Sommaraktiviteter (CO2/luftvapen)

BIKER23

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
UPPSALA
Hoj
R1 04
Glömde dock bort att säga att jag nu knappt kan döda en insekt utan att få ångest. Så jag antar att man mognat en hel del :banana
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
BIKER23 skrev:
Mina erfarenheter av luftvapen är ett hundratals fåglars liv på mitt samvete + att jag råkade knäppa en polare i örat med en spetsdiabol :rolleyes:
Men va fan kul var det :D
=/ Själv skulle jag aldrig kunna skada något djur, om det inte gick till attack förståss. Men att skjuta fåglar för nöjes skull? Hoppas verkligen du mognat till som du säger, tycker det är vidrigt med nöjesjakt. Personer med sådant intresse skulle jag däremot inte ha något emot att skjuta på.

Meissner skrev:
Vi är några som ska ut o skjuta paintball i sommar nu när vi...
Funderade också på att införskaffa lite paintball prylar, men sen när polarna började backa övergav jag den idén och gick in på spåret luftskytte istället. Kanske får tänka om igen ;)
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
69:an skrev:
För det litet mer oseriösa skojskjutandet utomhus har jag en Webley Tracker .22, en väldigt trevlig seriös bössa med bra flås. Kort pipa gör den väldigt lätthanterlig, ändå med fullgod precision. I bra bruksskick hittar man dem från ca 2' (standardmodellen) upp till ca 3-3,5' (DL med valnötskolv m.m.)
Det enda tråkiga är att den låter minst lika mycket som en skarp .22LR, så det finns viss risk att grannarna tittar snett. :rolleyes:
(Jodå, det finns ljuddämpare att köpa från utlandet eller bygga själv, men då torde de titta ännu mer snett. Inte värt risken för trubbel. :( )

Ja, Webley Tracker är trevlig - köpte en deluxe med valnötskolv för många herrans år sedan. Går bra att skjuta prick med på 100 meter utan problem. Har för mig att kulenergin ligger på ca 18 Joule.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
TomK skrev:
Ja, Webley Tracker är trevlig - köpte en deluxe med valnötskolv för många herrans år sedan. Går bra att skjuta prick med på 100 meter utan problem. Har för mig att kulenergin ligger på ca 18 Joule.

nu skojar du?
Är det ett krutvapen menar du?

100m är tyvärr inte möjligt.

iofs går väl en .177 långt, men är kraftigt känslig för vind.

Den tracker jag snacka om är ett fjäderluftgevär av jaktmodell (ja jakt är tillåtet i england tex), det presterar kanke 190m/s vid mynningen och är i princip omöjligt tat trimma högre om man vill ha nån precision kvar, utgångshastigehten är beroende av cylinderns storlek och den är allt för liten på trackern.
En tracker .22 ligger runt 14 joule, och en .177 lägre.

Jag dissar dig inte, men information är aldrig fel.
 

s9d8as0vjk

Guest
Någon av gossarna som har några bra tips vart man kan hitta beggade luftbössor ? Måste bara ha en till landet ... inget junk nu utan en bössa med bra tryck och 5,5mm är ett måste.

Polaren har ett Webley Tracker och en sån bössa skulle jag också kunna tänka mig om jag hittar någon till salu.

Vad rekommenderas annars ?
 

Gabor

Guest
Silwer skrev:
AG90 ska det vara, kan man skjuta lite ölburkar med på grillfesten.

Har du fått bukt med din AG tumme..??? De måste du i alla fall ha känt av någongång.....annars helt rätt, perfekt bössa att skjuta prick med...på 600m
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Jag har ett Gamo Trooper, prisvärt enligt mig.. men det är säkert nybörjarskit 1200:- typ
630208.jpg
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Mr B skrev:
Någon av gossarna som har några bra tips vart man kan hitta beggade luftbössor ? Måste bara ha en till landet ... inget junk nu utan en bössa med bra tryck och 5,5mm är ett måste.

Lägg till http://home.swipnet.se/airguns/ bland dina favoriter, kolla bland köp&sälj... :tummenupp

Lägg också till http://www.fxsweden.com/phpBB2/viewforum.php?f=2&sid=549f507ee375ab5d01b7943100c2f84d .

Här finns också en del intressant: http://w1.532.telia.com/~u53203352/


Med litet tur kanske den här finns kvar:

http://www2.blocket.se/search?q=luftgev%E4r&caller=hll_s&l=0&city=0&category=16&where=3
 

semlan

slemlan
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Sverige
Hoj
semla
TomK skrev:
Ja, Webley Tracker är trevlig - köpte en deluxe med valnötskolv för många herrans år sedan. Går bra att skjuta prick med på 100 meter utan problem. Har för mig att kulenergin ligger på ca 18 Joule.

Om vi nu i en utopi skulle anta att du kunde kontrollera alla andra fysikaliska händelser när du skjuter förutom ditt vapens egenprecision skulle du ändå ALDRIG kunna skjuta bra på 100m med en sådan puffra.Inte en chans helt enkelt. Du kanske menar 10 meter? Eller tänkte fel? Jag vill inte låta dryg bara
upplysa dig om det omöjliga i ditt påståsende :)
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
semlan skrev:
Om vi nu i en utopi skulle anta att du kunde kontrollera alla andra fysikaliska händelser när du skjuter förutom ditt vapens egenprecision skulle du ändå ALDRIG kunna skjuta bra på 100m med en sådan puffra.Inte en chans helt enkelt. Du kanske menar 10 meter? Eller tänkte fel? Jag vill inte låta dryg bara
upplysa dig om det omöjliga i ditt påståsende :)

Förutsatt att vinden håller sig lugn så är jag nöjd med träffbilden upp till 20-25 meter med min Tracker. I vindstilla går det att träffa tavlan på 100 meter också, men då är parametern Tur litet för inblandad för att det ska vara riktigt kul. :)
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Jag ska sälja en spydermarkör (paintball) med alla tillbehör man behöver för att lira. Det är i princip sproijlans, jag har spelat 3-4 ggr. Nypriset är runt 4k.

PM:a mig om du är intresserad!
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
semlan skrev:
Om vi nu i en utopi skulle anta att du kunde kontrollera alla andra fysikaliska händelser när du skjuter förutom ditt vapens egenprecision skulle du ändå ALDRIG kunna skjuta bra på 100m med en sådan puffra.Inte en chans helt enkelt. Du kanske menar 10 meter? Eller tänkte fel? Jag vill inte låta dryg bara
upplysa dig om det omöjliga i ditt påståsende :)
Jag hade en Tracker DL under tonåren, sköt hyffsat på upp till 60m och den var tamejfan aldrig "skramlig".. Laddbulten var hur tight och fin som helst efter bortåt 50000 avfyrningar, och jag ångrar grymt att jag sålde det. Smutt liten fjäderbössa med förvånansvärd precision om man kan skjuta.

TomK, du vill inte sälja?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top