Sommaren åt helvete....

jockesoft

Why you little...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Kawasaki Z750-08 (Orange såklart :P)
Ugluk skrev:
Varför skriver alla att barn kostar skjortan? Och varför är det bara(?) barnlösa som skriver det?
Jag fick en dotter i Juni -03, och visst, hon kostade mig ca 1000mil (körde bara 900 i fjol) men särskilt dyr i pengar är hon inte.
Blöjor kostar ca 200 i månaden, barnmat (kommer lite senare) gör vi själva och kompletterar bara med burkar för resor och så. Ytterligare en hundring eller två i månaden. Kläder har vi mest fått/lånat ännu så länge, två barnvagnar som var gratis, sparar 300/månad till henne i framtiden.
Totalt sett går det än så länge ungefär jämnt ut med barnbidraget.

Den enda egentliga kostnaden är att inkomsten blir lägre för den förälder som är hemma. Senare kommer väl dagisavgift också, men inte än.

Skaffa en hoj om ni vill ha en. :tummenupp

Kan bara hålla med, det kostar inte så mycket som det skrivs här. Det är ju lite upp till en själv oxå, man behöver inte köpa en barnvagn för 12000 som nån skrev här. Däremot kan det vara dumt att spara pengar genom att köpa billiga blöjor, men det är ju upp till var och en.

Sen när det gäller kläder och leksaker, man _får_ otroligt mycket av släkt och vänner. Jag kan inte fatta hur mycket leksaker min son har, och jag tycker att jag inte köpt så mycket.

Sen när det gäller boende, varför måste man tvunget köpa villa så fort man får barn? Bor själv i lägenhet med sambo och sonen, ingen trädgård att ta hand om, inget yttre underhåll, tar alltså ingen tid. Då får man tid över till annat som att köra hoj.

Så köp hoj nu, inget att tveka på. :tummenupp

Just my 0.02 cents...

/Jocke

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mavve skrev:
De blir väl dyrare o dyrare?
Måste hugga min kompis för att han gnäller på sitt barn att han inte kan åka :fatta!
Fast hans barnvagn kostade 12tusen sa han :va
En träkärra håller väl i 50år?

Du begriper inte dig på fruntimmer, dom vill bara ha det bästa & dyraste till barnen, inget beg skräp utan dyrt & nytt ska det va, sen kan man sälja det på blocket för halva nypriset...

Dock är inte alla tjejer så men många resonerar på detta vis.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag ska nog också bli farsa... :)

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
TomK skrev:
Jag ska nog också bli farsa... :)
Åfan! Det kunde man ju inte tro.. Grattis som tusan.. :tummenupp

Jockesoft, helt klart snålar man inte på blöjorna om man värdesätter sömn och husfrid.. Men även de dyrare märkesblöjorna blir ju relativt små pengar. Allt som får det lilla livet på gott humör (som att ha bekväma och torra blöjor) är värt varenda krona. Dit hör inte barnvagnar för tolv lakan..

Tack gode gud att tjejen inte vill spendera mina motorcykelpengar på barnvagnar och märkeskläder.. :Bugar

Barnvagn för tolvtusen??? Vaf.. Mitt Muzzy helsystem kostade bara sextusen.. :kocko

jockesoft

Why you little...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Kawasaki Z750-08 (Orange såklart :P)
Ugluk skrev:
Åfan! Det kunde man ju inte tro.. Grattis som tusan.. :tummenupp

Jockesoft, helt klart snålar man inte på blöjorna om man värdesätter sömn och husfrid.. Men även de dyrare märkesblöjorna blir ju relativt små pengar. Allt som får det lilla livet på gott humör (som att ha bekväma och torra blöjor) är värt varenda krona. Dit hör inte barnvagnar för tolv lakan..

Tack gode gud att tjejen inte vill spendera mina motorcykelpengar på barnvagnar och märkeskläder.. :Bugar

Barnvagn för tolvtusen??? Vaf.. Mitt Muzzy helsystem kostade bara sextusen.. :kocko
Man kan ju hitta bra begagnade barnvagnar idag, och barnen sover tamefan lika bra i en sån som i en för 12000.

Man snålar inte med blöjor och mat, men sen behöver inte ungens alla käder komma från PoP, utan man kan köpa billigare alternativ. Chansen att barnet sliter ut kläder i början är ändå obefintlig.

/Jocke

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
jockesoft skrev:
Man kan ju hitta bra begagnade barnvagnar idag, och barnen sover tamefan lika bra i en sån som i en för 12000.

Man snålar inte med blöjor och mat, men sen behöver inte ungens alla käder komma från PoP, utan man kan köpa billigare alternativ. Chansen att barnet sliter ut kläder i början är ändå obefintlig.

/Jocke
Så resonerar vi män ja, fråga en hormonstinn hona samma sak så får du se :tungan

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
berggren_martin skrev:
Köp genast hoj! Varför ska alla balla ur när de blir föräldrar?

Inte gör jag det, hade ju sålt hojjen för att köpen en nyare R1, typ en 02. Men då kom vi ju på den ljusa iden att köpa bil oxå. Så nu kanske man måste backa sina drömmar & köpa en R1 -98, 99 istället eller vänta till höst en & se om det är nå bra priser på en -02.

Och det är bara Yamaha R1 som jag vill ha, allt annant man sitter på känns så klumpigt

Madhonda skrev:
Men köper du inte hojen nu... så blir det nog svårt att köpa den sen. Eller så köper du en till morsan som hon kan ha när du är hemma med barnet. :)
Nog blir det hoj alltid, men om tjejen ska köra oxå så blir det svårare att köpa, hon gillade ju att övningsköra med R1 min, kanske lite klumpig till henne så jag hade ju tänkt köpa en R6 till henne pga av deras smidighet, så nu gäller det ju bara att överväga om man kan tänka sig köra en R6 själv oxå

exiteme skrev:
Du ska definitivt köpa en hoj som ni båda kan köra på. Ni kan ju turas om. Det är underbart att få slippa barnen en stund ibland (även om man älskar de små odjuren). Man får laddat sina batterier på ett utomordentligt sätt när man glider fram på hojen, även om det bara blir en kort tur... :tummenupp

Själv planerar jag att sitta på hojen så fort jag bara kan efter förlossningen. När vi ska till onsdagsträffen får han ta bilen, bebben o barnen, medan jag tar hojen :rolleyes:
SE OVANSTÅENDE

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
GSXR1100R skrev:
Men du har väl prexis träffat en tjej, kolla att det verkligen är du som är pappa...

Hehe... nu skräms jag bara med er lite. Hon har redan en knodd sedan tidigare - så det blir väl närmast plastfarsa eller nåt. Egna kottar ska vi vänta med ett eller ett par år (jorå, vi har snackat om det redan - så att den äldre pysen kan vara barnvakt medan vi är ute och åker hoj :) ).

Fantômas

I'm going as wide as I can
Gick med
8 Jun 2003
Hoj
KTM 990 Superduke
Skaffa ny hoj NU, använd den till att pendla på sköna omvägar till jobbet.

Så slipper du vara orolig för att du inte har tid till åkandet ... :D

:hej

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Självklart ska du köpa hoj nu!!! Köp en som ni kan dela på, väntar du förlänge kommer du att få ännu mera beslutsångest. Du som bor i rätt ände av Sverige har ju långa ljusa nätter att utnyttja när guldklimpen förhoppningsvis sover. Jag blev själv pappa 031026 och räknar med att det blir mindre landsvägs körning än förut däremot tänker jag lägga mer krut på banåkning det är ju ändå den som är roligast. Viktigt är att din sambo/fru också får komma ut och köra. Min sambo var i valet och kvalet om att sälja sin hoj i höstas men jag lyckades övertala henne att ha den kvar. Jag tror nämligen att det är jätteviktigt att inte ge upp sin fritid och kanske särskilt för mamman som blir så "uppe" i barnet.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...