Jepp, ska försöka harva mig dit den 16'e, men jag kör nog grupp 2 igen då det verkade vara mer race i 3-4 och det intresserar mig inte så mycket. Jag nöjer mig med en god säkerhets marginal och livet i behåll
Bra att du prioriterar god säkerhet och kör med marginaler och just därför tror jag att du kommer att uppleva speciellt steg 3 som extra givande.
Det är ett vanligt missförstånd att stegen hänger ihop med fart men så är det inte. Steg 1 kan mycket väl gå fortare runt banan än steg 3 och 4 beroende på vilka deltagare det är.
I torsdags delade vi upp de som som gick steg 1 i en lugnare och en snabbare grupp pga att de var så många, steg 2-3-4 körde tillsammans oavsett hastighet. På fredagen gjordes ingen uppdelning alls efter hastighet utan endast efter stegen. Hur vi fördelar deltagare mellan grupper varierar från gång till gång beroende på hur många deltagare det är och hur många som ska gå varje steg. Den 16 sept blir det fler deltagare och det kanske kräver en mer hastighetsuppdelad fördelning men det får vi se.
Steg 1 handlar om gaskontroll, motstyrning och bromsteknik.
Steg 2 handlar om spårval, körställning och blick
Steg 3 bygger på de tidigare stegen men handlar mer om "människan" Hur våra överlevnadsinstinkter fungerar, hur man kan använda periferiseende och fokuserande av blicken på effektivare sätt, att köra avslappnat och förutseende för att klara oväntade situationer mm.
Skillnaden från steg 1 och 2 är alltså mer på teoriplanet och vad vi tar upp under samtalen och där handlar det mycket om hur vi kan öka våra marginaler i trafiken, diskutera farliga situationer och hur vi kan undvika och hantera dem.
I steg 4 är det individuell och mer personlig coaching som inriktas mot det som just den deltagaren behöver hjälp att utveckla och förbättra. De flesta som har gått steg 4 hittills har visat mycket goda insikter kring resonemangen i steg 3 och har haft större behov av att utveckla sin körteknik istället. Vi tror att en god förmåga att hantera motorcykeln i "hög" fart runt en roadracingbana gör att man klarar sig bättre i normal fart i trafiken där man kan använda de nya kunskaperna till att öka marginalerna och bättre hantera överlevnadsinstinkter som har en sån otäck förmåga att ställa till det för oss i oväntade situationer.
Steg 4 är normalt det steget som ger mest valuta för pengarna och är som en liten belöning efter att ha kört de 3 föregående stegen eftersom vi normalt har 2 till max 4 deltagare / instruktör och kan ge personlig feedback kontinuerligt under dagen. Det finns inget krav på att man ska kunna köra fortare under steg 4 än man gjorde sin första bandag i steg 1 men det normala är att man däremellan både har ökat sin hastighet och sina marginaler och är en mycket bättre mc-förare.
Hoppas jag rett ut några frågetecken.
//Petter
(Sporthojsinstruktörsexaminator)