Sony VAIO.. ?

Och jag instämmer.

Har personligen haft 12-16 datorer genom åren, och min nuvarande VAIO är överlägset mest stabil och krångelfri. Den har aldrig så mycket som nyst under året jag haft den.

Var nån jävel här på sporthoj som smutskastade min modell när jag precis köpt den.
Helvete vad arg jag blev. Jag har då inte sett till några värme- och stabilitetsproblem som så säkert utlovades av denna stjärna.
Ställer du den fast inställd på maxprestanda, dvs 2 ghz etc oavsett aktivitet, då blir den ju såklart varm. Sätt den i adaptivt högprestandaläge så är prestandan okopromissad men tempen går ner 20 grader.
En varm laptop beror snarare på okunskap än på byggfusk.

Det känns som att det är så nära mac man kan komma i kvalitet och driftsäkerhet på PC. Hur är batteritiden? Jag har kört nästan 5 timmar med Macen på fullt energiläge...

Ställer du den fast inställd på maxprestanda, dvs 2 ghz etc oavsett aktivitet, då blir den ju såklart varm. Sätt den i adaptivt högprestandaläge så är prestandan okopromissad men tempen går ner 20 grader.
En varm laptop beror snarare på okunskap än på byggfusk.
Hur gör man det?

Min uppfattning om HP är precis tvärtom, vilket smäck!
Jepp, har en sån också. Går inte ens att jämföra med Vaion :fakta

Last edited:
Jag har precis den du länkar till och har inte haft några problem.

17" och 1440x900 ger mig bra arbetsyta vilket var viktigt för mig. 2gb och 1.8 c2d ser till att all applikationer fungerar smidigt. Kör superPi till 1M på 23-27s eller något sådant har jag för mig.

Det enda som kan störa mig litegrann är att pekplattan är lite långt från tangentbordet, men jag har nästan alltid mus ikopplad så det är ok trots allt.

Utifrån mina erfarenheter: :tummenupp

Va faaan, sluta kom me positiva saker nu, ja fastna på jobbet ett par timmar på möte bara för jag drog in dit innan ja tänkte dra o shoppa (förvisso med övertidslön o smörgåstårta) men sen när ja skulle dra iväg så starta inte bilen så de blev inge shopping :gnissla ..

Men men...se imorrn kanske om man orkar dit o se ifall de finns några kvar o samma erbjudande..

Va faaan, sluta kom me positiva saker nu, ja fastna på jobbet ett par timmar på möte bara för jag drog in dit innan ja tänkte dra o shoppa (förvisso med övertidslön o smörgåstårta) men sen när ja skulle dra iväg så starta inte bilen så de blev inge shopping :gnissla ..

Men men...se imorrn kanske om man orkar dit o se ifall de finns några kvar o samma erbjudande..

Du kan få tjöpa min gamla PC-laptop som jag förpassat till garderoben. Den är full med porr också (kanske där av den nedsatta prestandan:gnissla )

Det känns som att det är så nära mac man kan komma i kvalitet och driftsäkerhet på PC. Hur är batteritiden? Jag har kört nästan 5 timmar med Macen på fullt energiläge...

Kvaliteten känns oerhört genuin på VAIO.
Klämt på lite andra datorer och alla har ju sina för- och nackdelar. Vissa mer av det ena eller mindre av det andra. Acer har i mina händer känts rätt smäckiga. Plasten känns liksom billig och tar man upp datorn och vrider den flexar chassit väldigt. Givetvis skiftar det säkert mellan modeller.
Amilo känns allmänt bättre än Acer men använder AV/PÅ för fläktvarvtalet. Antingen låter den försvinnande lite, eller så låter den som en dammsugare. Där föredrar jag definitivt min egen då den kör fläkten variabelt och konstant efter behov.

Nu har ju jag en desktop replacement-dator så att säga, så batteritiden är det väll lite si och så med.
Jag har 2 Ghz Pentium M, 2 gig DDR2, X600, WLAN, Bluetooth och 17" Full-HD(1920x1200 X-Black) som drar ström. Och så är den två år gammal.
Drar man ur pluggen så håller batteriet en timme eller så. En timme film med full ljusstyrka kan jag gå efter, sen om man surfar så blir det väll några minuter till. Fan vet hur länge.

Hur gör man det?

Med programvaran som jag antar och hoppas medföljer med varje laptop.
Det kan ju hända att det sköts av BIOS i andra fall, men i mitt går det iaf att ställa in energi och prestanda under batteriikonen. Alltså högerklicka och välja "energiegenskaper".
Vad som händer är ju att datorn klockar upp och ner frekvenser efter behov. När du sitter och skriver så kanske den kör i 800 Mhz, och drar igång halvfullt eller fullt när du spelar eller kollar film. När det behövs, helt enkelt.

Last edited:
Hmm... nu gör jag väl ett nytt försök att kanske åka o köpa skiten, kan inte bestämma mig.
10 lakan e ju mycket pengar, vore väl okey om ja inte skulle köpa andra grejjer me för en massa mer än så snart :gnissla

Nu har ju jag en desktop replacement-dator så att säga, så batteritiden är det väll lite si och så med.
Jag har 2 Ghz Pentium M, 2 gig DDR2, X600, WLAN, Bluetooth och 17" Full-HD(1920x1200 X-Black) som drar ström. Och så är den två år gammal.
Drar man ur pluggen så håller batteriet en timme eller så. En timme film med full ljusstyrka kan jag gå efter, sen om man surfar så blir det väll några minuter till. Fan vet hur länge.
.

Fan va surt! Jag kollade en film på macen på batteri och sen räkte strömmen till att lystna på musik hela resan med gotlandsfärjan 3 timmar och en kvart.

Hmm... nu gör jag väl ett nytt försök att kanske åka o köpa skiten, kan inte bestämma mig.
10 lakan e ju inte mycket pengar, iaf inte för mig! Vore väl okey om ja inte skulle köpa andra grejjer för 250k! Alltså när man tänker :va efter 10k :lol 10k inga pengar liksom :lol Jag köper 2 !

Ful quoteing är kul! :fakta

Fan va surt! Jag kollade en film på macen på batteri och sen räkte strömmen till att lystna på musik hela resan med gotlandsfärjan 3 timmar och en kvart.

Näe :3freak

Jag hamnar inte i situationer där jag behöver batteridrift, förutom när man flyttar datorn mellan rum medan den är påslagen.
Sen finns det ju eluttag vars du än går i princip.

Behövs mobil videolektyr har jag Creatives motsvarighet till iPod Video.

Fifan vad jag köper grejer :3freak

Näe :3freak

Jag hamnar inte i situationer där jag behöver batteridrift, förutom när man flyttar datorn mellan rum medan den är påslagen.
Sen finns det ju eluttag vars du än går i princip.

Behövs mobil videolektyr har jag Creatives motsvarighet till iPod Video.

Fifan vad jag köper grejer :3freak
Vi är nog ganska lika... :huvet

Köpte för någon månad sen en Asus G2S (bärbar). Nu såg jag fina Vaio's med BD-spelare å dom vill man ju inte ha.... :huvet

Sen hade det ju varit skoj med en ny mp3 så man kan lyssna på musik/film och en ny tv eller en fetingstereo. Eller varför inte något annat sjukt onödigt :va

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back