Sorgligt att se.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
TS har faktiskt en poäng. Konstigt att inte fler instämmer. Är ni alla så trötta i mössan?
Just ja, vi är ju på Sporthoj". My wrong.

I min värld är det föraren som har yttersta ansvaret för ekipaget, oavsett om man kör buss, MC eller personbil. Han/hon bör ju isf tillse att passagerare sitter fastspända, har nödvändig säkerhetsutrustning, att fordonet har bromsar osv osv.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
vuxna människor kan väl förhoppningsvis tänka själva.

tur att trådskaparen inte var med mig nere i serbien nu på semestern, du hade nog dött om du sett deras "outfit" dom har på sig där nere, här kommer receptet: en styck gsxr 1000 k8-k9, flipflops, hawaaiishorts, nätbrynje åsså lite wheelisar här å där mitt i rusningstrafiken (obs att jag inte skrivit upp HJÄLM, det skulle dom aldrig ta på sig, kan ju pajja frissan):D passagerarna brukar ha samma outfit, men ibland har dom faktiskt jeans på sig:tummenupp

men å andra sidan dör det nästan en biker om dagen där åsså men det skiter dom fullständigt i.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tjejerna som väljer att åka med i kort-kort och bh har väl antagligen en egen vilja, om de vill åka fort och riskera att bli flådda så låt dem göra det.
Precis, klart fjortisarna har en egen vilja men vad vet de om riskerna.....
Det är väl som med sexet.....
Nä, våga vägra skjutsa utan skydd.
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Men hallå! Det vet du väll att med läderoverall är du helt immun mot fysiska skador. Risken för nack-/ryggbrott, inre blödningar, mm upphör dIrEcKt när du har läder på.

Fenomenet med övertro på skydd i samband med att inte förstå sig på krafter som uppstår när man kommer i fart beror till stor del på verklighetsflykt och/eller avsaknad på fysik-gehör.

Det skulle verkligen vara intresant att höra vilka krafter eller fysiska argument som skulle tala för att skinnställ INTE skulle skydda bättre än jeans och collegetröja
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det skulle verkligen vara intresant att höra vilka krafter eller fysiska argument som skulle tala för att skinnställ INTE skulle skydda bättre än jeans och collegetröja

Gissar att han syftar på krockvåld, t ex när din fart reduceras från 150 till 0 med hjälp av ett träd eller sidan på en bil.

Där lär klädseln bara göra en marginell skillnad. Om ens det.

För skrapskador är skillnaden givetvis enorm.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Det skulle verkligen vara intresant att höra vilka krafter eller fysiska argument som skulle tala för att skinnställ INTE skulle skydda bättre än jeans och collegetröja

Exempel:

Skinnställ skyddar dubbelt så bra som jeans, fartökning ökar skaderisk med faktor fyra.

Med ovanstående som beräkningsexempel vem gör det "farligaste valet"?

1. Kille på väg som håller 60km/h iförd jeans och hood
2. Annan kille på samma väg, körandes 150 iförd Aplinstars senaste outfit.

Det är säkerligen tankemodellen i Teo's inlägg.
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Exempel:

Skinnställ skyddar dubbelt så bra som jeans, fartökning ökar skaderisk med faktor fyra.

Med ovanstående som beräkningsexempel vem gör det "farligaste valet"?

1. Kille på väg som håller 60km/h iförd jeans och hood
2. Annan kille på samma väg, körandes 150 iförd Aplinstars senaste outfit.

Det är säkerligen tankemodellen i Teo's inlägg.

Självklart menar jag skydd vs oskyddad vid samma hastighet
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det skulle verkligen vara intresant att höra vilka krafter eller fysiska argument som skulle tala för att skinnställ INTE skulle skydda bättre än jeans och collegetröja

Det är klart att med skinnställ är bättre än utan. MEN, det verkar finnas en övertro på hur mycket ett skinnställ egentligen skyddar, det är inte direkt som att stänga en bilkaross runt sig, vilket många verkar tro.

Det går jättefint att kana hundratals meter i ett skinnställ, det blir lite varmt, men i vilken normal trafikmiljö kan man göra det? Det faktum att det troligen tar stopp i något låångt innan man slutat kana (eller ens börjat) är något folk totalt verkar bortse ifrån.
 
Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Gissar att han syftar på krockvåld, t ex när din fart reduceras från 150 till 0 med hjälp av ett träd eller sidan på en bil.

Där lär klädseln bara göra en marginell skillnad. Om ens det.

För skrapskador är skillnaden givetvis enorm.

Tänkte precis skriva förutom rena krockar som resulterar i tvärstopp. köra in i en vägg, berg träd.:tummenupp

Det är klart att med skinnställ är bättre än utan. MEN, det verkar finnas en övertro på hur mycket ett skinnställ egentligen skyddar, det är inte direkt som att stänga en bilkaross runt sig, vilket många verkar tro.

Det går jättefint att kana hundratals meter i ett skinnställ, det blir lite varmt, men i vilken normal trafikmiljö kan man göra det? Det faktum att det troligen tar stopp i något låångt innan man slutat kana (eller ens börjat) är till exempel ett faktum folk totalt verkar bortse ifrån.

Övertro eller inte, full skyddsutrustning är alltid bättre än utan (förutom ovanstående ex.)
 
Last edited:

Hayat

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Ort
göteborg
Hoj
09-HONDA CBR 1000 rr
Kan hålla med dig ibland,,, men sen så kan det vara att en tjej har tjötat sig fram till en skjuts.. så enligt mig så är det förståligt att man kör en brud på hojen som har vanliga kläder


En fråga bara::::: vrf bry sig?? Har ni för lite att göra???
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
TS har faktiskt en poäng. Konstigt att inte fler instämmer. Är ni alla så trötta i mössan?
Just ja, vi är ju på Sporthoj". My wrong.

I min värld är det föraren som har yttersta ansvaret för ekipaget, oavsett om man kör buss, MC eller personbil. Han/hon bör ju isf tillse att passagerare sitter fastspända, har nödvändig säkerhetsutrustning, att fordonet har bromsar osv osv.

Jo. Jag tycker helt klart att TS har en poäng, och att ovanstående beskrivna ekipage/situation i all enkelhet ser tämligen puckat ut. Men jag vet ju inte om detta är något TS har sett en gång eller hundra gånger, eller om det är ett tänkt scenario utifrån en stillsam lättklädd köpa glasstur.

Bombrepa med oskyddad chey bakpå... well... liksom, varför :va :rolleyes:

(För att alla ska förstå att jag inte är en MORAAALtjerrInGGNg vill jag härmed upplysa om att jag tog en liten tur i jeans, skjorta, stövlar o hjelmm igår kväll, samt åker jetejetefort i goretex. Ok så? :krama :eek:utlaww )
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Ingen har väl dött av skrubbsår?
Jag frontade en vänstersvängande buss en gång, i fullt ställ, hurra, inte ett märke på kroppen, ett gäng brutna be dock.

Fast en annan gång gjorde nog stället större skillnad, gick av i runt 70-80 (fick en HD i sidan), heller inte ett märke efter rullande/halkand efter asfalten i 30m, (nyckelbenet gick dock).

min poäng? ställ är bättre än inget, men gör ingen odödlig.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Vuxna människor kan inte tänka själva. En tjej på 23 år har inget a-kort aldrig ägt en moppe inte heller sett en krasch. Sätter sig på bönpallen i kjol, linne och hjälm. Nej hon är inte kapabel att inse riskerna hon utsätter sig för.

För lite drygt 1 år sedan var det ju en brud som satte sig bakpå en hoj i sthlm varpå killen drar en power wheelie och slår över och hon blir förlamad från midjan och neråt.
Kul för honom att träffa henne sen.

Ska´re gå fortare än 50 skjutsar inte jag utan skyddutrustning.
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Jag vägrar skjutsa fjällan där bak utan hjälm, ryggplatta och jacka. Hon Frågar ibland om hon måste ha ryggplattan för den är så obekväm. Brukar bara säga att hon åker inte med utan den plattan. PUNKT!

Brukar påpeka till henne att ryggskyddet är enklaste sättet att undvika en rullstol för resten av sitt liv.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kan väl både hålla med och inte.
Självklart ska man försöka se till så att den man skjutsar har så mycket skyddsutrustning som möjligt.
Har man inte en extra utrustning att låna ut vilket många ju inte har så får man helt enkelt se till att man håller ner tempot ordentligt så att man har större marginaler att hantera oförutsedda händelser.

Själv har jag en extra hjälm och en safetyjacket som jag lånar ut om någon vill åka med. Nu vet jag att en safetyjacket inte är fullgott skydd vad gäller slitage när man glider på asfalten men jag ser till att hålla extra stora marginaler för att minska risken för sådant.
Innan jag hade extra ryggskydd etc så lånade jag alltid ut mitt ryggskydd til passageraren och jag körde utan. Då är det jag som styr gashandtaget som också tar den största risken.

För det är ju ett faktum att dom flesta som inte själva har hojkort inte är insatta i vilka risker dom egentligen tar när dom sätter sig bakpå. Med andra ord är det faktiskt bara du som förare som vet vilka risker dom utsätter sig för. dom lägger sitt liv i förarens händer. Bokstavligen.

Ingen åker med bakpå mig utan åtminstone hjälm och ryggskydd. Och jag kör rejält mycket saktare om jag skjutsar. Det är en sak om jag ställer till det så att jag skadas. Det är mitt eget ansvar men jag är mindre sugen på att ha dåligt samvete för att jag eventuellt sabbat någon annans liv eller hälsa.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Vuxna människor kan inte tänka själva. En tjej på 23 år har inget a-kort aldrig ägt en moppe inte heller sett en krasch. Sätter sig på bönpallen i kjol, linne och hjälm. Nej hon är inte kapabel att inse riskerna hon utsätter sig för.

För lite drygt 1 år sedan var det ju en brud som satte sig bakpå en hoj i sthlm varpå killen drar en power wheelie och slår över och hon blir förlamad från midjan och neråt.
Kul för honom att träffa henne sen.

Ska´re gå fortare än 50 skjutsar inte jag utan skyddutrustning.

50 blås är ganska fort( ca 16m/s). Jag åkte omkull på Rörken, i ca 40-50..fem brutna revben och en skulderbladsfraktur. Obs- jag hade full utrustning. En rysare att vara bidragande orsak till en annan persons invaliditet, burr!
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Flummig:va Trafikverket heter det:fakta Som är en del av transportstyrelsen.

Flummiga företag som denna byter namn, ägare osv.

Kolla bara på jordnötshjärnorna som driver tåg trafiken i sthlm hur de håller på med sälja, byta namn, ägare osv. Samma lika.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Flummiga företag som denna byter namn, ägare osv.

Kolla bara på jordnötshjärnorna som driver tåg trafiken i sthlm hur de håller på med sälja, byta namn, ägare osv. Samma lika.

Blir ju t om sämre med tiden..

Både SL och SJ lyckas ju med den mindre bragden att bli sämre och sämre samt ha mer strul med teknik/tidtabeller varje år.

Trots detta höjs priset på biljetterna årligen.

Kan ju bara fundera på hur länge man själv skulle få behålla jobbet om man skötte det som SL sköter t-banan, men ändå tog ett högre pris..

Tur att man har bil säger jag bara...
 

Panucci

Mr
Gick med
27 Oct 2008
Ort
Solna
Hoj
Ja
Det är klart att med skinnställ är bättre än utan. MEN, det verkar finnas en övertro på hur mycket ett skinnställ egentligen skyddar, det är inte direkt som att stänga en bilkaross runt sig, vilket många verkar tro.

Det går jättefint att kana hundratals meter i ett skinnställ, det blir lite varmt, men i vilken normal trafikmiljö kan man göra det? Det faktum att det troligen tar stopp i något låångt innan man slutat kana (eller ens börjat) är något folk totalt verkar bortse ifrån.


Det är väl sällan farten som dödar, snarare det plötsliga stoppet....

Vad det gäller lättklädda donnor på bönpallen så ere ju lite av en intressekonflikt, man vill alltid köra damen fast man vet ju att man bör använda skydd :)

Förstår dock inte moralpaniken mot hojåkare när det förefaller vara full acceptans att åka flera stycken i underkläderna på vespor, Eu-moppar å andra "dödsmaskiner", menar de kommer ju upp i tillräckligt höga hastigheter och framförs väl allt som oftast av mer eller mindre naiva förare... Fast det e ju bara en spontan observation från min sida.

Har för avsikt att ha skydd, har jag inte det beror det på nån kompromiss/medvetet risktagande... Men klart skulle ju inte försöka mig på knäskrap i billabongshortsen...

Jag störs inte av det, förstår faktist inte ens att jag valt att kommentera det här...

:yoparty
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top