Solpaneler (för solel)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Har funderat på att till nästa år eventuellt investera i solpaneler för att på sikt reducera driftkostnaderna.

Har någon här gjort det?

Gick det smidigt med bygglov, bidrag/stöd från energimyndigheten?

Har ni samtidigt tips på någon installatör i närheten av 08 som är bra?

Märken
Vad för märken ska man satsa på? Det kommer väl nya produkter inom solel hela tiden. Så man vill ju se till att man får tag på det senaste och mest effektiva solpanelerna.

Batterifrågor
Kan man lagra elen i batterier, eller måste man utnyttja elen medan solen ligger på och genererar el? Om batterier, medföljer det standard? Om inte, vad kostar det? Hur länge lagrar batterierna elen?

Och sist men inte minst, vad kostade er anläggning, hur mycket kWh är det beräknat att producera över ett år, och är ni nöjda?

Mycket frågor... :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Framför allt bör man fråga om investeringen går att räkna hem?

Ja, man kan lagra energi i batterier men det blir nog ännu svårare att räkna hem då. Förslagsvis börjar man med att värma vattnet i varmvattenberedaren.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Har redan bergvärme, men vill koppla på solel för att helt enkelt minska driftkostnaderna ännu mer på sikt.

Jag anser iaf att investeringen är värd det, då anläggningen betalat för sig efter ca 5-7 år (om jag räknat rätt...), räknat på att man får ut 4-5000kwh per år (kostnad, ca 45-50kkr efter stöd). Huset drar ca 15-18000kwh just nu per år.

Dock vill man ju höra från de som redan gjort det, om det faktiskt blev bra till slut.

Är lösningen med att lagra i batterier dyrt? Vad kostar det?

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det är inte så vanligt och lagra stora smaskiga solelsanläggningar i batterier utan det växelriktas och körs ut i nätet(du kan ju kvitta el - både sälja och köpa).

Mindre solpanelssystem i små somamrhus kan ju användas för att värma vatten och lagras i batteribanker men inte i ditt fall - blir häftiga samlingar med truckbatteirer i källaren på 5 ton.

Här är två trådar i ett elektronikforum där folk själva satt ihop system på 7 och 10 kW.

Står ju om priser,subventioner och effektivitet så du kan räkna och se hur det brukar göras

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=51188

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=64782

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Nackdelen med att inte förbruka själv och sälja ut på nätet är att du får inte tillbaka överföringsavgiften, bara rena elen. Därför är det mycket bättre att förbruka det själv. Köra diskmaskin och tvättmaskin på dagarna när solen lyser.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ja batterier verkar ju dumt och dyrt.

Men lite drygt o köra allting dagtid om man vill få ut max. Inte alltid hemma på dom ljusa timmarna på lågpresterande tiderna av året.

Man önskar ju att man kunde ro hem att göra allt jobb själv (som man får). Och att man råkade hitta ett billigt lager på solpaneler oxå. :)

Verkar även som att det kan ta ett bra tag att få stöd? typ 1-2 år.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ja alltså bygger själv och kanske kommer över bättre beganade truckbatterier på 36V/800Ah eller 48V/800Ah så får du ju ganska saftig buffert kraftbuffert 20000-30000W(växelriktarförluster) tills hyfsat pris men det är dyrt och lämna på entreprenad och köpa färdiga system.

Hemmabyggen med bidrag kan ju iaf räknas hem på överskådlig tid

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Som jag förstått kan man alltså bygga anläggningen själv, spara kvitton, och få tillbaka 35%?

Då gör det ju värt det iaf att lägga lite extra research och eventuellt göra jobbet själv, utöver elinkopplingen...?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
IKEA säljer ju i UK, frågan är när det kommer hit

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Alltså, Jag gillar solenergi, och är ganska intresserad av det utan att kunna så mycket. Såpass intresserad så jag tog in offert till företaget, där vi jobbar på dagtid då solen lyser. Efter att ha räknat fram och tillbaka med avdrag och stöd så skulle det ta oss (enligt mig) ca 15 år att tjäna in investeringen (och panelerna tappar ju lite kraft efter 10)
Gäller att kolla uträkningarna ganska noga då solsäljarna inte verkar veta att det är vinter då och då i sverige (den tid vi har högst kostnader)

Jag skulle gärna investera i detta i företaget, men offerten jag fick var löjlig, ekonomiskt sett. Tyskland verkar lite före där man kan sälja överskottet, men i Sverige har jag svårt att se hur det kan gå ihop. tips om billiga bra företag på paneler vore kanon, för en omvärdering. :)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
En 48V 800Ah buffert i form av ett truckbatteri kostar så där närmare 100 lakan.

Det ger 1500 100% till 0% cykler - det är ju inte så ofta man behöver göra fullt uttag så visst får man ju ut ganska många års drift.

Då börjar man ju och närma sig ett självförsörjande system - speciellt om man delar upp det så man har sol och vindkraft - nån av dom lär ju ge.
Värmen måste ju naturligvis köras via ved/pellets i kombo med kanske berg/jordvärme.

Överskottsel sommartid kan man ju gödsla ett berg/jordvärmesystem genom att mata ned värme - så det går ju att magasinera på det sättet till vintern också.

Man har dock ett problem vintertid - en period med mycket stark kyla (och vindstilla) då har man inte nått när buffertaccen är tom.
Bor man inte på landet med en stöddig trefasgenerator på 10kw som kan hantera en 130A laddare , men man kan kan ha köpeström kvar men med låg avsäkring och lågt pris som backup.

Det är bara och börja räkna

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Telge och Fortum tror jag säljer färdiga lösningar?

Det var sjukt dyrt...

http://www.telgeenergi.se/privat/de...olkraft/Solpaneler/Puff-Lilla-solcellspaketet

Priser:
http://www.telgeenergi.se/Global/Produktblad/Solcellspaket/StoraSolpaketerInfo.pdf

Jag har fått pris på 73.000 kr för 5kw från nått företag i Stockholm som ger 10 års produktgaranti på det...
Dock troligen bara materialet...!

Minus 35% i bidrag och vi är under 50.000 kr.

Man borde ju kunna göra en hel del själv?

Frågan är sen vad det kostar för "måsten" som ska göras av behöriga.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag har funderat på en ko så att jag kan göra egen mjölk och ost. Höns och får kanske...

Någon som räknat på det?

Jag odlade morötter och rädisa i våras. Men jag var så dålig på att äta dem att jag räknade ut att de kostade 5 kronor styck.

Allvarligt: räknar ni med kapitalkostnaden och sätter en rimlig ränta där så blir det dyrt. Subventioner och ROT i all ära.

Kolla vilken fin sol-elsanläggning jag har. Den har ni andra betalat åt mig. Tack!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har funderat på en ko så att jag kan göra egen mjölk och ost. Höns och får kanske...

Någon som räknat på det?

Jag odlade morötter och rädisa i våras. Men jag var så dålig på att äta dem att jag räknade ut att de kostade 5 kronor styck.

Allvarligt: räknar ni med kapitalkostnaden och sätter en rimlig ränta där så blir det dyrt. Subventioner och ROT i all ära.

Kolla vilken fin sol-elsanläggning jag har. Den har ni andra betalat åt mig. Tack!

Det finns ju även ett värde i att äta färska nyplockade morötter som man vet är helt obesprutade.
Men jag tror inte heller att solcellerna går att räkna hem annat än av en optimistisk solcellsförsäljare.

Däremot så installerade en kompis solceller i sin sommarstuga nu i sommar. Alternativet var att betala typ 50 kkr för att vattenfall skulle koppla in honom på el-nätet. Där var det helt klart befogat och han är dessutom fri och slipper befatta sig med vattenfall i framtiden.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Man räknar hem en investering på 200-300k på ganska kort tid om man själv köper in grejerna,konstruerar och bygger och kopplar ur sig från elnätet helt - det är fullt möjligt.

I en sådan lösning så är sol,vind,stabil dieselgenerator och batteribuffert inräknat som backup/nattreserv

Sen tillkommer berg/jordvärme och en ved/pelletspanna - finns det redan och man bor på landet och man har viss kompetens så är det bara och köra om man nu inte riskerar hamna i läget att slänga "Till salu skylten" på tomtgränsen inom visst antal år.

Sen finns det ju möjligheten att köra delar av det , man kan dumpa sol/vind el i varmvattentank via värmepatron och tjäna in slantar t.ex.

Södergående väg så kan man ha en luftpanel som värmer ingående luft.

Har du ac - då behövs den mest soliga varma dagar när solpaneler maxar - kyl ned kåken direkt med det.

Finns en del smarta grejer man kan plocka ur även om det inte är lönt att bli vattenfall.se

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Man räknar hem en investering på 200-300k på ganska kort tid...

Ganska kort tid? Jag förbrukar el för ca 20-25 kkr per år så om jag helt kan klippa av tråden till vattenfall så skulle det ändå ta 15 år att betala av 300kkr och då har jag inte ens gjort en korrekt ekonomisk kalkyl utan räknat som en träskalle utan räntor. Samt inte heller räknat in avskrivningar på batterier, slitage på vindkraftgenerator mm

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Man räknar hem en investering på 200-300k på ganska kort tid om man själv köper in grejerna,konstruerar och bygger och kopplar ur sig från elnätet helt - det är fullt möjligt.

Har jag 300k räknar jag lätt in en genomsnittlig avkastning på 15k per år på börsen. Bara i direktavkastning. Man kan köpa mycket el för de pengarna.

Du måste ju räkna med kapitalkostnaden. :fakta

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Det finns ju även ett värde i att äta färska nyplockade morötter som man vet är helt obesprutade.
Men jag tror inte heller att solcellerna går att räkna hem annat än av en optimistisk solcellsförsäljare.

Däremot så installerade en kompis solceller i sin sommarstuga nu i sommar. Alternativet var att betala typ 50 kkr för att vattenfall skulle koppla in honom på el-nätet. Där var det helt klart befogat och han är dessutom fri och slipper befatta sig med vattenfall i framtiden.

Jättegoda primörer blir det. Framförallt rädisor skall avnjutas helt färska.

Så är det. Där hör solceller hemma. Annars gillar jag solslingor och vedpanna för uppvärmning. Men då skall man kunna fixa billig ved och ha mycket hemmatid.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...