Sommaraktiviteter (CO2/luftvapen)

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Nu när det börjar bli varmare ute så har jag tänkt införskaffa mig någon liten bössa att skjuta prick med, har haft funderingar kring detta länge men det har aldrig blivit av att det köpts något. Hade tänkt mig en prisklass kring 0-1.5k, då jag inte ska tävlingskjuta känns det lite dumt att köpa något dyrare. Är det någon här som kan komma med några rekommendationer? Både luft och co2 gevär/pistoler är välkomna :) Hade tänkt mig denna, en Baikal mp 651k (gevär/pistol kombo från samma ryska företag som tillverkar Kalashnikov) Någon här som rentav äger en sådan bössa? Denna föll mig i smaken kanske mest pga. utseendet och storleken, samt att det just går att plocka bort pipa och kolv och få den till pistol.

item4233.jpg


Men som sagt, tips mottages tacksamt :tummenupp (vet att vi har en del tävlingskyttar här på forumet)
 
Last edited:

Therudeboy

Guest
Det där har jag med kollat på, ser läcket ut :) Köpte mig ett luftgevär i helgen för 300kr iofs värdelöst men roligt och försöka öva upp sig lite igen :)
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det där ser ju ur som ett leksaksgevär. Nej, jag rekomenderar dig att lägga pengarna på ett BSA Meteor (eller något annat från BSA om du hittar det inom din prisklass) det är ett stabilt gevär som det kanske går att träffa något med också.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Therudeboy skrev:
Det där har jag med kollat på, ser läcket ut :) Köpte mig ett luftgevär i helgen för 300kr iofs värdelöst men roligt och försöka öva upp sig lite igen :)
Ja själv höll jag på med salongsgevärsskytte, fast det var ju som sagt några år sedan. Slutade med det pga. att tränaren var lite småstörd. Han hävde ur sig alla möjliga otrevliga saker, även om det inte var jag som hade gjort fel. Så det fick mig att lägga ner. Fick senare reda på av en kompis att gubben hade dött i hjärtinfarkt, så somliga straffar gud med detsamma och andra väntar han med ;)

Nåja, back to topic. Skulle behöva få lite tips på ställen i stockholmsområdet där man kan hitta luftvapen, känner nu endast till teknikmagasinet och hobbex.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
För att ljudlöst, inomhus och i princip gratis öva med något som påminner bättre än man kan tro om en skarp .22:a så köpte jag en CO2-pistol för något år sedan. En replika av en Colt Goverment, tillverkad av tyska Umarex och köpt på Hobbex(!) för en dryg tvåtusing. Klart bra köp, den har varit värd varenda krona. Vikt, balans, riktmedel och avtryck är glädjande likt the real thing, i varje fall på det exemplar jag köpte. Däremot bör man känna på fler än ett exemplar i butiken, avtrycken skiljer en del från vapen till vapen.

(Min bror har en Beretta 92F-replika från Umarex, den har faktiskt ännu bättre avtryck.)

För det litet mer oseriösa skojskjutandet utomhus har jag en Webley Tracker .22, en väldigt trevlig seriös bössa med bra flås. Kort pipa gör den väldigt lätthanterlig, ändå med fullgod precision. I bra bruksskick hittar man dem från ca 2' (standardmodellen) upp till ca 3-3,5' (DL med valnötskolv m.m.)
Det enda tråkiga är att den låter minst lika mycket som en skarp .22LR, så det finns viss risk att grannarna tittar snett. :rolleyes:
(Jodå, det finns ljuddämpare att köpa från utlandet eller bygga själv, men då torde de titta ännu mer snett. Inte värt risken för trubbel. :( )

Jag tror att du skall försöka hitta ett bra begagnat kvalitetsvapen från exempelvis BSA, Diana, Webley eller AirArms, istället för att köpa nytt för ungefär samma pengar och få halvjunkiga saker. :tummenupp
 
Last edited:

Therudeboy

Guest
Spiken skrev:
Ja själv höll jag på med salongsgevärsskytte, fast det var ju som sagt några år sedan. Slutade med det pga. att tränaren var lite småstörd. Han hävde ur sig alla möjliga otrevliga saker, även om det inte var jag som hade gjort fel. Så det fick mig att lägga ner. Fick senare reda på av en kompis att gubben hade dött i hjärtinfarkt, så somliga straffar gud med detsamma och andra väntar han med ;)

Nåja, back to topic. Skulle behöva få lite tips på ställen i stockholmsområdet där man kan hitta luftvapen, känner nu endast till teknikmagasinet och hobbex.



Jag tävlingsköt förr, men jag la av för ett par årsen. Har haft funderingar på att börja igen så jag köpte det bara för jag kan ju inte dra ut mitt mauser eller korthåll här på tomten och skjuta :D
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Therudeboy skrev:
Jag tävlingsköt förr, men jag la av för ett par årsen. Har haft funderingar på att börja igen så jag köpte det bara för jag kan ju inte dra ut mitt mauser eller korthåll här på tomten och skjuta :D
Vadå då? Taskiga grannar eller? :D
 

Therudeboy

Guest
Spiken skrev:
Vadå då? Taskiga grannar eller? :D



Inte så värst snygg att skjuta när man har hus runt om :) Kan ju faktisk råka döda någon och det vill jag inte. Har förövrig skjutbanan 150m från mitt hus. Så det är bara att knalla genom den lilla skogen och ut på banan.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Therudeboy skrev:
Inte så värst snygg att skjuta när man har hus runt om :) Kan ju faktisk råka döda någon och det vill jag inte. Har förövrig skjutbanan 150m från mitt hus. Så det är bara att knalla genom den lilla skogen och ut på banan.
Om det inte framgick av smileyn så var jag aningen ironisk i mitt uttalande... fast bara lite ;) Trackern såg för övrigt rätt trevlig ut med den korta pipan, synd bara att det är så dyrt =/ Lutar fortfarande, trots att folk kallar det leksaksvapen, mot baikalen :)
 

Therudeboy

Guest
Spiken skrev:
Om det inte framgick av smileyn så var jag aningen ironisk i mitt uttalande... fast bara lite ;) Trackern såg för övrigt rätt trevlig ut med den korta pipan, synd bara att det är så dyrt =/ Lutar fortfarande, trots att folk kallar det leksaksvapen, mot baikalen :)




Fungerar inte vid denna tiden på dygnet. Köp och se om det är något att ha, kom bara ihåg att det är en pistol och inget gevär.
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Rekommenderar också BSA-luftvapen, har själv ett BSA Airsporter .22 med fjäderspännaren infälld i stocken. Du bryter alltså inte pipan för att spänna upp och ladda vapnet. Kulan laddar du i en sorts kulhållare som man vrider 90 grader för att kunna ladda.
Mycket bra precision och rätt tunga kulor som slår bra.
Låter faktiskt MER än fassans salongsgevär..

//A.
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
UnderDOG skrev:
Rekommenderar också BSA-luftvapen, har själv ett BSA Airsporter .22 med fjäderspännaren infälld i stocken. Du bryter alltså inte pipan för att spänna upp och ladda vapnet. Kulan laddar du i en sorts kulhållare som man vrider 90 grader för att kunna ladda.
Mycket bra precision och rätt tunga kulor som slår bra.
Låter faktiskt MER än fassans salongsgevär..

//A.

Jag har också ett BSA Airsporter i 4,5mm och ett Diana 52 .22. På Diana geväret gjorde jag ett riktigt klipp, 800:- inkl. kikarsikte. Men det är ju det att med ett .22 så måste man ju oftast ha licens på den...
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
acura skrev:
Jag har också ett BSA Airsporter i 4,5mm och ett Diana 52 .22. På Diana geväret gjorde jag ett riktigt klipp, 800:- inkl. kikarsikte. Men det är ju det att med ett .22 så måste man ju oftast ha licens på den...

Förvisso, men tack och lov har vi ju innehaft vapnen sedan före 1 jan 1992... eller hur? :)
 

Gabor

Guest
heheheheeh.........PSG 90 och en AK 4 med kikarsikte och ksp 58 stöd funkar perfekt för mig.......
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Webley Tracker tillverkas dock inte längre.
Sen är de skrammliga med tycker jag.
Fast jag har en Webley Eclipse 6.35, har varit ganska trasslig den med tyvärr.

Nåt Pneumatiskt gevär som FX2000 vore nåt att ha, men då kostar det ju en hel del och låter nåt förjäkligt.
 

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Diverse
Vi är några som ska ut o skjuta paintball i sommar nu när vi ändå är inne på co2 vapen, köpa utrustning osv. Två av dem hänger här på forumet till o med. :7peta

Rebel%20Package%20%203%20set.jpg

Detta kittet tänkte vi köpa som kostar 1995. Kanske nån expert här inne som vet mer om detta? Är av märket Rebel.

Bana blir ute i skogen hos en kille där vi ska röjja lite och fixa upp lite hinder. Tror det kan bli extremt roligt! :banana :banana
 

BIKER23

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
UPPSALA
Hoj
R1 04
Mina erfarenheter av luftvapen är ett hundratals fåglars liv på mitt samvete + att jag råkade knäppa en polare i örat med en spetsdiabol :rolleyes:
Men va fan kul var det :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top