Soldat omkommen :(

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Vad jag läst så skulle pansarterrängbilen understödja ett stridsfordon 90som besköts av finkalibrig eld och granatgevär. Det är ju för fanken en stridsvagn. Då skickar man dit ett flera gånger klenare fordon som kör på en vägbomb. Fattar faan inte hur dom tänkte där.
Det är inte mer en stridsvagn en vad en patria är, och det var bara ett år sedan de sköt hål på ett stridsfordon på ungefär samma plats där en soldat blev skadad inuti vagnen så att få hjälp kanske inte är så fel ändå.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Väl skrivet. Noga genomtänkta ord antar jag, väl avvägda för att verkligen förmedla ett upplysande budskap till dina medmänniskor. Eller, nej.

Oerhört tråkigt, måste varit en bra smäll om det ska få den verkan i en Patria. Det har varit många händelser där nere de senaste månaderna och det är nog inte över än på ett bra tag tyvärr. Man kan bara hoppas att vi svenskar i fortsättningen kommer vara lika förskonade från skador som vi hittills har varit.

Skänker en tanke till nära och kära, vila i frid Kenneth.

Ger man sig in i "leken" får man "leken" tåla.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
"Är man soldat så får man räkna med att dö" Nej man skall inte räkna med att dö. men man skall vara väl medveten om riskerna.
Om man inte räknar med att dö när man anmäler sig till tjänstgöring i en krigshärd så har man nåt allvarligt fel i huvudet.

Att hamna i någons sikte och bli skjuten alternativt sprängd i luften "ingår" i jobbet och är man inte inställd på det så har man gjort fel val.

Ta snickaren igen, killen utbildar sig i tre år och när han sen kommer ut på bygget så tvingas han bära gipsskivor, "men vafan, det där var jag inte inställd på?"

Vill återigen påpeka att killens död är tragisk för alla nära och kära och jag tycker vi skall sända dem en tanke. Soldaten i fråga skall dessutom ha alla hedersbetygelser vi kan ge honom, han dog i fredens tjänst.

Har jag inte fel så dör det nog fler svenskar i arbetsplatsolyckor på hemmaplan än utomlands, utan kanske lika stora rubriker.
Japp, och man bör inte räkna med att dö när man sätter upp köksskåp eller reglar en vägg.
http://www.arbetarskydd.se/nyheter/olyckor/dodsolyckor/article115166.ece

"Inom byggindustrin har dödsolyckornas antal minskat från 17 år 2008 till 8 år 2009, detta enligt preliminär statistik. Den visar också att en bransch ligger kvar på samma nivå. Det är tillverkningsindustrin där 10 personer omkom år 2008 – antalet är 11 under 2009 enligt preliminära uppgifter."

http://hd.se/inrikes/2010/10/16/flash-svensk-dod-i-afghanistan/
Sammanlagt har nu fem personer i den svenska Afghanistanstyrkan dödats

Last edited:

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
Otur för killen, men åker man som soldat till Afghanistan så får man räkna med sådant. Det är ungefär som att man måste räkna med en eventuell omtenta när man börjar läsa på universitetet. Eller en eventuell vurpa när man kör hoj. Dock är hans död inte mindre tragisk för det.

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 bmw m1000xr
Om man inte räknar med att dö när man anmäler sig till tjänstgöring i en krigshärd så har man nåt allvarligt fel i huvudet.

Att hamna i någons sikte och bli skjuten alternativt sprängd i luften "ingår" i jobbet och är man inte inställd på det så har man gjort fel val.

Ta snickaren igen, killen utbildar sig i tre år och när han sen kommer ut på bygget så tvingas han bära gipsskivor, "men vafan, det där var jag inte inställd på?"

Vill återigen påpeka att killens död är tragisk för alla nära och kära och jag tycker vi skall sända dem en tanke. Soldaten i fråga skall dessutom ha alla hedersbetygelser vi kan ge honom, han dog i fredens tjänst.

Japp, och man bör inte räkna med att dö när man sätter upp köksskåp eller reglar en vägg.
http://www.arbetarskydd.se/nyheter/olyckor/dodsolyckor/article115166.ece

"Inom byggindustrin har dödsolyckornas antal minskat från 17 år 2008 till 8 år 2009, detta enligt preliminär statistik. Den visar också att en bransch ligger kvar på samma nivå. Det är tillverkningsindustrin där 10 personer omkom år 2008 – antalet är 11 under 2009 enligt preliminära uppgifter."

http://hd.se/inrikes/2010/10/16/flash-svensk-dod-i-afghanistan/
Sammanlagt har nu fem personer i den svenska Afghanistanstyrkan dödats

Oavsett, en SVENSK soldat har avlidit i tjänst.
Jag är säker på att han/dom är medvetna om riskerna.
Sänder en tanke till hans familj och kamrater.

• Gilla
Reaktioner: VBK

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Vill du lufta dina tankar i ämnet mer idag så kan du säkert hitta ett par trådar i den här forumdelen där du kan hamra dig trött på tangenterna. :pannkyss

Hur tänkte du nu?
Varför är alla så förvånade över att soldater omkommer i krig?
Har man inte kalkylerat med det så har man nog gjort en missbedömning.
Såklart att det är tragiskt när någon går bort men att en soldat i krig dödas kan knappast vara en överraskning.

Jag skrev som jag gjorde för att en debattör här på forumet citerat en annan som skrev exakt samma sak. Provokationen lyckades, det är härmed visat.

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Hur tänkte du nu?
Har man inte kalkylerat med det så har man nog gjort en missbedömning.
Såklart att det är tragiskt när någon går bort men att en soldat i krig dödas kan knappast vara en överraskning.

Jag skrev som jag gjorde för att en debattör här på forumet citerat en annan som skrev exakt samma sak. Provokationen lyckades, det är härmed visat.
Dels för att Sverige inte är i krig (per definition) och därför att det hör till ovanligheten att en svensk soldat dör. Än så länge har det dött en för vartannat år som Sverige har varit i Afghanistan, och med tanke på mängden personal som har roterat på området är det inte speciellt mycket. Det är en risk som finns, men att räkna med att det händer är inget som man gör. Hur ofta räknar du med att dö i trafiken? Det gör man om man vistas där.

Oavsett om det är förvånande eller inte så bör han visas den respekt som han förtjänar för det han har gjort. Det är en händelse som kommer beröra många, om än kanske inte här inne.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Som jag själv, och andra, flera gånger skrivit så är ingen förvånad.
Det är jag inte heller när nästa SH-medlem kör av och dör och det startas en tråd i Minneslunden om det. Men du kan vara helt jävla bombsäker på att jag inte kommer skriva något om att tåla lekar när det hänt, men jag välkomnar dig - rent av uppmuntrar - att göra det för då lär vi få slippa fler inlägg av reststickekaraktär från dig några timmar efter att en 22-åring dött i tjänst.

• Gilla
Reaktioner: ft

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Som jag själv, och andra, flera gånger skrivit så är ingen förvånad.
Det är jag inte heller när nästa SH-medlem kör av och dör och det startas en tråd i Minneslunden om det. Men du kan vara helt jävla bombsäker på att jag inte kommer skriva något om att tåla lekar när det hänt, men jag välkomnar dig - rent av uppmuntrar - att göra det för då lär vi få slippa fler inlägg av reststickekaraktär från dig några timmar efter att en 22-åring dött i tjänst.

Mina kommentarer kan möjligen ha färgats av att jag är av den uppfattningen att vi inte har i Afghanistan att göra överhuvud taget.
Möjligen har de även färgats av att man får uppfattningen av att journalister formulerar sig så att de uppfattas om förvånade i massmedia.
Självklart är det tragiskt att en svensk kille har omkommit, precis lika tragiskt som när en afghan omkommer eller en amerikan eller en nordkorean eller ett levande väsen över huvud taget.
Och dig Marcus uppmuntrar jag att fortsätta skriva inlägg på forumet. Jag uppmuntrar dig dock inte att utföra diverse farofyllda manövrar i livet, även om jag misstänker att både du och jag kommer att fortsätta med det. Jag skulle även vilja uppmuntra dig att vara lite lyhörd när andra uttrycker en åsikt. Alla tycker inte lika även om många vill ha den uppfattningen.

Last edited:

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Nu kanske andra unga killar som funderar över att bege sig till en krigszon får upp ögonen för vilka risker det faktiskt innebär. Jag tror tyvärr inte riktigt att alla soldater som beger sig in i krig verkligen förstår riskerna både fysiskt och mentalt. Jag har 2 bekanta som var nere på balkan när det var krig där och ingen av dem är sig lik.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Den som ger sig in i ett krig har inget emot att döda, direkt eller indirekt, oavsett syfte.

De som åker till Afghanistan åker för att, medvetna om att det kan vara med livet som insats, ställa sig mellan talibanerna och det här:

Bibi+Aisha+Cover+of+Time.png

[YOUTUBE-ID]Wqk5n7odatc[/YOUTUBE-ID]

http://abcnews.go.com/WN/Afghanista...stan-helped-secret-shelters/story?id=10074409

http://afghanistan.blogs.cnn.com/2010/03/18/shaming-her-in-laws-costs-19-year-old-her-nose-ears/

Om du tycker att de borde stanna hemma eftersom de kan bli tvungna att döda en del av dem som ligger bakom det du ser ovan för att förhindra att det upprepas, då får det stå för dig.

Om du tycker att vi inte skall sörja dem när de omkommer medan de gör vad de kan för att förhindra det du ser ovan, eftersom de visste vad de gav sig in i, då får det också stå för dig.

All heder åt dem som gör en insats, och en tanke till Kenneths anhöriga och vänner.

Om vi sedan skall eller inte skall ha trupp på plats i Afghanistan, det är en annan fråga. De som vill diskutera den kan lämpligen starta en annan tråd för detta, precis som det är lämpligt att inte diskutera Slingerbultens vara eller inte vara i en tråd i minneslunden. Grundläggande jävla respekt för medmänniskor - hur svårt kan det vara?

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Om man räknar med att dö när man anmäler sig till tjänstgöring i en krigshärd så har man nåt allvarligt fel i huvudet.

Den som ger sig in i ett krig har inget emot att döda, direkt eller indirekt, oavsett syfte.

Det där tror du väl inte ens själv på!

Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Otur för killen, men åker man som soldat till Afghanistan så får man räkna med sådant. Det är ungefär som att man måste räkna med en eventuell omtenta när man börjar läsa på universitetet. Eller en eventuell vurpa när man kör hoj. Dock är hans död inte mindre tragisk för det.

Skillnaden är att en omtenta inte har en dödlig utgång, dina jämnförelser vad riktigt dåliga, ett liv går inte att göra om, det kan man däremot göra med en tenta!

Alla tycker inte lika även om många vill ha den uppfattningen.
För det behöver man inte vara respektlös! :mad:

Vad jag läst så skulle pansarterrängbilen understödja ett stridsfordon 90som besköts av finkalibrig eld och granatgevär. Det är ju för fanken en stridsvagn. Då skickar man dit ett flera gånger klenare fordon som kör på en vägbomb. Fattar faan inte hur dom tänkte där.

Ett stridsfordon är inte osårbart, pansarskytten kan ha tur och slå ut fordonet på första träffen (även om moderna stridsvagnar ofta ska motstå en del stryk) så är det inget man vill chansa på.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Helt klart är det som alltid en tragedi när någon dör, men det är också talande hur oerhört liten tolerans vi har i västvärlden för militära förluster idag. Sverige har under hela Afghanistan-kampanjen förlorat 5 man i döda. Jag läste för inte så länge sedan om en krigsförbandsövning för flygvapnet på 1950 eller 1960-talet, den kostade också fem liv. Hela året slutade med 23 döda flygförare, navigatörer och markpersonal och det var bara ett år i mängden, varken sämre eller bättre än andra, och det var ett enda vapenslag. Samma mängd stupade danska soldater i ett krig över ett par års tid idag ger katastrofrubriker och tal om "nederlag".

Någonstans måste man lyckas pränta in i det allmänna medvetandet igen att krig är farligt......det blir liksom lite löjligt när en journalist frågar hur stora förluster vi kan ta, när de i praktiken är obefintliga.

Varför förstår du inte det? Skulle inte en modern (nåja) pansarterrängbil vara dimensionerad att strida mot ett gäng bönder med granatgevär och AK-47? Isåfall är det nog ett riktigt felköp för svenska försvaret som skall kunna möta en betydligt mer kvalificerad fiende än så.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...