruktörer med oerhört bra kunnande och framförallt en vilja att lära ut.
Ett stort plus i kanten för Eskilssons hoj-kamera. En sån pryl borde SMC anamma och ha med bland varje grupp. Man får se precis hur man åker. Skitbra helt enkelt.:tummenupp
Tack för två härliga dagar! Vi hörs igen den 16:e september!

DocPapa

Faaaan
Gick med
23 Jul 2007
Hoj
Tom plats i garaget...
Sweet! Till sist kom man med på ett (foto)hörn. :)

Var det du newk som stod i nya partiet och sviestadkurvan å fota åxå?

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
Sweet! Till sist kom man med på ett (foto)hörn. :)

Var det du newk som stod i nya partiet och sviestadkurvan å fota åxå?

Gött =)
Nej det var nån annan, jag stod still där vid S:et borta mot speedwaybanan.

"Rask"

Guest
Tack för en mycket bra SPORTHOJskurs. Pedagogiska och förtroendeingivande instuktörer. Fokus låg mycket på bankörning istället för vanlig gatåkning, iallafall i steg 4. Det var riktigt bra att instruktörerna filmade så man kunde se hur det såg ut och vad man skulle tänka på. Kan bara hålla med Pälle, SKITBRA! Kul att det togs bilder också. Även filmerna skulle läggas upp och bättre reklam än så kan det ju inte bli för smc linköping/riks :tummenupp

Denny

#79 Rookie600
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
R6-07
:tummenupp Ja vad annars kan man säga om dom bästa 2 dagarna i sommar.
Kan inte säga mer än rask och övriga som är:yoparty super nöjda tack från uppsala skogen..

DocPapa

Faaaan
Gick med
23 Jul 2007
Hoj
Tom plats i garaget...
Det var jag som stog där en stund
Vill nån ha högre upplösning så är det bara att höra av sig
http://rapidshare.com/files/51081719/LMS_070824.rar.html

Sweet #2!

Men var är bilderna från utgången till start/målrakan? Eller var det ytterligare en fotograf ute?

Passar på att åxå tacka för en kanondag. Som vanligt vansinnigt kul och lärorikt. Ibland lite väl spånnande iofs, som när en motard försökte byta dekaler med mig. Men han valde att köra om på gräset istället (!). :jisses

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Sweet #2!

Men var är bilderna från utgången till start/målrakan? Eller var det ytterligare en fotograf ute?

Passar på att åxå tacka för en kanondag. Som vanligt vansinnigt kul och lärorikt. Ibland lite väl spånnande iofs, som när en motard försökte byta dekaler med mig. Men han valde att köra om på gräset istället (!). :jisses

Det fanns en "riktig" fotograf där både torsdag och fredag. (inget illa menat Stefan, men bosse är ett heltidsproffs).
Han skickar en skiva till mig och sedan lägger jag upp bilderna och postar länken här.

Instruktör som kör motard och inte har något emot gräset låter väl ungefär som att det skulle vara jag. (det var ju ingen annan motard där...)

Jag törs nog tala för alla instruktörerna om jag tackar Er deltagare för att ni kör våra kurser och framförallt lär er och utvecklas. Vi gör inte detta för pengarna, för det får vi nästan inga utan det är för att vi får en kick av att dela med oss av våra kunskaper och se andra utvecklas.

Ett extra tack till alla ni som emellanåt blev lite brutalt omkörda av oss men som inte klagade för det. Faktum är att ingen klagade alls trots att vi lattjade framför kamerorna och körde relativt fort och busigt emellanåt.

Här är det Petter som hejar på Bosse:

RR1.jpg

/HW

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Det fanns en "riktig" fotograf där både torsdag och fredag. (inget illa menat Stefan, men bosse är ett heltidsproffs).
Han skickar en skiva till mig och sedan lägger jag upp bilderna och postar länken här.

/HW

hehe, fotograf har jag aldrig kallat mig. Bosse däremot är ju det :tummenupp

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
...... Ibland lite väl spånnande iofs, som när en motard försökte byta dekaler med mig. Men han valde att köra om på gräset istället (!). :jisses

Om den där motarden passerade på högersidan om dig in i torparn så kanske det ändå inte var HW som körde även om det var hans motard :rolleyes:

Vi instruktörer tackar för er deltagares förståelse för att vi blev närgångna ibland.

Sen är det väl klart man vinkar till fotografen, vill ju inte att han ska tycka det är tråkigt och går därifrån :)

Hoppas få träffa er och era kompisar söndag 16 september igen.

//Petter

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Om den där motarden passerade på högersidan om dig in i torparn så kanske det ändå inte var HW som körde även om det var hans motard :rolleyes:

Vi instruktörer tackar för er deltagares förståelse för att vi blev närgångna ibland.

Sen är det väl klart man vinkar till fotografen, vill ju inte att han ska tycka det är tråkigt och går därifrån :)

Hoppas få träffa er och era kompisar söndag 16 september igen.

//Petter

Jag körde på torsdagen och hade inga bekymmer med närgångna instruktörer men jag undrar om det fanns någon pedagogiskt syfte i att vara "närgången" eller får ni inte körtid nog att träna omkörningar på RR träningar...

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
jahaja

Det finns flera anledningar till att köra som vi gör ibland.
Vi har diskuterat detta en hel del inom instuktörs och arrangörsleden och vi har även myntat begreppet "idioten".
Idioten är instruktören som kör runt på undermåligt material, gammal eller effektsvag hoj men som ändå kör skjortan av övriga deltagare.
Syftet skall i så fall vara att visa att gränsen är långt borta, både gränsen för materialet och gränsen för när människan är fullärd.

En annan anledning till att det ibland kommer 2-3 instruktörer på raken och blåser förbi är att vi kontinuerligt peppar och instruerar varandra. Vi måste ju också fortbildas för att bli bättre och säkrare instruktörer.

3:e och mest uppenbara anledningen är ju självklart att vi inte alltid kan uppträda som små ljus. Vi är en samling adrenalinjunkies precis som ni och när är passar det bättre än när det är bankörning?

Huvudsaken är ju i alla fall att ingen tar illa upp och att vi inte orsakar olyckor.

Nuff said / HW

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Tack alla deltagare för två roliga dagar.
Upplever att dom flesta var med och lyssnade, och att alla gjorde stora framsteg under utbildningen.

Det var även jävligt kul att höra att flera av deltagarna tyckte att SMC Linköping´s sporthojskurs är bra och klart särskillde sig från SMC´s BKK kurser. Som inte skall blandas ihop.

När vi instruktörer ibland gasar på, och kör i ett tempo som elever kan uppleva som väldigt fort. Ska ni veta att vi fortfarnade ligger 2-3 sekunder långsammare per varv från max. Och har goda marginaler och utrymme för att hålla god säkerhet även om det skulle hända något oväntat på banan.

Och sen är det som HW säger. Vi älskar att köra hoj på bana, För flera av oss är det en livsstil och vi lägger all fritid och en stor påse pengar på det här. Och då är det svårt att hålla sig från att gasa lite mellan varven.

Sen måste vi ju hinna ikapp och titta på alla deltagare också...... Varje varv :D

bjorta

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
Riktigt jävla ful R6:a.
Sweet #2!

Kan ha varit mig du såg, jag fotade lite med en kompaktkamera.

Det går ju tyvärr inte zooma in så mycket och samtidigt få skärpa, ungefär den här kvaliteten är det på mina bilder;

Bifogat

• P1070016m.JPG
    P1070016m.JPG
    67.6 KB · Visningar: 70
  • P1070031n.JPG
    P1070031n.JPG
    63.7 KB · Visningar: 60
Last edited:

"Rask"

Guest
Kan ha varit mig du såg, jag fotade lite med en kompaktkamera.

Det går ju tyvärr inte zooma in så mycket och samtidigt få skärpa, ungefär den här kvaliteten är det på mina bilder;

Talar nog för alla då jag anser att skärpan duger gott o väl, alltid kul med bilder :)

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Jag har ingen stabil server att lägga dom på tyvärr, så jag tankade upp det på rapidshare. Packa upp filen med winrar. Finns gratis här: http://www.rarlab.com/rar/wrar370.exe

Bilderna: http://rapidshare.com/files/51057164/sviestad.tar.gz.html

Om nån kan lägga upp bilderna på en egen server vore det kanon. Rapidshare är mindre skoj.

Ge mig en timme så fixar jag upp dom på min server. Länk kommer när det är klart :tummenupp
Är det någon mer som har bilder, PM'a så fixar jag upp dom också

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...