Spänd eller ospänd kedja?

grellen

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
stockholm
Hoj
honda cbr600 rr -03
tjaba , är helt ny här på sporthoj och dessutom ny i hojvärlden. Jag har iaf köpt en cbr 600rr 03.
har varit ute och kört lite nu på hösten och då märkt att att kedjan ser slapp ut efter ett par åkningar.
Har ingen aning om hur spänd den ska vara och om de gör nån skillnad i körningen? har märkt att jag inte får upp den på slangen iaf. kan de ha nåt med en slapp kejda att göra?
tacksam för svar :rolleyes:
peace grellish
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Tjena!

Det står i din manual vad du ska ha för spel, 2-3cm är väl standard, men du gör bäst i att kolla manualen.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Det står i manualen hur mycket spel (mm) det ska vara på kedjan och hur hojen ska vara uppställd när du mäter det.
 

grellen

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
stockholm
Hoj
honda cbr600 rr -03
okej , är de från svingen man mäter det då eller ?asså typ som på en cross ?
Och kan de påverka körningen mycket ?
har läst att man ska få en helt annan körkänsla och typ 2 hk extra med 520 kedja?? va de nu menas med ...hehe
 
Last edited:

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
2 hästar mer kan det nog göra i bänk mellan en sopslut kedja med drev jämfört med nya saker. Samma sak med ett stenhårt pumpat gatdäck jämfört med uppvärmt bandäck. Det är dock inget du märker av när du kör, ingen större skillnad.

Det är i regel 2-3 cm från övre till undre "slack"
 

grellen

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
stockholm
Hoj
honda cbr600 rr -03
2 hästar mer kan det nog göra i bänk mellan en sopslut kedja med drev jämfört med nya saker. Samma sak med ett stenhårt pumpat gatdäck jämfört med uppvärmt bandäck. Det är dock inget du märker av när du kör, ingen större skillnad.

Det är i regel 2-3 cm från övre till undre "slack"

okej , vad menar du från övre till undre slack ?:dummer
jag är helt off när de gäller sporthoj hur allt ska vara och så
 

hymn

We must push little cart!
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Skaune
Hoj
2011 Speed Triple
images
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
mts1200_chain_tension_adjustment.jpg


Mitt på kedjan, oftast på sidostödet ska det mätas. Totalt avstånd mellan högsta och lägsta läge när man trycker upp resp. ner kedjan.

Edit: Pucktvåa på fin illustration. (Även om min bild var lite finare med enkelsving och allt... :D)
 

hymn

We must push little cart!
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Skaune
Hoj
2011 Speed Triple
no problems, ett pekfinger är på tok för mycket :näsblod. Ta även och rulla bakdäcket, "slacket" ändras antagligen lite beroende på bakhjulets position. Slår det för mycket kan det vara läge att byta drivpaket.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På mina hojar mäts slacket genom att man för undre kedjan upp och ner mittemellan dreven och slacket ska vara på Trajan 35 till 40mm och på Sukkan 20-30mm med hojen på sidostödet.
Så det här varierar från hoj till hoj.
Det är förödande med för lite slack för när hojen fjädrar ihop kommer kedjan sträckas, max sträckning är när primärdrev, sving axel och bakaxel ligger i linje. Men är kedjan för spänd så stoppas fjädringen (innan primärdrev, sving axel och bakaxel ligger i linje) med lätt skador på lager och packning på utgående axel från växellådan. I ett inlägg här på sporthoj stod det att ett enkelt sätt kolla kedjespänningen är att med hojen på depåstöd lägga ett spännband från sving över sadeln ner till sving och dra åt så primärdrev, sving axel och bakaxel ligger i linje. Och sedan justera kedjan. För 10(?) mm slack. På det tightaste stället av kedjan.
Och det är nödvändigt snurra på bakhjulet och mäta slacket vid olika lägen på kedjan för att hitta det tightaste för kedjan är sällan jämt sträckt.
 
Last edited:

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Jag kör med samma spel på kedjan som jag har på pungkulorna:tummenupp
Har du tunna fickor behöver du inte ens ta av dig brallorna när du kontrollmäter.:D
 

bubblan

Guest
Jag kör med samma spel på kedjan som jag har på pungkulorna:tummenupp
Har du tunna fickor behöver du inte ens ta av dig brallorna när du kontrollmäter.:D

Som bekant kan pungen anta flera tillstånd. Feberpung, allmän pung och fryspung. Alltså ett spel från - ca 100 mm ned till ca 20 mm. Och det är en hårig skillnad.




Intervallet 25 - 45 mm brukar vara normalt, men kan givetvis variera mellan olika modeller.
 
Last edited:

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Som bekant kan pungen anta flera tillstånd. Feberpung, allmän pung och fryspung. Alltså ett spel från - ca 100 mm ned till ca 20 mm. Och det är en hårig skillnad.

Men när jag är i garaget hamnar jag i en viss stämning förstår du!:rolleyes:
Slår aldrig fel...

Ska sluta och gå å lägga mig nu.:D Men spelet brukar hamna på 25mm mitt på kedjan med hojen på stödet, för att vara lite seriös.
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Spänn den som en pansarpung så blir det nog bra, det brukar dra ihop sig bra! :yoparty
 

grellen

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
stockholm
Hoj
honda cbr600 rr -03
Man måste använda en sådan här annars får du fel spänning och kedJan kommer spriKca diräckt! http://www.jula.se/avstandsmatare-plr-50-160085

måste man använda en såndär eller är de om man typ är petigare än petigast ?:tungan

Tack för alla svar och tips! Kommer iaf bli nytt drivpaket och allt till nästa sommar :D
påtal om drivpaket , har ni nåt att rekomendera 520 ,525 o 530 kedja säger mig ingenting , vad ska man köpa och vad är skillnaderna.
länka gärna
:rodnar
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top