Sounds of Singles/stånkarejsing?

Coola Ola

Guest
Kommer ihåg att jag för längesen, när jag fräste runt på min honda mb-5 o var coolast på moppeparkeringen, så läste jag i ett nummer av MCM om en rejsingklass som kallades Sounds of Singles, dvs en klass enbart för hojar med enstånka. Var en del roliga byggen kommer jag ihåg o även en o annan motard. bl.a. stod det en del om Folans (nuvarande husaberg väl?) problem med att göra hållbara motorer.... Finns den här klassen kvar eller är det nåt som övergått i supermotoracing helt o hållet? Battle of Twins har jag för mig att en annan klass hette.

Hade varit kul om nån hade lite info om detta :)

Coola Ola

Guest
Ahh, skoj!! Man kanske skulle pallra sig iväg till nåt rejs i sommar då. Skönt med en klass så enkla regler, gör det roligare att kolla på tycker jag. Typexemplet på hur fel det kan bli är ju WSB men även MotoGP i viss mån. Står sig supermotoförarna i konkurrensen mot de som kör kåpförsedda hojar?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Coola Ola skrev:
Står sig supermotoförarna i konkurrensen mot de som kör kåpförsedda hojar?

Sounds of Singles och Supermoto är olika saker.
i SoS kör man med kåpförsedda hojar. Oftast Honda RS250R eller YamahaTZ250 ramar med olika stånkor i. I sverige körs SoS klassen på de olika Classic Racen som arrangeras varje år.
Supermoto är ett annat namn för Supermotard.

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Är det inte Sumpermono som i upphetsningen bara råkat bli kallat Supermono? Visst är Supermono samma saks om SOS?

/Fohlin

Edit: Nu när jag läste mitt inlägg förstår jag hur korkat det verkar... Skall såklart stå supermono och supermoto, och jag menar i denna tråd, inte i största allmänhet... :va

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fohlin skrev:
Är det inte Sumpermono som i upphetsningen bara råkat bli kallat Supermono? Visst är Supermono samma saks om SOS?

/Fohlin

Supermono = Sounds of Singles
Supermoto = Supermotard.

På Sviestad körde de snabbaste Supermono förarna på 55-tider vilket är mycket snabbt så visst är de konkurrenskraftiga med andra rejsklasser.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Har man encylindrig 4-taktare på sin supermoto kan man köra supermono-race!

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Goodstuff skrev:
På Sviestad körde de snabbaste Supermono förarna på 55-tider vilket är mycket snabbt så visst är de konkurrenskraftiga med andra rejsklasser.

Benny Jerzenbeck, ex 125 VM förare drog faktiskt till med en 54.9'a i fjol!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Torkel skrev:
Benny Jerzenbeck, ex 125 VM förare drog faktiskt till med en 54.9'a i fjol!

Det är inte kattskit det! Det var på träning antar jag eftersom jag bara kollade racetiderna.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Goodstuff skrev:
Det är inte kattskit det! Det var på träning antar jag eftersom jag bara kollade racetiderna.
Nope, race. Första racet som han vann, andra racet vann Mark Lawes (som inte ens fick igång förstahojen till det första racet, liiite lessen i ögat var han då!)
Edit: Det var #4 Stefan Meiners som inte fick igång hojen, inte Lawes...

Bennys andrahoj:
http://www.lms.se/Roadraci/classic/2003/0802/P1010217.html
Klicka på thumbnails för att se lite flera bilder...

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Torkel skrev:
Nope, race. Första racet som han vann, andra racet vann Mark Lawes (som inte ens fick igång förstahojen till det första racet, liiite lessen i ögat var han då!)
Edit: Det var #4 Stefan Meiners som inte fick igång hojen, inte Lawes...

Bennys andrahoj:
http://www.lms.se/Roadraci/classic/2003/0802/P1010217.html
Klicka på thumbnails för att se lite flera bilder...

Sjukt cool hoj han hade! :yoparty

Coola Ola

Guest
Goodstuff skrev:
Sounds of Singles och Supermoto är olika saker.
i SoS kör man med kåpförsedda hojar. Oftast Honda RS250R eller YamahaTZ250 ramar med olika stånkor i. I sverige körs SoS klassen på de olika Classic Racen som arrangeras varje år.
Supermoto är ett annat namn för Supermotard.

Alltså, det är ju flera förare listade på supermono.nu som kör husaberg men de kanske bara använder motorn från husan i ett annat chassi? Iofs såg jag minst en bild på en supermoto, infogad på sammandraget för sista racet 2003 (och ja, jag vet skillnaden där mellan s-mono/s-moto ;) för övrigt, supermoto = supermotorcykel, supermotard = supermotorcykelförare ungefär, på franska). Regelmässigt borde man ju kunna ställa upp med en motard i supermono ivf, finns ju ingen regel som kräver att hojen ska ha kåpa. eller?

Hade förresten inte Ducati en supermono på gång i början av nittiotalet?

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Coola Ola skrev:
Alltså, det är ju flera förare listade på supermono.nu som kör husaberg men de kanske bara använder motorn från husan i ett annat chassi? Iofs såg jag minst en bild på en supermoto, infogad på sammandraget för sista racet 2003 (och ja, jag vet skillnaden där mellan s-mono/s-moto ;) för övrigt, supermoto = supermotorcykel, supermotard = supermotorcykelförare ungefär, på franska). Regelmässigt borde man ju kunna ställa upp med en motard i supermono ivf, finns ju ingen regel som kräver att hojen ska ha kåpa. eller?

Hade förresten inte Ducati en supermono på gång i början av nittiotalet?

Som Axxexs och jag konstaterar i tråden tidigare kan du köra med en Motard i Supermono-cupen. Krattan här på forumet körde med framgång förra året på sin Husa.

Coola Ola

Guest
Goodstuff skrev:
Som Axxexs och jag konstaterar i tråden tidigare kan du köra med en Motard i Supermono-cupen. Krattan här på forumet körde med framgång förra året på sin Husa.

Då fick jag svar på min första fråga då :) Den kanske var lite otydligt ställd men det jag undrade från början var hur det förare som körde med supermoto i supermonoklassen klarade sig gentemot de som hade fullkåpa, borde ju vara fördelaktigt på rakorna med kåpa tycker man.

Verkar vara en kul grej iaf, synd att rejsen verkar gå så långt bort från mig bara.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Coola Ola skrev:
Då fick jag svar på min första fråga då :) Den kanske var lite otydligt ställd men det jag undrade från början var hur det förare som körde med supermoto i supermonoklassen klarade sig gentemot de som hade fullkåpa, borde ju vara fördelaktigt på rakorna med kåpa tycker man.

Verkar vara en kul grej iaf, synd att rejsen verkar gå så långt bort från mig bara.

Förarens skicklighet spelar ju som alltid in. Men ett racerchassi är helt överlägset ett supermotardchassi då det gäller körning på roadracingbana. Dessutm hjälper kåpan såklart upp toppfarten, precis som du skriver.

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Chris Ash skrev:
Förarens skicklighet spelar ju som alltid in. Men ett racerchassi är helt överlägset ett supermotardchassi då det gäller körning på roadracingbana. Dessutm hjälper kåpan såklart upp toppfarten, precis som du skriver.

Varför "helt överlägset"? Förklara!

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...