Sol i sikte! (Sporthojskurs i Linköping 23-24 aug)

DocPapa

Faaaan
Gick med
23 Jul 2007
Ort
Eken
Hoj
Tom plats i garaget...
Kan ha varit mig du såg, jag fotade lite med en kompaktkamera.

Det går ju tyvärr inte zooma in så mycket och samtidigt få skärpa, ungefär den här kvaliteten är det på mina bilder;

Skärpa och kvalitet är inte så viktigt för min del. Jag kör ju inte så raskt så det är för att spara och visa upp ev. bilder (well, kanske för någon långsammare kamrat då :) ). Men det är kul att se hur bra eller dåligt man har lyckats utföra det som instruktörerna försöker förmedla.

Hade du fler bilder?
 

DocPapa

Faaaan
Gick med
23 Jul 2007
Ort
Eken
Hoj
Tom plats i garaget...
Om den där motarden passerade på högersidan om dig in i torparn så kanske det ändå inte var HW som körde även om det var hans motard :rolleyes:

Vi instruktörer tackar för er deltagares förståelse för att vi blev närgångna ibland.

Sen är det väl klart man vinkar till fotografen, vill ju inte att han ska tycka det är tråkigt och går därifrån :)

Hoppas få träffa er och era kompisar söndag 16 september igen.

//Petter

Yepp, högersidan i torparn.

Vill bara klargöra att jag inte är grinig eller något för det. Bara som jag skrev; lite väl spännande ögonblick för en rookie. Å andra sidan är det ju spänning och adrenalin man är ute efter. När den första tiondelen av dödsångest gått över så känns det bara hårigt :hihi

Får jag som jag vill så ses vi den 16:e.
 

PuttePK

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Bilder Svinesdad 14/8

:) Hallå alla ! Har någon fått tag i den där CD skivan med alla fina bilder som den ddär fotografen tog när vi gasade runt på banan ? Har lestat förgäves !

//PuttePk
Svart FZ6-s:confused:
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
:) Hallå alla ! Har någon fått tag i den där CD skivan med alla fina bilder som den ddär fotografen tog när vi gasade runt på banan ? Har lestat förgäves !

//PuttePk
Svart FZ6-s:confused:


Var det inte Hannez som skulle få den,hörde namnet Hannes i eftersnacket men om det var SH-Hannez vet jag inte?
Får jag bilderna kan jag lägga upp dom både som en zip-fil och separata foto på server för enkel åtkommst
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Yepp, högersidan i torparn.

Vill bara klargöra att jag inte är grinig eller något för det. Bara som jag skrev; lite väl spännande ögonblick för en rookie. Å andra sidan är det ju spänning och adrenalin man är ute efter. När den första tiondelen av dödsångest gått över så känns det bara hårigt :hihi

Får jag som jag vill så ses vi den 16:e.

Jepp, ska försöka harva mig dit den 16'e, men jag kör nog grupp 2 igen då det verkade vara mer race i 3-4 och det intresserar mig inte så mycket. Jag nöjer mig med en god säkerhets marginal och livet i behåll :D
 
Last edited:

bjorta

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Riktigt jävla ful R6:a.
Skärpa och kvalitet är inte så viktigt för min del. Jag kör ju inte så raskt så det är för att spara och visa upp ev. bilder (well, kanske för någon långsammare kamrat då :) ). Men det är kul att se hur bra eller dåligt man har lyckats utföra det som instruktörerna försöker förmedla.

Hade du fler bilder?

Det slank med en o annan när jag fotade på mina vänner;
 

Bifogat

  • Sporthkurs070824m1.JPG
    Sporthkurs070824m1.JPG
    111.8 KB · Visningar: 49
  • Sporthkurs070824m2.JPG
    Sporthkurs070824m2.JPG
    102.2 KB · Visningar: 45
  • Sporthkurs070824m3.JPG
    Sporthkurs070824m3.JPG
    74.5 KB · Visningar: 52
  • Sporthkurs070824m4.JPG
    Sporthkurs070824m4.JPG
    89 KB · Visningar: 50
  • Sporthkurs070824m5.JPG
    Sporthkurs070824m5.JPG
    82.1 KB · Visningar: 44
  • Sporthkurs070824m6.JPG
    Sporthkurs070824m6.JPG
    84.1 KB · Visningar: 48

bjorta

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Riktigt jävla ful R6:a.
Några till;
 

Bifogat

  • Sporthkurs070824m7.JPG
    Sporthkurs070824m7.JPG
    70.3 KB · Visningar: 44
  • Sporthkurs070824m8.JPG
    Sporthkurs070824m8.JPG
    77.8 KB · Visningar: 39
  • Sporthkurs070824m9.JPG
    Sporthkurs070824m9.JPG
    68.5 KB · Visningar: 37
  • Sporthkurs070824m11.JPG
    Sporthkurs070824m11.JPG
    73.3 KB · Visningar: 47
  • Sporthkurs070824m12.JPG
    Sporthkurs070824m12.JPG
    87.7 KB · Visningar: 48
  • Sporthkurs070824m13.JPG
    Sporthkurs070824m13.JPG
    72.3 KB · Visningar: 42

ninan

Medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Runt Mantorp
Hoj
Daytona 675
Var det inte Hannez som skulle få den,hörde namnet Hannes i eftersnacket men om det var SH-Hannez vet jag inte?
Får jag bilderna kan jag lägga upp dom både som en zip-fil och separata foto på server för enkel åtkommst

Hannes är HW som skrivit tidigare i tråden. Han säger också att ha lägger upp dem så fort han fått skivan.

Posörer? :tungan

Är också anmäld till den 16e, kul kul :)
 
Last edited:

bjorta

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Riktigt jävla ful R6:a.
Hannes är HW som skrivit tidigare i tråden. Han säger också att ha lägger upp dem så fort han fått skivan.

Posörer? :tungan

Är också anmäld till den 16e, kul kul :)

Det finns några bilder till på dig och de andra posörerna (Matte o Adam), men jag ville inte trötta alla andra trådläsare med foton på bara er.:)

Hmmm, jag behöver en systemkamera!!!
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Uppdaterat bilderna med Enhjulings orginal bilder för dom som är intresserade
 
Last edited:

biggles

Speight´s Distinction Ale ...Mmmm Beer!
Gick med
25 May 2004
Ort
uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille *såld*
Man får börja med att tacka alla inblandade för två helt grymma dagar!
Man fick innan lite vibbar av att sporthojskurs med SMC skulle vara lite
"körskoleverksamhet". (Ledkörning, ett helt pass med en hand på styret,
gräsligt lågt tempo och framförallt en total tonvikt på gatkörning)
Men glöm det! Vi fick lära oss hur man kör bana på rätt sätt!

Nu kan det ju kanske ha hjälpt till att vi var så få, men ändå.
Det var andra gången som jag kör bana men bara början på ett nytt
intresse! Steg 3 och 4 ska klämmas så fort det går nästa år helst på samma
plats med samma gäng instruktörer.

Jag tror de flesta kan lära sig mycket av dessa kurser och alla kan ha kul.

Då är det bara och vänta på bilderna (posörer är vi allihop).

/ Filip med den gamla svarta millen
 

miken

Back with a new bike
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ZX-10R -08
Jag måste fan vara vampyr :)
Kollat igenom alla bilder och syns inte någonstans.
Jag får se till att åka ner igen i september och se om jag fastnar då
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Jepp, ska försöka harva mig dit den 16'e, men jag kör nog grupp 2 igen då det verkade vara mer race i 3-4 och det intresserar mig inte så mycket. Jag nöjer mig med en god säkerhets marginal och livet i behåll :D

Bra att du prioriterar god säkerhet och kör med marginaler och just därför tror jag att du kommer att uppleva speciellt steg 3 som extra givande.

Det är ett vanligt missförstånd att stegen hänger ihop med fart men så är det inte. Steg 1 kan mycket väl gå fortare runt banan än steg 3 och 4 beroende på vilka deltagare det är.

I torsdags delade vi upp de som som gick steg 1 i en lugnare och en snabbare grupp pga att de var så många, steg 2-3-4 körde tillsammans oavsett hastighet. På fredagen gjordes ingen uppdelning alls efter hastighet utan endast efter stegen. Hur vi fördelar deltagare mellan grupper varierar från gång till gång beroende på hur många deltagare det är och hur många som ska gå varje steg. Den 16 sept blir det fler deltagare och det kanske kräver en mer hastighetsuppdelad fördelning men det får vi se.

Steg 1 handlar om gaskontroll, motstyrning och bromsteknik.
Steg 2 handlar om spårval, körställning och blick

Steg 3 bygger på de tidigare stegen men handlar mer om "människan" Hur våra överlevnadsinstinkter fungerar, hur man kan använda periferiseende och fokuserande av blicken på effektivare sätt, att köra avslappnat och förutseende för att klara oväntade situationer mm.
Skillnaden från steg 1 och 2 är alltså mer på teoriplanet och vad vi tar upp under samtalen och där handlar det mycket om hur vi kan öka våra marginaler i trafiken, diskutera farliga situationer och hur vi kan undvika och hantera dem.

I steg 4 är det individuell och mer personlig coaching som inriktas mot det som just den deltagaren behöver hjälp att utveckla och förbättra. De flesta som har gått steg 4 hittills har visat mycket goda insikter kring resonemangen i steg 3 och har haft större behov av att utveckla sin körteknik istället. Vi tror att en god förmåga att hantera motorcykeln i "hög" fart runt en roadracingbana gör att man klarar sig bättre i normal fart i trafiken där man kan använda de nya kunskaperna till att öka marginalerna och bättre hantera överlevnadsinstinkter som har en sån otäck förmåga att ställa till det för oss i oväntade situationer.
Steg 4 är normalt det steget som ger mest valuta för pengarna och är som en liten belöning efter att ha kört de 3 föregående stegen eftersom vi normalt har 2 till max 4 deltagare / instruktör och kan ge personlig feedback kontinuerligt under dagen. Det finns inget krav på att man ska kunna köra fortare under steg 4 än man gjorde sin första bandag i steg 1 men det normala är att man däremellan både har ökat sin hastighet och sina marginaler och är en mycket bättre mc-förare.

Hoppas jag rett ut några frågetecken.

//Petter
(Sporthojsinstruktörsexaminator)
 

miken

Back with a new bike
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ZX-10R -08
Man får börja med att tacka alla inblandade för två helt grymma dagar!
Man fick innan lite vibbar av att sporthojskurs med SMC skulle vara lite
"körskoleverksamhet". (Ledkörning, ett helt pass med en hand på styret,
gräsligt lågt tempo och framförallt en total tonvikt på gatkörning)
Men glöm det! Vi fick lära oss hur man kör bana på rätt sätt!

Nu kan det ju kanske ha hjälpt till att vi var så få, men ändå.
Det var andra gången som jag kör bana men bara början på ett nytt
intresse! Steg 3 och 4 ska klämmas så fort det går nästa år helst på samma
plats med samma gäng instruktörer.

Jag tror de flesta kan lära sig mycket av dessa kurser och alla kan ha kul.

Då är det bara och vänta på bilderna (posörer är vi allihop).

/ Filip med den gamla svarta millen

Jag håller med dig!
Hade också lite förutfattade meningar om kursen, att det skulle vara lite körskola över det hela. Men det var ju raka motsatsen.
Även om det var några saker man redan gjorde, så fick man en förklaring till varför man ska göra så och träna på det så man blev bättre, plus allt nytt man lärde sig. Har faktiskt märkt skillnad på min körning nu efter kursen.
Min åsikt är att även en van förare med många säsonger bakom styret skulle få ut mycket av kursen.

Jag måste bara fixa mina bromsar så att dom inte tappar allt när dom blir för varma (kassa orginalgrejor från Kawa :( ). Sen ska jag försöka gå steg 2 i september.

Tusen tack för en grym kurs o trevliga kursare!
/ miken
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Bra att du prioriterar god säkerhet och kör med marginaler och just därför tror jag att du kommer att uppleva speciellt steg 3 som extra givande.

Det är ett vanligt missförstånd att stegen hänger ihop med fart men så är det inte. Steg 1 kan mycket väl gå fortare runt banan än steg 3 och 4 beroende på vilka deltagare det är.

Massa text...

Hoppas jag rett ut några frågetecken.

//Petter
(Sporthojsinstruktörsexaminator)

Det kanske bara var jag som tyckte att det var lite väl många mindre bra omkörningar i grupp 3-4. Från avstånd såg det ut som en hel del chansningar för att hålla farten uppe.

Men det är som sagt var en sak att stå vid sidan och en annan sak att vara på banan.

Hur som helst hade jag en riktigt kul dag med bra instruktörer och gemytlig stämning :tummenupp :tummenupp

Jag måste fan vara vampyr :)
Kollat igenom alla bilder och syns inte någonstans.
Jag får se till att åka ner igen i september och se om jag fastnar då

Felet med att jag inte fastnade var att jag körde för långsamt :rullandeu
Fotograferna räknade helt enkelt med att jag skulle varit längre fram men tjo fick dom :D
 
Last edited:

bjorta

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Riktigt jävla ful R6:a.
Jag håller med dig!
Hade också lite förutfattade meningar om kursen, att det skulle vara lite körskola över det hela. Men det var ju raka motsatsen.
Även om det var några saker man redan gjorde, så fick man en förklaring till varför man ska göra så och träna på det så man blev bättre, plus allt nytt man lärde sig. Har faktiskt märkt skillnad på min körning nu efter kursen.
Min åsikt är att även en van förare med många säsonger bakom styret skulle få ut mycket av kursen.

Jag måste bara fixa mina bromsar så att dom inte tappar allt när dom blir för varma (kassa orginalgrejor från Kawa :( ). Sen ska jag försöka gå steg 2 i september.

Tusen tack för en grym kurs o trevliga kursare!
/ miken

Hur var det med bromsarna, var det luft i systemet?
Det kändes verkligen inget vidare, nästan inget motstånd alls. :skrämd

/Björn
 

miken

Back with a new bike
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ZX-10R -08
Hur var det med bromsarna, var det luft i systemet?
Det kändes verkligen inget vidare, nästan inget motstånd alls. :skrämd

/Björn

Kombination av dålig olja (fast jag bett Ava om att kolla det på servicen) och luft, samt att slangarna verkar bli mjuka när oljan blev varm.
Ju varmare bromsarna blev, desto längre in gick handtaget innan det tog och till sist tog det inte alls.
Fick åka omkring o bakbromsa inför kurvorna :)
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
Har faktiskt märkt skillnad på min körning nu efter kursen.
Min åsikt är att även en van förare med många säsonger bakom styret skulle få ut mycket av kursen.

/ miken


Det är just dessa saker som är viktiga att påvisa. Precis som andra instruktörer påpekat tidigare så lär vi och coachar även varandra när tillfälle ges på dessa dagar vilket resulterar i att även vi instruktörer utvecklas i takt med att vi instruerar.

Att utgå från att en sporthojskurs inte skulle ge något bara för att man kan köra fortast på slingerbulten är i mina ögon inte annat än skrattretande. Alla kan utvecklas om man vill och tar sig tiden att göra det. Det är roligt att ni som deltar reflekterar över det. :)



Fick åka omkring o bakbromsa inför kurvorna :)


Livsfarligt, be de elaka instruktörerna om hjälp nästa gång. :mad:
Om någon av oss vetat att du varit utan frambroms halvvägs in i passen hade du inte blivit utsläppt av säkerhetsskäl.
Oftast har vi även med oss tillräkligt med saker för att göra enkla reparationer som att lufta bromsar och liknande.:tummenupp

/Wip
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top