Spännande batterier, eller för lite spänning?

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Har slarvat under vintern och ignorerat hojarnas batterier.
I söndags hade jag fritt och tog mig i kragen.
Jag hade dessutom köpt en ny enkel extra laddare i mellandagarna (Oxford) och komplettera den gamla CTEC (XS80, kanske 15 år gammal?).
Ena batteriet är säkert 4-5 år gammalt nu, ett vanlig hederligt blybatteri.
Hojen har knappt använts i fjol, men fick nog lite laddning i höstas i samband med lite mek.
Det andra batteriet är ett 1,5 år gammalt gelbatteri och har underhållsladdats förra vintern några gånger, och hojen har körts i somras så klart med sista runda under hösten.
Det batteriet har dock upplevts som en aning klent hela tiden, men det kan lika gärna vara inbillning.

Var därför inställd på att batterierna skulle vara kassa.
Men döm min förvåning, det gamla vanliga blybatteriet hade 12,4V i sig.
Det ganska nya gelbatteriet hade dock bara 2,2V i sig(!). :3freak
Dött?

Satte båda till laddning, Oxfordladdaren till vanliga blybatteriet, och CTEK till gelbatteriet (varför inte testa?).
Blybatteriet laddar som väntat, och en koll idag visar 13,8V (perfekt).
Gelbatteriet har dock kämpat sig tillbaka upp till 12,8V, alltså inte dött.
Men frågan är vilken spänning laddarna stoppar vid.
Så ett byte sinsemellan ger några timmar senare ikväll att CTEK minskat spänningen på vanliga blybatteriet till 12,8V.
Oxford för gelbatteriet har höjt spänningen till 13,0V, men kanske fortsätter att driva upp det lite till.

Visst är gelbatteriet i lite tveksamt skick, men jag avfärdar det inte än.
Skall fortsätta att ladda till lördagen (hinner inte mer innan dess), och då kolla slutspänningen.
Sedan låta det vila till söndagen utan laddare, för att på nytt kolla vad spänningen sjunkit till, och följa upp med ett startförsök medan jag mäter hur mycket spänningen dippar.
Ligger spänningen över 10V vid starten så får gelbatteriet OK för säsongen.

Men vad jag tänker på är om CTEK laddaren stoppar laddningen för tidigt, alltså redan vid 12,8V?
Har läst lite om att det kan vara ett problem vid underhållsladdning med gamla CTEK.
Alltså OK för att starta laddaren en eller två gånger en vinter men inte som konstant underhållsladdning?
I så fall får det nog inhandlas ännu en Oxford för nästa vinter.
Vad säger ni om CTEK laddare med några år på nacken?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Har slarvat under vintern och ignorerat hojarnas batterier.
I söndags hade jag fritt och tog mig i kragen.
Jag hade dessutom köpt en ny enkel extra laddare i mellandagarna (Oxford) och komplettera den gamla CTEC (XS80, kanske 15 år gammal?).
Ena batteriet är säkert 4-5 år gammalt nu, ett vanlig hederligt blybatteri.
Hojen har knappt använts i fjol, men fick nog lite laddning i höstas i samband med lite mek.
Det andra batteriet är ett 1,5 år gammalt gelbatteri och har underhållsladdats förra vintern några gånger, och hojen har körts i somras så klart med sista runda under hösten.
Det batteriet har dock upplevts som en aning klent hela tiden, men det kan lika gärna vara inbillning.

Var därför inställd på att batterierna skulle vara kassa.
Men döm min förvåning, det gamla vanliga blybatteriet hade 12,4V i sig.
Det ganska nya gelbatteriet hade dock bara 2,2V i sig(!). :3freak
Dött?

Satte båda till laddning, Oxfordladdaren till vanliga blybatteriet, och CTEK till gelbatteriet (varför inte testa?).
Blybatteriet laddar som väntat, och en koll idag visar 13,8V (perfekt).
Gelbatteriet har dock kämpat sig tillbaka upp till 12,8V, alltså inte dött.
Men frågan är vilken spänning laddarna stoppar vid.
Så ett byte sinsemellan ger några timmar senare ikväll att CTEK minskat spänningen på vanliga blybatteriet till 12,8V.
Oxford för gelbatteriet har höjt spänningen till 13,0V, men kanske fortsätter att driva upp det lite till.

Visst är gelbatteriet i lite tveksamt skick, men jag avfärdar det inte än.
Skall fortsätta att ladda till lördagen (hinner inte mer innan dess), och då kolla slutspänningen.
Sedan låta det vila till söndagen utan laddare, för att på nytt kolla vad spänningen sjunkit till, och följa upp med ett startförsök medan jag mäter hur mycket spänningen dippar.
Ligger spänningen över 10V vid starten så får gelbatteriet OK för säsongen.

Men vad jag tänker på är om CTEK laddaren stoppar laddningen för tidigt, alltså redan vid 12,8V?
Har läst lite om att det kan vara ett problem vid underhållsladdning med gamla CTEK.
Alltså OK för att starta laddaren en eller två gånger en vinter men inte som konstant underhållsladdning?
I så fall får det nog inhandlas ännu en Oxford för nästa vinter.
Vad säger ni om CTEK laddare med några år på nacken?
12.8v är ett fulladdat batteri. Vissa gelbatterier kräver iofs ett par tior extra.

Sannolikt är gelbatteriet dött. Det är inte självurladdning ner till 2.2v. Du har haft någon svag förbrukare på.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Det är väl i så fall klockan i instrumentpanelen som drar en svag ström.
Fast att enbart klockan skulle dra så mycket är märkligt.
Nå i dåligt skick är väl mycket sannolikt, inte dött dock.
Men möjligt att en ”intelligent” laddare som CTEK kan jobba lite med batteriet.
Jag får det bekräftat på söndag.

Jo, 12,8V är bra, för ett batteri i vila.
Men jag tänkte mer på hur högt de brukar kunna laddas till i normalfallet med laddningen på.
Det beror givetvis på hur hög spänning laddaren ger, men också begränsas av batteritypen i sig.
Det verkar i alla fall som om Oxford laddaren håller högre spänning.
Kom precis att tänka på att på CTEK så kan man välja mellan läge mc, bil, respektive ”frost”.
Jag tänker att i läge bil så kanske laddaren ger snäppet högre slutspänning, eller framförallt i läge ”frost”.
Skall testa.
Kan vara nyttigt för gelbatterier.

Men du har erfarenheten att gelbatterier behöver högre laddspänning än vanligt blybatteri?
Då kanske jag skaffar ett vanligt blybatteri ifall det gelbatteriet är för visset.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har Biltemabatteri i min. Har haft det några år, och denna vinter misshandlade jag det lite så jag fick köpa nytt efter.

Skulle starta hojen, jag har lite problem med min startkoppling (tror jag den heter) den rappar över om jag har lite för lite kräm i batteriet. Hur som helst gick den inte igång, så batteriet stod halvurladdat en vecka då jag inte hittade min laddare på en gång. Sedna efter uppladdning så vred jag på startnyckeln och allt på hojen dör, inte ens en liten ryckning i startmotorn. Alla lampor i instrumentet dör så batteriet hade verkligen ingenting att ge. Åker och köper nytt batteri, har ändå haft det i 3-4 år. Ska se till att hålla underhållningsladdning bättre framöver. Blev väl inte världsbäst behandlat de förra vintrarna heller...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du kopplar Oxfordladdaren till Blybatteriet. När du kontrollerar spänningen med ansluten laddare (min gissning att det är med ansluten Oxfordladdare) är spänningen 13,8 Volt.
Min slutsats: Oxfordladdaren laddar blybatteriet med konstant ström till ca 14,3 Volt. Går därefter över till underhållsladdning med konstant spänning 13,8 Volt. #
Helt enligt Yuasa's och Tudor's gamla rekommendationer.

Du kopplar Ctekladdaren till Gelbatteriet. Cteken laddar Gelbatteriet med konstant ström till ca 14,3 Volt. Därefter upphör laddningen och Cteken väntar på att spänningen ska sjunka till ca 12,85 Volt (på min Voltmeter) då det blir en ny kort laddning med konstant ström till ca 14,3 Volt.
Du mäter 12,8 Volt med Cteken ansluten.
Cteken väntar på att spänningen ska sjunka lite till innan tillslag för en kort underhållsladdning.

# Biltema har haft två laddare med den här principen. Den billigare enligt beskrivningen ovan.
Den dyrare lät spänningen sjunka som jag minns till ca 13,4 Volt innan det blev en kort laddning till 13,7 Volt.

Vad det gäller Biltemas Gel så är vilospänningen så hög att en Ctek inte slår till underhållsladdning innan batteriet har tappat så mycket energi att hojen inte startar.
Erfarenhet av ett sprillans nytt Biltema Gel på en BMW R1200 med Ctek Zafir 45 inkopplad för underhållsladdning.
Innan installation på garagekompisens R1200 kopplade jag Biltema Gelet under natten till min konstantspänningsladdare med 13,7 Volt. Gelbatteriet installerades. Hojen startades och vi körde en sväng. Sedan stod BMW.n nån månad med Ctek inkopplad. Jag såg aldrig att Cteken markerade laddning. Med Original Exide hade Cteken markerat laddning med någon minuts mellanrum (BMWn drar tror jag 10mA stående). Och när den skulle startas så gick det inte. Åkte ner till Biltema. De testade Gelbatteriet. 1:a testaren visade inget fel på Gelbatteriet.
Bara dålig laddning. Så Biltemapersonalen kopplade bateriet till sin Batteriladdare. Batteriladdaren visade att batteriet (utan fel enligt 1:a testen) inte tog laddning. Så BMW ägaren erbjöds ett nytt batteri eller ett tillgodokvitto. Pengar tillbaka, NEJ.
Han valde tillgodkvitto. Det här var 2020 tror jag.
PS. Numera laddar han sitt nya Exide med Konstantspänningsladdare ca 13,8 Volt i garaget DS.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är väl i så fall klockan i instrumentpanelen som drar en svag ström.
Fast att enbart klockan skulle dra så mycket är märkligt.
Nå i dåligt skick är väl mycket sannolikt, inte dött dock.
Men möjligt att en ”intelligent” laddare som CTEK kan jobba lite med batteriet.
Jag får det bekräftat på söndag.

Jo, 12,8V är bra, för ett batteri i vila.
Men jag tänkte mer på hur högt de brukar kunna laddas till i normalfallet med laddningen på.
Det beror givetvis på hur hög spänning laddaren ger, men också begränsas av batteritypen i sig.
Det verkar i alla fall som om Oxford laddaren håller högre spänning.
Kom precis att tänka på att på CTEK så kan man välja mellan läge mc, bil, respektive ”frost”.
Jag tänker att i läge bil så kanske laddaren ger snäppet högre slutspänning, eller framförallt i läge ”frost”.
Skall testa.
Kan vara nyttigt för gelbatterier.

Men du har erfarenheten att gelbatterier behöver högre laddspänning än vanligt blybatteri?
Då kanske jag skaffar ett vanligt blybatteri ifall det gelbatteriet är för visset.
CTEC laddaren ger exakt samma spänning i läge bil och motorcykel. Den enda skillnaden är att den i läget för motorcykel stryper laddströmmen så att du minskar risken för gasning av batteriet.
Däremot ger frostläget lite högre spänning så motståndet mot laddning i ett kallt batteri är lite större. Så det korrekta att göra är att i så fall ladda med MC läget då det ger "rätt" ström för ett MC batteri. Om du sedan vill toppa upp batteriet så kan du köra slutfasen med laddaren i frostläget om du har ett gelbatteri då dom har lite högre spänning. Men jag vågar inte lova att det läget ger tillräckligt hög spänning för att ladda ett gelbatteri fullt.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
CTEC laddaren ger exakt samma spänning i läge bil och motorcykel. Den enda skillnaden är att den i läget för motorcykel stryper laddströmmen så att du minskar risken för gasning av batteriet.
Däremot ger frostläget lite högre spänning så motståndet mot laddning i ett kallt batteri är lite större. Så det korrekta att göra är att i så fall ladda med MC läget då det ger "rätt" ström för ett MC batteri. Om du sedan vill toppa upp batteriet så kan du köra slutfasen med laddaren i frostläget om du har ett gelbatteri då dom har lite högre spänning. Men jag vågar inte lova att det läget ger tillräckligt hög spänning för att ladda ett gelbatteri fullt.
I och med att moderna laddare pulsar och inte konstantladdar med samma effekt (spänning) vid underhållsladdning så kan jag inte mäta exakt när det toppar spänningen.
Men jag kollade för en stund sedan och då låg spänningen över gelbatteriet på 13,7V.
Vilket är bra.
Kopplade ur laddarna och skall kolla vad vilospänningen sjunkit ner till i morgon eller söndag.

Du kopplar Oxfordladdaren till Blybatteriet. När du kontrollerar spänningen med ansluten laddare (min gissning att det är med ansluten Oxfordladdare) är spänningen 13,8 Volt.
Min slutsats: Oxfordladdaren laddar blybatteriet med konstant ström till ca 14,3 Volt. Går därefter över till underhållsladdning med konstant spänning 13,8 Volt. #
Helt enligt Yuasa's och Tudor's gamla rekommendationer.

Du kopplar Ctekladdaren till Gelbatteriet. Cteken laddar Gelbatteriet med konstant ström till ca 14,3 Volt. Därefter upphör laddningen och Cteken väntar på att spänningen ska sjunka till ca 12,85 Volt (på min Voltmeter) då det blir en ny kort laddning med konstant ström till ca 14,3 Volt.
Du mäter 12,8 Volt med Cteken ansluten.
Cteken väntar på att spänningen ska sjunka lite till innan tillslag för en kort underhållsladdning.

# Biltema har haft två laddare med den här principen. Den billigare enligt beskrivningen ovan.
Den dyrare lät spänningen sjunka som jag minns till ca 13,4 Volt innan det blev en kort laddning till 13,7 Volt.

Vad det gäller Biltemas Gel så är vilospänningen så hög att en Ctek inte slår till underhållsladdning innan batteriet har tappat så mycket energi att hojen inte startar.
Erfarenhet av ett sprillan nytt Biltema Gel på en BMW R1200 med Ctek Zafir 45 inkopplad för underhållsladdning.
Innan installation på garagekompisens R1200 kopplade jag Biltema Gelet under natten till min konstantspänningsladdare med 13,7 Volt. Gelbatteriet installerades. Hojen startades och vi körde en sväng. Sedan stod BMW.n nån månad med Ctek inkopplad. Jag såg aldrig att Cteken markerade laddning. Med Original Exide hade Cteken markerat laddning med någon minuts mellanrum (BMWn drar tror jag 10mA stående). Och när den skulle startas så gick det inte. Åkte ner till Biltema. De testade Gelbatteriet. 1:a testaren visade inget fel på Gelbatteriet.
Bara dålig laddning. Så Biltemapersonalen kopplade bateriet till sin Batteriladdare. Batteriladdaren visade att batteriet (utan fel enligt 1:a testen) inte tog laddning. Så BMW ägaren erbjöds ett nytt batteri eller ett tillgodokvitto. Pengar tillbaka, NEJ.
Han valde tillgodkvitto. Det här var 2020 tror jag.
PS. Numera laddar han sitt nya Exide med Konstantspänningsladdare ca 13,8 Volt i garaget DS.
Tack för bekräftelsen om CTEK laddarna (de äldre alltså) respektive Biltemas gelbatterie. ?

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Uppdatering:

Batteirspänning efter sista laddning med Oxford laddare = 13,9V
Efter en dags vila utan laddning = 12,8V
Spänning med tändningen tillslagen (belysning helt avslagen) = 12,7V
Spänning med belysningen tillslagen = 12,4V
Vid startförsök så sjunker spänningen till 10,5-10,6V
Det är helt OK, och hojen startar direkt på första försöket efter vintern.
Ingen tvekan alls, möjligen man inte kan påstå att den sparkar igång som bäst i klassen, men bra start hur som helst.

Hojen laddar med 14,3V.

Jag gjorde direkt flera omstarter med drift i 10-20s mellan varje start.
Spänningen dippar nu som mest till 10,6V och startar klockrent hela tiden.
Slutsatsen är att batteriet har överlevt mot oddsen, och klarar sig förmodligen med lite extra koll under första delen av säsongen.
Visar den tvekan framöver så får det dock bytas.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Uppdatering:

Batteirspänning efter sista laddning med Oxford laddare = 13,9V
Efter en dags vila utan laddning = 12,8V
Spänning med tändningen tillslagen (belysning helt avslagen) = 12,7V
Spänning med belysningen tillslagen = 12,4V
Vid startförsök så sjunker spänningen till 10,5-10,6V
Det är helt OK, och hojen startar direkt på första försöket efter vintern.
Ingen tvekan alls, möjligen man inte kan påstå att den sparkar igång som bäst i klassen, men bra start hur som helst.

Hojen laddar med 14,3V.

Jag gjorde direkt flera omstarter med drift i 10-20s mellan varje start.
Spänningen dippar nu som mest till 10,6V och startar klockrent hela tiden.
Slutsatsen är att batteriet har överlevt mot oddsen, och klarar sig förmodligen med lite extra koll under första delen av säsongen.
Visar den tvekan framöver så får det dock bytas.
Prova att göra samma när hojen stått ute hela natten. Gärna att batteriet inte laddats på en vecka innan dess. Startar den lätt då så är det bara att köra på.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Prova att göra samma när hojen stått ute hela natten. Gärna att batteriet inte laddats på en vecka innan dess. Startar den lätt då så är det bara att köra på.
Precis, nu står den dock i oisolerat kallgarage, så frost på natten utanför.
Men det blir den sista testen, låt den stå en vecka utan laddning.
Funkar den även då så är det mer än man kunde våga hoppas på.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...