Tebax
Kör mindre än önskat
- Gick med
- 14 Mar 2021
- Hoj
- Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Har slarvat under vintern och ignorerat hojarnas batterier.
I söndags hade jag fritt och tog mig i kragen.
Jag hade dessutom köpt en ny enkel extra laddare i mellandagarna (Oxford) och komplettera den gamla CTEC (XS80, kanske 15 år gammal?).
Ena batteriet är säkert 4-5 år gammalt nu, ett vanlig hederligt blybatteri.
Hojen har knappt använts i fjol, men fick nog lite laddning i höstas i samband med lite mek.
Det andra batteriet är ett 1,5 år gammalt gelbatteri och har underhållsladdats förra vintern några gånger, och hojen har körts i somras så klart med sista runda under hösten.
Det batteriet har dock upplevts som en aning klent hela tiden, men det kan lika gärna vara inbillning.
Var därför inställd på att batterierna skulle vara kassa.
Men döm min förvåning, det gamla vanliga blybatteriet hade 12,4V i sig.
Det ganska nya gelbatteriet hade dock bara 2,2V i sig(!).
Dött?
Satte båda till laddning, Oxfordladdaren till vanliga blybatteriet, och CTEK till gelbatteriet (varför inte testa?).
Blybatteriet laddar som väntat, och en koll idag visar 13,8V (perfekt).
Gelbatteriet har dock kämpat sig tillbaka upp till 12,8V, alltså inte dött.
Men frågan är vilken spänning laddarna stoppar vid.
Så ett byte sinsemellan ger några timmar senare ikväll att CTEK minskat spänningen på vanliga blybatteriet till 12,8V.
Oxford för gelbatteriet har höjt spänningen till 13,0V, men kanske fortsätter att driva upp det lite till.
Visst är gelbatteriet i lite tveksamt skick, men jag avfärdar det inte än.
Skall fortsätta att ladda till lördagen (hinner inte mer innan dess), och då kolla slutspänningen.
Sedan låta det vila till söndagen utan laddare, för att på nytt kolla vad spänningen sjunkit till, och följa upp med ett startförsök medan jag mäter hur mycket spänningen dippar.
Ligger spänningen över 10V vid starten så får gelbatteriet OK för säsongen.
Men vad jag tänker på är om CTEK laddaren stoppar laddningen för tidigt, alltså redan vid 12,8V?
Har läst lite om att det kan vara ett problem vid underhållsladdning med gamla CTEK.
Alltså OK för att starta laddaren en eller två gånger en vinter men inte som konstant underhållsladdning?
I så fall får det nog inhandlas ännu en Oxford för nästa vinter.
Vad säger ni om CTEK laddare med några år på nacken?
I söndags hade jag fritt och tog mig i kragen.
Jag hade dessutom köpt en ny enkel extra laddare i mellandagarna (Oxford) och komplettera den gamla CTEC (XS80, kanske 15 år gammal?).
Ena batteriet är säkert 4-5 år gammalt nu, ett vanlig hederligt blybatteri.
Hojen har knappt använts i fjol, men fick nog lite laddning i höstas i samband med lite mek.
Det andra batteriet är ett 1,5 år gammalt gelbatteri och har underhållsladdats förra vintern några gånger, och hojen har körts i somras så klart med sista runda under hösten.
Det batteriet har dock upplevts som en aning klent hela tiden, men det kan lika gärna vara inbillning.
Var därför inställd på att batterierna skulle vara kassa.
Men döm min förvåning, det gamla vanliga blybatteriet hade 12,4V i sig.
Det ganska nya gelbatteriet hade dock bara 2,2V i sig(!).
Dött?
Satte båda till laddning, Oxfordladdaren till vanliga blybatteriet, och CTEK till gelbatteriet (varför inte testa?).
Blybatteriet laddar som väntat, och en koll idag visar 13,8V (perfekt).
Gelbatteriet har dock kämpat sig tillbaka upp till 12,8V, alltså inte dött.
Men frågan är vilken spänning laddarna stoppar vid.
Så ett byte sinsemellan ger några timmar senare ikväll att CTEK minskat spänningen på vanliga blybatteriet till 12,8V.
Oxford för gelbatteriet har höjt spänningen till 13,0V, men kanske fortsätter att driva upp det lite till.
Visst är gelbatteriet i lite tveksamt skick, men jag avfärdar det inte än.
Skall fortsätta att ladda till lördagen (hinner inte mer innan dess), och då kolla slutspänningen.
Sedan låta det vila till söndagen utan laddare, för att på nytt kolla vad spänningen sjunkit till, och följa upp med ett startförsök medan jag mäter hur mycket spänningen dippar.
Ligger spänningen över 10V vid starten så får gelbatteriet OK för säsongen.
Men vad jag tänker på är om CTEK laddaren stoppar laddningen för tidigt, alltså redan vid 12,8V?
Har läst lite om att det kan vara ett problem vid underhållsladdning med gamla CTEK.
Alltså OK för att starta laddaren en eller två gånger en vinter men inte som konstant underhållsladdning?
I så fall får det nog inhandlas ännu en Oxford för nästa vinter.
Vad säger ni om CTEK laddare med några år på nacken?