Spänna kamkedja??

kapptennemo

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Hoj
Honda 600 Hornet -01
Spänna kamkedja hornet 600 ??

Det har börjat låta lite om min när man varvar motorn med växel i, tror att det skulle kunna vara kamkedjan som behöver sträckas. Är det manuell stäckare på denna cykel, eller automatisk som gått sönder? och hur går jag till väga?

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Original sitter där automagisk sträckare. Om den är dålig på denna modell vet jag ej men det är ju inte helt ovanligt med dåliga sträckare från Japan.

kapptennemo

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Hoj
Honda 600 Hornet -01
Okej då behöver jag troligen en ny sträckare då.. hur mycket behöver man riva för att komma åt att först kolla sedan se om det måste bytas eller om det är nå annat jox som är fel?

Last edited:

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
Okej då behöver jag troligen en ny sträckare då.. hur mycket behöver man riva för att komma åt att först kolla sedan se om det måste bytas eller om det är nå annat jox som är fel?

Kan va svårt och se om sträckaren är dålig,kan ju va att fjädern inne i sträckaren helt enkelt blivit för mjuk,är väl inte så vanligt att fjädern gått av,då blir det ett j-v oväsen.

kapptennemo

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Hoj
Honda 600 Hornet -01
Går det att bara byta fjädern eller måste man byta hela sträckaren? hur vet man om det bara är fjädern det beror på? har inte hunnit börja skruva så mycket i 4t motorer än..

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Min förra hoj bytte jag fjäder på, tror inte det blev bättre, men det var inte så illa innan. Men det går.

kapptennemo

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Hoj
Honda 600 Hornet -01
okej det lät ju sådär.. men är det bara att skruva bort ventil kåpan, är det nå som komma ut då? hittar som inga sprängskisser på hur det ser ut bakom.. eller bara att börja skruva så får man se vad som händer..

kapptennemo

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Hoj
Honda 600 Hornet -01
Jaha vete tusan vad jag gjort men nu låter det än mer..
skruvade loss sträckaren och kollade på den men utan att bli klokare.. sedan när jag skruvade tillbaka den och provade starta. då lät det inte nå vidare över huvud taget, låter redan innan den startar nu, ska jag köpa en ny sträckaren då? hur vet jag att det är den som är slut? sitter det en fjäder i sträckaren som det räcker att byta eller hur är det som? Läste även någonting om att man kunde byta oljan till en högre viskositet för att se om det blir någon skillnad.

vad behöver jag skriva för att få fler att svara??

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Du ska aldrig lossa sträckaren utan att ställa motorn i rätt läge (TDC heter det vill jag minnas). Har du inte gjort det så kan kedjan ha drevat över nåt kugg och då bör du inte röra startknappen på hojen innan du fixat detta!!!
Be nån som kan hjälpa dig eller fråga nån som kan förklara hur du skall gå till väga, men kör för fan inte med hojen.

kapptennemo

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Hoj
Honda 600 Hornet -01
okej bra att någon säger nåt.. dock va det mindre bra att det vart som det vart nu. men det är ju det jag har gjort men det är ju ingen som vill svara.. då blir det väll så att man får lära sig den hårda vägen..

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
Man ser ofta inte om kamkedjesträckaren är dålig,man hör det på att det börjar låta om kamkedjan,och man byter hela den delen,inte bara fjädern.
Som sagt så kan kedjan ha kuggat över nu när du tog bort sträckaren så du bör kolla att den inte ligger fel.
Annars kan du få värre skador typ ventiler som behöver bytas.
En mekhandbok rekomenderas.

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
På ninjan jag hade så hadde sträckaren en backspärr så den kunde bara gå ut men inte in igen.
Om din var likadan så bör du nog montera bort den o kolla att allt står rätt till med de delar som rör kamkedjan. Vilka dessa är kan nog andra hjälpa dig bättre med än jag

kapptennemo

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Hoj
Honda 600 Hornet -01
den borde ju ha backspärr men om den är slut så borde ju det spela mindre roll, i vilket fall så har jag väll förbrukat den nu annars. hur många drev finns det som kamkedjan går runt? riva toppen för att kolla ovanifrån så att den inte kuggat över där eller räcker det att skruva ut sträckaren igen och känna på kedjan så den ligger rätt?? sedan ställa motorn i tdc läget och i med ny sträckare? eller är det mer komplicerat än så?? någon som vet tdc läget? har läst nåt om mejsel i tändstifts hålet osv..

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Inte för att låta dryg men jag tror det är enklast om du lämnar in den.

Eller är det bara att börja läsa om hur en fyrtaktare funkar...

/Fredde

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
den borde ju ha backspärr men om den är slut så borde ju det spela mindre roll, i vilket fall så har jag väll förbrukat den nu annars. hur många drev finns det som kamkedjan går runt? riva toppen för att kolla ovanifrån så att den inte kuggat över där eller räcker det att skruva ut sträckaren igen och känna på kedjan så den ligger rätt?? sedan ställa motorn i tdc läget och i med ny sträckare? eller är det mer komplicerat än så?? någon som vet tdc läget? har läst nåt om mejsel i tändstifts hålet osv..

Köp denna. Det är dessutom ett bra pris... Blir mycket billigare än att lära sig den hårda vägen/på måfå. :gnissla

http://pocketbutiken.se/product.php?product_id=10593&section1_id=113&section2_id=268

kapptennemo

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Hoj
Honda 600 Hornet -01
Inte för att låta dryg men jag tror det är enklast om du lämnar in den.

Eller är det bara att börja läsa om hur en fyrtaktare funkar...

/Fredde

Jo det kan jag ju faktiskt hålla med om men då lär man ju sig aldrig.. Sedan så har man ju inte direkt nära till verkstaden.

Köp denna. Det är dessutom ett bra pris... Blir mycket billigare än att lära sig den hårda vägen/på måfå. :gnissla

http://pocketbutiken.se/product.php?product_id=10593&section1_id=113&section2_id=268

Har faktiskt funderat på att köpa den vilket kanske är ganska smart..

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Jo det kan jag ju faktiskt hålla med om men då lär man ju sig aldrig.. Sedan så har man ju inte direkt nära till verkstaden.

Nä jag brukar uppmuntra att mecka själv, det är roligt och mycket lärorikt men det grundas ju på att man bygger upp erfarenhet och börjar med lite enklare saker och sen går vidare på det mer avancerade.

Det känns mest som en chansning från din sida att det skulle vara kamkedjesträckaren. Du skriver tex att det uppstår med växel i. En slapp kamkedja rasslar lika glatt utan växel i.

Så genom att ta den till en firma eller lyssna med någon lite mer erfaren så kan du spara måååånga felsökningstimmar och vet vilken ände du ska börja i.

Köp Haynesboken de är kalasbra att ha och läsa i.

Hoppas jag inte låter dryg, alla var vi barn i början och jag vill bara inte att du ska ta dej vatten över huvudet! :D

/Fredde

kapptennemo

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Hoj
Honda 600 Hornet -01
Nä jag brukar uppmuntra att mecka själv, det är roligt och mycket lärorikt men det grundas ju på att man bygger upp erfarenhet och börjar med lite enklare saker och sen går vidare på det mer avancerade.

Det känns mest som en chansning från din sida att det skulle vara kamkedjesträckaren. Du skriver tex att det uppstår med växel i. En slapp kamkedja rasslar lika glatt utan växel i.

Så genom att ta den till en firma eller lyssna med någon lite mer erfaren så kan du spara måååånga felsökningstimmar och vet vilken ände du ska börja i.

Köp Haynesboken de är kalasbra att ha och läsa i.

Hoppas jag inte låter dryg, alla var vi barn i början och jag vill bara inte att du ska ta dej vatten över huvudet! :D

/Fredde

Jo man kanske vart lite för ivrig att börja..

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Köp en Haynes mekhandbok till din mc. Övertydlig och bra mekbok, bara föja punkt för punkt hur man skall göra.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Jo man kanske vart lite för ivrig att börja..

I alla fall... om du tog bort sträckaren så måste du innan du monterar den igen "nolla" den det gör du på följande sätt:

Ta bort skruven som sitter på mitten baktill, där under finns ett + dvs 4 jack. Sen skruvar du tillbaka sträckaren genom att sticka in en smal plåtbit som ser ut som ett T in i sträckaren och skruva baklänges och fäst sen T'et i något av jacken.

Montera sträckaren, ta bort T'et och nu rasslar sträckaren till lite.

Vill man så kan man dra igång motorn nu vill man dubbelkolla att allting är rätt så får du lyfta av ventilkåpan och lossa stora "pluggen" som sitter mitt för veven på höger sida. Där kan du se vad som är TDC och då ska sträcken på kamdreven ligga i linje med toppen.

/Fredde

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...