Sounds of Singles/stånkarejsing?

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
H-Klint skrev:
Är det tillåtet med kålfiberfälgar i Sos?
Om jag inte har förkänningar av fredagsfyllan redan så ser jag sådana där.
Jag kan tala om att det mesta på den hojen är i coolfiber! Det verkar vara helt fritt vad gäller material och trimmning i supermono så länge man kör encylindrig fyrtakt och inte har större slagvolym än 700cc (eller nå't).
Lite underligt att det tillåts kolfiberfälgar för det har väl ansetts som en säkerhetsrisk? Jag har aldrig sett någon använda dem i varken GP eller andra VM-sammanhang.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ingen stånka men otroligt fräck. :yoparty

P1010203.JPG

Coola Ola

Guest
H-Klint skrev:
Är det tillåtet med kålfiberfälgar i Sos?
Om jag inte har förkänningar av fredagsfyllan redan så ser jag sådana där.

§3.2.8 Hjul
Max bredd framhjul 4.0 tum
Max bredd bakhjul 6.25 tum
Min hjuldiameter 16 tum
Användning av titan eller andra lättmetaller i hjulaxlar är inte tillåtet

3.2.9 Bromsar
....

Kanske lite märkligt men reglementet tillåter inte magnesium eller titan i huvudram, däremot sägs inget om kolfiber eller andra kompositmaterial (förutom att alla exotiska material är förbbjudet i hjulaxlar)

max 800cc, 4t, ej överladdning är motorreglementet. klart föredömligt enkla regler :)

Last edited:

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Chris Ash skrev:
Därför att det är konstruerat för roadracing och inte offroad. Det finns en anledning till varför man inte ser supermotochassin i GP-VM.

Så det har inget att göra med aerodynamik och möjligheten med kraftigare motorkonstruktion i ett RR-chassie för hög hastighet på rakorna att göra då?? Krattan visade ju att motardhojen är snabbare i kurvorna i somras! Men fick på tasken så fort det blev rakt pga av sämre förutsättningar vad gäller aerodynamik och effekt (han åkte orginal med trimpipa endast).
En styggt trimmad motard med en riktigt bra pilot skulle göra livet surt för toppenskiktet i Supermono tror jag... :nicka

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Goodstuff skrev:
På våra svenska go-kartbanor ja. På Anderstorp? Nej.

Midlanda, Åsen och Linköping kanske klassas som gokartbanor i europa-mått men va fan... Det är ju på dom banorna som det körs i Sverige!! :tummenupp

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ebbe skrev:
Midlanda, Åsen och Linköping kanske klassas som gokartbanor i europa-mått men va fan... Det är ju på dom banorna som det körs i Sverige!! :tummenupp

Svenska banor, Anderstorp undantgen, är ju väldigt små i internationella sammanhang.
Fråga från en som inte vet men tror. Har en Supermotard vunnit ngt race i Supermono oavsett bana?

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Goodstuff skrev:
Svenska banor, Anderstorp undantgen, är ju väldigt små i internationella sammanhang.
Fråga från en som inte vet men tror. Har en Supermotard vunnit ngt race i Supermono oavsett bana?

He he... visste att den skulle komma till slut. Nej, inte än! :gnissla Men som jag sa, en motard i samma trimmningsgrad som övriga i toppen i SoS och en RIKTIGT bra pilot skulle ställa till det lite i toppen. Sa dock aldrig att han skulle vinna... Men kasta in lite regn och det ser helt annorlunda ut direkt! Krattan var ju på pallen 2 rejs av fyra förra året. Det var blött båda dom rejsen... :hihi *dansar regndansen*

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ebbe skrev:
He he... visste att den skulle komma till slut. Nej, inte än! :gnissla Men som jag sa, en motard i samma trimmningsgrad som övriga i toppen i SoS och en RIKTIGT bra pilot skulle ställa till det lite i toppen. Sa dock aldrig att han skulle vinna... Men kasta in lite regn och det ser helt annorlunda ut direkt! Krattan var ju på pallen 2 rejs av fyra förra året. Det var blött båda dom rejsen... :hihi *dansar regndansen*

Troligen borde denna RIKTIGT bra föraren vara ännu snabbare på en banhoj. Regn gynnar ju de riktig vassa förarna och eliminerar vissa maskinmaterial.

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Goodstuff skrev:
Troligen borde denna RIKTIGT bra föraren vara ännu snabbare på en banhoj. Regn gynnar ju de riktig vassa förarna och eliminerar vissa maskinmaterial.

Standardsvaret i en sån här disskution. Men vi motardister vill ju inte åka "banhoj"! Grejen är just att vara rebellisk och reta upp alla banhojs-nissar genom att åka ifrån dom på en "sämre" hoj. :hihi

//Ebbe, som hoppas spöa några banhojs-nissar i Supermono i sommar. :arsele :tungan

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ebbe skrev:
Standardsvaret i en sån här disskution. Men vi motardister vill ju inte åka "banhoj"! Grejen är just att vara rebellisk och reta upp alla banhojs-nissar genom att åka ifrån dom på en "sämre" hoj. :hihi

//Ebbe, som hoppas spöa några banhojs-nissar i Supermono i sommar. :arsele :tungan

Ni får jättegärna köra motard och vara rebeller bara ni håller er bakom mig. ;)
Fast jag får säkert stryk av många motardförare tyvärr....

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ebbe skrev:

Jag har inget emot motarder, tycker de är skitcoola, men de har inte mycket att hämta mot en roadracingcykel på någon punkt. Skulle möjligtvis vara att den är något snabbare genom riktigt långsamma kurvor, tex idioten på knutstorp. Men så fort det blir riktiga kurvor,som på falken eller Anderstorp så åker en supermono i 250R chassi om på yttern.

Sen så kan de givetvis vara med och hacka i Sverige. Förarmaterialet håler ju inte direkt världsklass rätt igenom. Jag är ju med tex..... :rolleyes:

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Det är eran inställning som sporrar oss motardfuckon!!! :D :tummenupp
Hoppas möta er nån gång på bana i sommar! :)

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Ebbe skrev:
... Men kasta in lite regn och det ser helt annorlunda ut direkt! Krattan var ju på pallen 2 rejs av fyra förra året. Det var blött båda dom rejsen... :hihi *dansar regndansen*
Liten rättelse bara.... det var bara blött det ena rejset! På Gelleråsen var det väldigt torrt... så nog stod han sig hyfsat även på torr asfalt! :yoparty

Den övriga delen av diskussionen ska jag inte ge mig in på...

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa