Spänd eller ospänd kedja?

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
På mina hojar mäts slacket genom att man för undre kedjan upp och ner mittemellan dreven

Ibland kan man mäta på övre kedjan också men då är det viktigt att du har en passagerare på hojen för att det ska synka.

Ska du byta drivpaket(-en) så måste du kolla både undre och övre kedjan ifall båda behöver bytas...

:D

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
måste man använda en såndär eller är de om man typ är petigare än petigast ?:tungan

Tack för alla svar och tips! Kommer iaf bli nytt drivpaket och allt till nästa sommar :D
påtal om drivpaket , har ni nåt att rekomendera 520 ,525 o 530 kedja säger mig ingenting , vad ska man köpa och vad är skillnaderna.
länka gärna
:rodnar

5an i 520 står för avståndet mellan länkarna, 5/8 tum (amerikanskt påfund såklart)
20 står för bredden på kedjan i formatet 2,0/8 tum, på 525kedjan är bredden alltså
2,5/8tum.
Alla företag som sysslar med hojkedjor kan kolla vad du ska ha på din.

Men om du vill veta redan nu så blir det bra med en 525-kedja.

Du skall då köpa hela drivpaketet dvs, framdrev, bakdrev och kedja
om du skall byta.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
har märkt att jag inte får upp den på slangen iaf. kan de ha nåt med en slapp kejda att göra?
Nja, men det är klart håller du på och försöker så kan ju kedjan sträckas...
men de tre vanligaste orsakerna till att inte få upp den på slangen är
föraren ( i mitt fall, självklart inte i ditt fall)
för stort framdrev (för att undvika problem med ökat slitage och att kedjan går i svingen ännu mer är det ofta bättre med större bakdrev än minska framdrevet, "pizzadrev" bak)
för litet bakdrev
Normalt är det framdrevet som får hajfenor istället för tänder först så ta en titt på framdrevet.
Vad det gäller drivpaket, kan du kolla här.
http://www.addemoto.se/mc.asp

När dags byta kedja?
Häng nått tungt i undre kedjan och mät på övre på några ställen. 5 är 5/8" i längd för en länk dvs15,875mm. Det betyder att längden på 20 länkar på en ny kedja är 317,5 mm.
Enkelt kan vara att räkna nitar i kedjan och mäta mellan nit 1 och nit 21, mitt på nitarna.

För Suzukin anges att det är dags att byta när det blivit 319,4mm (istället för 317,5 mm). Dvs en sträckning på 1,9mm på 20 länkar.
Ha bakhjulet på depåstöd, Snurra bakhjulet och mät kedjan på flera ställen. Är medelvärdet för 20 länkar 319,4mm eller mer byt kedja och drev.

För Triumphen tillåts mer kedjesträckningenligt Haynes. För här är gränsen 321mm (?!?) .
Dvs en sträckning på 3,5mm på 20 länkar.

Själv tycker jag att om kedjan är OK (inte sträckt för långt) men framdrevet ser ut som en rad hajfenor så ska det vara OK byta enbart framdrev.

Last edited:

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Ursäkta men jag lånar tråden lite, dock inom ämnet.

På min hoj är det olika slack på övre och undre kedja (ja, det är givetvis samma kedja). Övre är väl runt 1 cm slack, undre har nog 2-3 cm minst. Är det något som uppenbart måste åtgärdas, eller är det vanligt att det är olika?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

På min hoj är det olika slack på övre och undre kedja (ja, det är givetvis samma kedja). Övre är väl runt 1 cm slack, undre har nog 2-3 cm minst. Är det något som uppenbart måste åtgärdas, eller är det vanligt att det är olika?

Jag gissar att du inte har bakhjulet på depåstöd. Eller?
Och att drevet fram på växellådan inte snurrar så lätt.
Och så har du fått olika mycket kedja mellan dreven uppe och nere.
Rulla hojen EN cm framåt. (sträcker undersidan av kedjan)
Och mät på nytt.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07

Om du har växeln i och lyfter upp hojen och snurrar hjulet som hjulet snurrar vid normal körning kommer ju allt slack att visas på ovansidan.
Snurrar du hjulet baklänges hamnar allt slack på "undersidan".

Mao. ingen växel i när du mäter slack för då hamnar allt slack på "undersidan" om du trycker på kedjan på "undersidan".
(framdrevet snurrar fritt)

grellen

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Hoj
honda cbr600 rr -03
kommer lämna in hojjen nu i vinter på 2400 mila servicen och då byter de drivpaketet till mig :)
ska bara ha hojjen denna sommer som kommer , sen blire 1000 direkt :)men bra att veta allt till nästa hoj :D
tack för hjälpen

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Vad är allt detta med att mäta hit, mäta dit och olika mellan märkena ?

Stod i ett ganska tidigt inlägg, kedja ska inte vara så hårt spänd så den bromsar före fjädringsvägen tar slut pga att det drar lite halv viktiga prylar ur led.

Så, sätt dig på hojen, långt bak, gunga upp och ner ett par ggr o känn på kedjan med foten. Är det den eller fjädringen som sätter begränsningen i förhållande till slaglängd ? Om det är kedjan, släpp av så du vid max fjäderbelastning inte har en fiolsträngsliknande läge på kedjan.

Fixat

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Spänn kedjan efter ditt flyende hårfästes mått, det slår aldrig fel.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring