Solpaneler (för solel)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jättegoda primörer blir det. Framförallt rädisor skall avnjutas helt färska.

Så är det. Där hör solceller hemma. Annars gillar jag solslingor och vedpanna för uppvärmning. Men då skall man kunna fixa billig ved och ha mycket hemmatid.

Har lite ideer för hemmabyggd solvärme men vi för se om det blir nåt förverkligande.

Installerade luftvärmepump förra vintern men vet inte ännu hur mycket de sparar i praktiken. Och en kamin åker nog in så småningom så jag kan stödelda/myselda med ved de kallaste dagarna. Är dock för lat för att köra 100% vedeldad värme.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ja men i det ingår att man kör mycket dioder,lågenergilampor,kombo tvättmaskiner/tumlare som kan styras att starta vissa tider och så - anläggningen blir totalt sett mindre då man energieffektiviserar också.

Jag syftade nu på ett väldigt säkert system men flera energialternativ.

Du måste ju räkna med att energipriserna kommer att öka och att du måste själv fixa det,vara reparatör och så vidare , annars är det ju inte lönt att köra ett eget system i ö-drift

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Och med 2% inflation så har du bara förlorat tiden du har lagt på att hålla koll på börsen :rolleyes:

15k ger 5% nominellt och 3% realavkastning vid 2% inflation. De flesta företag brukar dock kunna kompensera sin intjäning för inflation. Jag räknar bara utdelningen alltså, inget om framtida kursstegringar.

Börsen har snittat 6% realavkastning ungefär.

Det är 18k på 300k borträknat inflation.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Ja men i det ingår att man kör mycket dioder,lågenergilampor,kombo tvättmaskiner/tumlare som kan styras att starta vissa tider och så - anläggningen blir totalt sett mindre då man energieffektiviserar också.

Du måste ju räkna med att energipriserna kommer att öka och att du måste själv fixa det,vara reparatör och så vidare , annars är det ju inte lönt att köra ett eget system i ö-drift

Du skall nog inte räkna med att elpriserna skall öka i Sverige i närtid. Tvärtom börjar vi få en rejäl överkapacitet i och med vindsnurrorna och att kärnkraften är uppgraderad.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Eller så energieffektiviserar du och skiter i solcellerna.

Jag räknar också med att elpriserna går upp och så småningom kanske jag investerar i solceller men inte idag. Samt så tror jag att solceller kommer bli billigare eftersom det är en relativt ny teknik som än så länge tillverkas i små serier mot vad som kan förväntas i framtiden.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Skönt ibland att vara admin så man kan rensa tråden från OT som inte tillhör ämnet ;)

Tack för tipsen iaf!

Jag ska ta vintern och se om jag kan göra jobbet själv, eller om man nu råkar få kontakt med något företag som gör det för en bra peng.

Har ni tips på inköpare osv, säg till! :)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
En liten uppdatering.

Det verkar ju sjukt billigt att köpa via Kina! Vilket ändå alla svenska företag gör...

Någon som köpt där ifrån eller kanske vill göra ett gruppköp (vi delar snarare på frakten).

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Annars gillar jag solslingor och vedpanna för uppvärmning. Men då skall man kunna fixa billig ved och ha mycket hemmatid.

Jag kör med ved/pelletspanna och solpaneler. Använder bara solvärme mellan april och oktober och det känns trevligt.

Om man bara ska räkna hem allt i vinst kan man inte köpa en ny sporthoj eller något annat som också är trevligt. Nu värmer solen i massor med år framåt utan att det kostar mig mer än strömmen till cirkulationspumpen. Det är trevligt! Kostnaden har jag räknat hem på en utebliven Thailandsresa eller en ny Volvo som jag inte är intresserad av...:lol

Ackutanken gör också att jag kan elda med ved utan att känna mig som en miljöbov. Bergvärme hade sabbat ventilationen i mitt gamla hus så det var aldrig ett alternativ.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag kör med ved/pelletspanna och solpaneler. Använder bara solvärme mellan april och oktober och det känns trevligt.

Om man bara ska räkna hem allt i vinst kan man inte köpa en ny sporthoj eller något annat som också är trevligt. Nu värmer solen i massor med år framåt utan att det kostar mig mer än strömmen till cirkulationspumpen. Det är trevligt! Kostnaden har jag räknat hem på en utebliven Thailandsresa eller en ny Volvo som jag inte är intresserad av...:lol

Ackutanken gör också att jag kan elda med ved utan att känna mig som en miljöbov. Bergvärme hade sabbat ventilationen i mitt gamla hus så det var aldrig ett alternativ.

Kan man inte köra en 24Vpump för cirkulationen?
Laddad via en solcellspanel och som går på batteridrift vid strömbortfall. Varmt alltid.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Kan man inte köra en 24Vpump för cirkulationen?
Laddad via en solcellspanel och som går på batteridrift vid strömbortfall. Varmt alltid.

Har tänkt på det också men då blir det för mycket.
Av den lilla el jag gör av med varje månad är över hälften fasta avgifter så det prioriteras inte över hojåkande! :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har kört med solfångare (vacuumrör) i 10år nu på gårn samt bergvärmepump. Värmepumpen går i snitt bara 6,5mån/år. Dessutom stöttar solvärmen även i smällkalla vintern. Tveksamt om det lönar sig med elpaneler även om man tar dem från kina shipping.. Endera driver man pumpen eller så matar man med värme så pumpen jobbar mindre. Låt solvärmen gå via en en plattvärmeväxlare på köldbärarsidan kanske? Eller så kör man pump och solvärmen mot samna acctank. KW är kW. 3500kWh/år får man för ca 25000kr.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO