Sommaren 2013.....?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Nu har jag fastnat igen på att spåna inför drömmen.

Eller en av dom rättare sagt.

Nämligen att köra till alla 4 yttersta vädersträcken i Europa.
Nordkap blir förhoppningsvis av 2013 men Väst och Syd får nog vänta några år.

Nu till det luriga..vad ska man räkna som Europas östligaste punkt?

Europas nordligaste (åtminstone som man kan åka hoj till), mest sydliga och västra punkt är lättare. Östra punkten är inte helt självklar. Sydligaste punkten brukar man räkna som Punto de Tarifa på Gibraltar. Västligaste punkten är Cabo da Roca i Portugal och nordligaste är Knivskjellodden som är klippan väster om Nordkap. Är otroligt svårt att ta sig till Knivskjellodden så dom flesta (om inte alla) brukar nöja sig med Nordkap. Nordkap är ju egentligen en ö men det finns broförbindelse och tunnel Den mest östliga punkten verkar variera lite beroende på vad man anser vara Europa. Många tycker att den mest östliga punkten är vid Uralbergen i Ryssland. Andra tycker att den är Cape Greco på Cypern (som ju inte hör till fastlandet utan kräver båtförbindelse). Andra har hävdat att floden Don i Ryssland är den östligaste punkten i Europa. Och det sista alternativet är Turkiets östra gräns. Tar man sig till Uralbergen så kan man nog ganska lugnt påstå att man varit så långt österut i Europa det bara är möjligt. Men just den östliga punkten är som sagt lite luddig och ingen verkar vilja sätta ner foten och verkligen bestämma definitivt...... :lol

Jag och sambon har varit på Nordkap och vi har varit vid Uralbergen. Vi har inte varit på Gibraltar eller i Portugal än. Nästa sommar kommer vi nog att ta oss till Turkiets östligaste gräns. Därefter kan vi nog definitivt säga att vi varit vid Europas mest östliga punkt. Men södra och västra punkten är kvar...... :)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Europas nordligaste (åtminstone som man kan åka hoj till), mest sydliga och västra punkt är lättare. Östra punkten är inte helt självklar. Sydligaste punkten brukar man räkna som Punto de Tarifa på Gibraltar. Västligaste punkten är Cabo da Roca i Portugal och nordligaste är Knivskjellodden som är klippan väster om Nordkap. Är otroligt svårt att ta sig till Knivskjellodden så dom flesta (om inte alla) brukar nöja sig med Nordkap. Nordkap är ju egentligen en ö men det finns broförbindelse och tunnel Den mest östliga punkten verkar variera lite beroende på vad man anser vara Europa. Många tycker att den mest östliga punkten är vid Uralbergen i Ryssland. Andra tycker att den är Cape Greco på Cypern (som ju inte hör till fastlandet utan kräver båtförbindelse). Andra har hävdat att floden Don i Ryssland är den östligaste punkten i Europa. Och det sista alternativet är Turkiets östra gräns. Tar man sig till Uralbergen så kan man nog ganska lugnt påstå att man varit så långt österut i Europa det bara är möjligt. Men just den östliga punkten är som sagt lite luddig och ingen verkar vilja sätta ner foten och verkligen bestämma definitivt...... :lol

Jag och sambon har varit på Nordkap och vi har varit vid Uralbergen. Vi har inte varit på Gibraltar eller i Portugal än. Nästa sommar kommer vi nog att ta oss till Turkiets östligaste gräns. Därefter kan vi nog definitivt säga att vi varit vid Europas mest östliga punkt. Men södra och västra punkten är kvar...... :)

Ja jag kommer nöja mej med fastland och enbart vägar och i fallet med östligaste så blir det förmodligen stad.
Har letat runt väldigt mycket på nätet efter en bestämd punkt men som du säger verkar ingen vilja ta i det med tång :tungan
Förslag på vad som kan räknas som östligaste stad?

Nordkap blir förmodligen till sommaren och Cabo Da Roca och Tarifa lär bli på samma resa nångång i framtiden. Är väl bara en 70 mil isär. När man ändå är därnere kanske man ska besöka Europas högst belägna asfalterade väg. Tyvärr verkar den vara avstängd för vanlig trafik så mitt rekord på 2829 meter kanske står sej ett tag till :)

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Ja jag kommer nöja mej med fastland och enbart vägar och i fallet med östligaste så blir det förmodligen stad.
Har letat runt väldigt mycket på nätet efter en bestämd punkt men som du säger verkar ingen vilja ta i det med tång :tungan
Förslag på vad som kan räknas som östligaste stad?

Nordkap blir förmodligen till sommaren och Cabo Da Roca och Tarifa lär bli på samma resa nångång i framtiden. Är väl bara en 70 mil isär. När man ändå är därnere kanske man ska besöka Europas högst belägna asfalterade väg. Tyvärr verkar den vara avstängd för vanlig trafik så mitt rekord på 2829 meter kanske står sej ett tag till :)

Hej och ursäkta sent svar. Ekaterinburg kanske kan vara ett lämpligt resmål.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yekaterinburg

25 mil väster om Ekaterinburg ligger Irbit där Ural-motorcyklarna tillverkas. 36 mil nordväst om Ekaterinburg ligger Perm. Troligtvis Rysslands mest korrupta stad. Brukar hamna 1:a på den listan år efter år men annars en trevlig stad. När man är där ska man besöka Perm36.

http://www.facebook.com/Perm36

http://wikimapia.org/6170743/sv/Perm-36-Koncentrationsl%C3%A4ger

Kazan är en otroligt fin stad. VÄL värt ett besök på dit- eller hemvägen. Eller både och..... :D Men Ekaterinburg bör nog kanske kunna anses som en lämplig kandidat till att kunna utses till Europas östligaste stad..... Om jag får gissa....... ;)

Ett litet tips/en tanke vad det gäller att resa i Ryssland..... Det hände några gånger att vi blev avvisade från hotel om vi inte hade bokat/betalt innan. Troligtvis för att dom tycker att det är jobbigt att registrera turister och skicka papper till myndigheterna. Så det vi gjorde på slutet var att boka nästföljande hotellnatt via t.ex. Tripadvisor dagen innan. När vi kom fram till en stad så kollade vi upp hur långt/vart vi ville köra nästföljande dag och sen bokade vi lämpligt hotell på nätet. Funkade klockrent, man hade en adress som man kunde knappa in på GPS:en och dom kunde inte säga Nej till en..... Något att tänka på i Ryssland.....

Allt gott.

MVH//Jan

Last edited:

MR.SPEED

Bromsen är fartens värsta fiende
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Kawasaki Z1000 -06 Ktm EXC450 -08 Triumph Tiger -00
blir nog en sväng till nordkap sitter och planerar vägar för fullt nu

sannybo

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
2020 Honda Africa Twin Adventure, 2000 vfr800
Först blir det väl den årliga resan till England. Nu har jag ju bara södra England kvar, sedan har jag varit överallt på den ön.
Nästa resa blir MotoGP. Vilket jag ska välja vet jag inte riktigt ännu. Beror ju lite på när man får semester, men Assen står först på listan sedan Brno.
Tips på vilken av dessa mottages tacksamt, även tips på campingar. Jag vill vara mitt i smeten. Ska man åka på motoGP för första gången vill man uppleva allt.:fyllisar

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Ujujuj, nu när jag läste den här tråden blev jag sugen på långresa! Får ta och smida några planer, kontinenten känns givet. :tummenupp

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Hoj
Honda CB500 1998
Blir väl någon norge tur till antingen trollstigen eller nordkap.
tips på grusvägar till nordkap?

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Hoj
KTM 890 r-2022
Hm? Europa Touring med den här 010.jpg Eller Till Ukraina Med denna 2013-KTM-500EXC-SixDays2.jpg (Som ska beställas snart!!) :yoparty ja oj oj vilka Fruktansvärda ilands problem man har :dummer,,, Körde i Europa (750 mil) Förra året men Enduro i Ukraina dregglar jag mer över.. Har kört mycket hoj men var 20 år sen man körde enduro. Var en xr 500-83 Enduro :va vägde väl som en Gs 1200 gör idag typ, :D så kul lär det bli He He...

Bifogat

• 005.jpg
    005.jpg
    261.4 KB · Visningar: 133
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Just nu ser sommarens rutt ut ungefär så här fast vi kommer nog inte åka till Zagreb i Kroatien utan istället in i Bosnien via Srebrenica och hem norröver mot Gdansk och färjan. Alternativt hem via Prora/Sassnitz/Ystad och köra hem via östersjökusten.

http://goo.gl/maps/ASYrz

Så fort man tar sig in i Bosnien på Google maps så försvinner ruttdragningen. Kanske för att Bosnien inte är geotaggat än. Vet inte.

HojIrene

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2012
Hoj
Triumph Bonneville SE
Det blir nog en tur ner till Berlin och Prag, dit ner via Gedser/Rostock och hem via Swinoujscie–Ystad, i slutet av mars. Sedan en rundtur Gbg–Värmland–Oslotrakten–Jylland–Gbg senare, typ maj/juni. Kör min Bonneville SE, ska bli skoj! Tar gärna sällskap en bit om ngn tänker sig åt liknande håll.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Det är inte så illa som det ser ut vad det gäller "fyllbultar och suspekta företeelser som korrupta poliser" men vägarna kan bitvis faktiskt vara riktigt risiga. Vi har inte blivit stoppade en enda gång och då har vi flängt runt ordentligt och jag har varit nere två gånger till efter långresan vi gjorde -10. Tror faktiskt att mycket man får höra även nu för tiden är gammalt skvaller som folk vart med om för 20 år sedan och som fortfarande yttras så fort tillfälle ges. Vid vartenda gränspassering (förutom in till Ukraina ;) ) står det ett telefonnummor som man ska ringa om man råkar ut för korrupta poliser. Myndigheterna tar i med hårdhandskarna mot sådant här nu för tiden. Poliser blir av med jobbet om dom blir påkomna eller anmälda. Tror faktiskt att man som turist löper MINDRE risk att bli stoppad än vad invånarna i landet är då myndigheten vet att turismen i landet blir lidande och dom gör mycket för att rätta till det rykte som dessa länder har sedan tidigare. Det har hänt MYCKET under senare år som gör att dessa länder nu för tiden faktiskt är väldigt trevliga att resa runt i. Visst, språkproblem finns men det är inga problem i sig om man är lite öppensinnad och bra på teckenspråk. :lol Polisen vågar jag i stort påstå inte är ett problem så vidare man inte gjort en grov överträdelse. OM man nu skulle bli stoppad så skulle jag helt plötsligt inte kunna ett enda ord annat än på svenska och prata med dom på svenska tills dom tröttnar. Vilket dom gör efter ett tag. Alternativt vara väldigt trevlig, skaka hand, se glad ut och låta dom provsitta min hoj, visa på en karta vart man kört och vart man kommer ifrån och sen brukar det inte vara ett problem längre. :tummenupp

Det gäller att lära sig spelets regler och det enda land där polisen kan vara ett problem är Ukraina. Och möjligtvis Moldavien. I Ryssland i somras fick vi tipset att OM nu polisen skulle börja skrika så bli förbannad och skrik ÄNNU högre. Då brukar dom tappa konceptet. Detta fick jag tillfälle att prova och det visade sig stämma. En polis ville att vi skulle köra fram till honom men då det vart rött ljus så pekade jag på trafikljuset och han tyckte tydligen att jag skulle strunta i att det var rött och köra fram till honom i alla fall. Så han vrålade något på ryska och gjorde ett tecken att han tyckte att jag vart dum i huvudet. Då tände alla cylindrar inne i Farbror Jan och jag blev fullständigt skitförbannad och VRÅLADE: "SPEAK ENGLISH, YOU FUCKING IDIOT"! :rofl Har faktiskt sällan blivit så förbannad som då och fann det lite intressant att jag vågat skrika till en rysk polis. Han blev HELT paff, log brett och vinkade förbi oss när det blev grönt. Jag gav honom fingret när vi körde förbi honom. SÅ förbannad blev jag. :lol Men det är faktiskt första och enda gången någonsin som vi varit på väg att bli stoppade i ett östland. Och det blev vi ju inte i slutänden. Mycket för att han nog snabbt insåg att vi inte var ryssar och att han inte pratar engelska. Det är ganska sällan att polisen i forna öst eller i Ryssland gör det. Men spelar man dum så brukar dom tröttna efter ett tag. Även i Ukraina. En polare blev stoppad i Ukraina för ett par år sedan och det började med att polisen ville ha 100 dollar kontant. Men det slutade med att polisen bjöd hem honom till familjen, bjöd på middag och lät honom sova över tills nästa morgon. DET är vad jag skulle kalla rabatt på en bot...... :lol
Det är ett nöje att läsa inlägg som detta, i kontrast mot allas skräckbilder om utlandet efter alltför mycket tv-tittande. Att resa utanför västeuropa är fantastiskt kul och spännande, vilket du fångat väl i texten.

Ang turkiet så är det det endast de södra delarna som inte är helt stabila, dvs områden ovanför syrien & irak. Hade en turk som gäst hos mig i somras och detta är vad han berättade till mig.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Det är ett nöje att läsa inlägg som detta, i kontrast mot allas skräckbilder om utlandet efter alltför mycket tv-tittande. Att resa utanför västeuropa är fantastiskt kul och spännande, vilket du fångat väl i texten.

Ang turkiet så är det det endast de södra delarna som inte är helt stabila, dvs områden ovanför syrien & irak. Hade en turk som gäst hos mig i somras och detta är vad han berättade till mig.

Tack! Världen är definitivt ett bättre ställe än man kan tro efter att ha kollat nyheterna! :tummenupp

Folk är faktiskt för rädda av sig. Är toktrött på det beteendet för att vara helt ärlig. Här är lite skojjig läsning där min amerikanska polare Doug Wothke drar in i Irak på sin gamla (!) Harley för ett par år sedan.

http://www.motosapiens.org/forum/viewtopic.php?f=35&t=314

Im not the great satan, they werent terrorists. go figure!

It was a great introduction to Iraq. Screw the media, & all the miscomceptions & bad things I had heard!
Once again, it had no basis in reality!

Faan. Ut och res, folk! Korvkiosken och "Bulten" är inte hela världen. Livet är för kort för att göra samma saker om och om igen. I Sverige kostar vanligtvis ett hotellrum 900 + kronor och vandrarhem 270:- per person. I Rumänien och liknande länder kostar det en fjärdedel så mycket, maten är mycket billigare och soppan kostar hälften i jämförelse med här. Mycket roligare att vara bort längre tid för samma pengar. Och folk är minst lika trevliga som här. Med ett glatt humör och lite sunt förnuft klarar man sig strålande trots att man inte pratar samma språk alla gånger. Och folk blir rånade och mördade här hemma också så där är det egentligen ingen större skillnad men vägarna kan ibland vara av sämre kvalitet. Men det uppvägs rejält av att få se spännande kulturer. Det har nog faktiskt inte gått en enda dag hittills sedan vi kom hem efter sommaren bravader där jag och sambon inte tittat på varandra och konstaterat att vi saknar Mongoliet. Och det trots i stort total avsaknad av vägar, dålig mat och hyffsat obekvämt i stort. Men kulturen och människorna. HELT fantastiskt. Och vi sa samma sak efter att ha flängt runt Östeuropa. Och i sommar ska vi till Georgien, Iran och Irak om allt går vägen. Det skulle inte förvåna mig en sekund om vi om ett år mer eller mindre dagligen tittar på varandra och konstaterar att.....: "OJ vad vi saknar Iran"!

//J

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Ok. Ute i lite för mycket sista stund som vanligt..... Färjan till Polen fullbokad långt innan och långt efter att vi vill dra så vi har bokat till Tallin istället. Typiskt. :D Vilket innebär att vi inte kommer åka Polen/Ukraina, färja till Georgien utan Estland/Ryssland/Georgien istället. Den gränsövergången har varit stängd tidigare men ska nu vara öppen. Sen har vi bestämt oss för att strunta i Iran och Irak. Det hade säkert gått att lösa genom lite wheeler-dealer-tjafs på plats vid gränsen men man måste ha carné de passage och det är DYRT till dessa länder. Och vi är lite lata efter förra årets strapats. Så vi skiter i Iran och Irak. Men Ryssland slipper vi inte i år. Visum ansökt och det ska inte vara några problem och allt är egentligen i stort klart med 12 dagar kvar innan vi drar. Så det blir Estland, Ryssland söderut in i Georgien, Turkiet, Bulgarien och sen vetafaan. Vi blir borta 4 - 5 veckor ca. Ska ta delar av midsommarhelgen att fixa det sista med hojen och packa klart så att hojen står helt och hållet färdigpackad. Drar till Gotland och jobbar över nästa helg så det blir nästan att dra på hojstället och dra till Tallin-färjan så fort jag kommit hem. Södra Ryssland genom Kaukasien ska tydligen vara väldigt vackert så det ska bli skojjigt att se. Har inte varit i dom krokarna av Ryssland tidigare. Det är fortfarande lite oroligt i krokarna runt Tjetjenien men vi kommer hålla oss snäppet väster om det området så det är nog lugnt. Och Turkiet är väl hyffsat lugnt om man håller sig borta från det där torget i Istanbul. Hem via forna östeuropa. Ska bli kul att återse lite platser vi varit på tidigare. Tänkte köra Transalpina den här gången. Jag har kört där en gång tidigare men det har inte min kära sambo. Vi tar nog och bestämmer om rutten hem löpande efter resans gång. Men något sådant ser det ut inför sommaren. Nu med mindre än två veckor kvar innan avresa.....

Tjo!

//J

pudas666

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2011
Hoj
Suzuki GSX1250FA-10, KTM 625SXC-04, REX Fleetmaster-53
Ah, trevligt att ni ska in i serbien och bosnien. Vi var och spelade med bandet i bl.a. dom länderna i fjol och jag vart helt blown away av Belgrad och det fruktansvärt trevliga folket där! Sarajevo var också jättefint men folket var mer reserverat där. Vi var också till massgraven i srebrenica och det var riktigt jobbigt att hitta dit då gps inte funkar i bosnien samt att det inte fanns nåra skyltar. Ha så trevligt på er resa!
Just nu ser sommarens rutt ut ungefär så här fast vi kommer nog inte åka till Zagreb i Kroatien utan istället in i Bosnien via Srebrenica och hem norröver mot Gdansk och färjan. Alternativt hem via Prora/Sassnitz/Ystad och köra hem via östersjökusten.

http://goo.gl/maps/ASYrz

Så fort man tar sig in i Bosnien på Google maps så försvinner ruttdragningen. Kanske för att Bosnien inte är geotaggat än. Vet inte.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Ah, trevligt att ni ska in i serbien och bosnien. Vi var och spelade med bandet i bl.a. dom länderna i fjol och jag vart helt blown away av Belgrad och det fruktansvärt trevliga folket där! Sarajevo var också jättefint men folket var mer reserverat där. Vi var också till massgraven i srebrenica och det var riktigt jobbigt att hitta dit då gps inte funkar i bosnien samt att det inte fanns nåra skyltar. Ha så trevligt på er resa!

Tack. :)

En liten present vad det gäller GPS:er.....

http://garmin.openstreetmap.nl/

Open source-kartor. Funkar kanon. Tog oss runt Mongoliet med dessa förra året och även Bosnien för några år sedan. Jag har polare som enbart kör med open source-kartor i sina gps:er. Jag har stora Europa-kartan och Ryssland till min Garmin 660 men i övrigt så kör jag på open source när helst det behövs.

http://forum.adventureriderssweden.se/viewtopic.php?f=19&t=1894

Funkar faktiskt hyffsat klockrent i Bosnien. :)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin