Spännande värre men jag följer nog strömmen...

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Känns som att en klotning med det där lokomotivet kan bli kostsamt. Törs inte ens spekulera i vad batteriet går lös på.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
väntar fortfarande på en plug-in hybrid. liten nätt 30kw motor och resten el.
gärna diesel...

elmotor på 40kw. med tanke på hur effekt kurvan på elmotorn ser skulle kombinationen räcka för de flesta.
 

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Inte för att jag är någon elektriker, men vad menar de egentligen?
3-fas växelströmsmotor som drivs av ett batteri?
Den lär inte gå fort...alls...
:dummer
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
30 mil i vilken hastighet? :va


Batteriet är av typ litiumpolymer på 12 kWh och max körsträcka på en uppladdning anges till 300 km.

Om man kör i 30 km/h tar det 10 timmar att köra 300 km.
Om det krävs 1,2 kW(1,6 hk) för att hålla 30km/h räcker batteriet precis.

Om man kör 90 km/h tar det 3 timmar och 20 minuter att köra 300 km.
Om det krävs 12 kW(16 hk) för att hålla 90 km/h räcker batteriet i en timme / 90 km.
Om det krävs 6 kW(8 hk) för att hålla 90 km/h räcker batteriet i två timmar / 180 km.

Om den skall klara 300 km i 90 km/h får effektuttaget bara vara 3,6 kW( 4,8 hk)

:hej

/e
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om man kör i 30 km/h tar det 10 timmar att köra 300 km.
Om det krävs 1,2 kW(1,6 hk) för att hålla 30km/h räcker batteriet precis.

Om man kör 90 km/h tar det 3 timmar och 20 minuter att köra 300 km.
Om det krävs 12 kW(16 hk) för att hålla 90 km/h räcker batteriet i en timme / 90 km.
Om det krävs 6 kW(8 hk) för att hålla 90 km/h räcker batteriet i två timmar / 180 km.

Om den skall klara 300 km i 90 km/h får effektuttaget bara vara 3,6 kW( 4,8 hk)

:hej

/e

:tummenupp

Så i en 30mils nerförsbacke så är det inga problem? :va
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nu får du fan byta avatar. Den är så ful att den förstör hela forumet!

Så fort någon släpper ett bättre album lovar jag att byta.
Jag tycker kanske ändå att du borde vant dig, jag har ju haft den i tio år nu.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om man kör i 30 km/h tar det 10 timmar att köra 300 km.
Om det krävs 1,2 kW(1,6 hk) för att hålla 30km/h räcker batteriet precis.

Om man kör 90 km/h tar det 3 timmar och 20 minuter att köra 300 km.
Om det krävs 12 kW(16 hk) för att hålla 90 km/h räcker batteriet i en timme / 90 km.
Om det krävs 6 kW(8 hk) för att hålla 90 km/h räcker batteriet i två timmar / 180 km.

Om den skall klara 300 km i 90 km/h får effektuttaget bara vara 3,6 kW( 4,8 hk)

:hej

/e

Det är väl där man kan fundera lite.

Att man borde kunna hålla 30 km/h på 1,6 hk känns rimligt. En gammal enhästars moped klarade ju 40 på bara 1 hk. Men vem kör 30 mil i sträck i 30 km/h på en MC?
Kollar man på den mer realistiska hastigheten 90 vilket väl inte är sant om man nöjeskör men nog kan stämma om man slökör lite touring i laglig hastighet så blir det ett annat läge.
En tidigare granne till mig hade en Honda CBF 125. Den har knappt 12 hk och grejade ca 90 på full gas. då väger den bara 128 kg och har lite kåpor.
Att en nästan dubbelt så tung hoj helt utan kåpor skulle klara samma hastighet med mindre effekt är orimligt. Snarare behöver den mer. Så jag skulle gissa att den nog behöver någonstans kring 15 hk för att hålla 90. Dvs ditt första 90km/h antagande är det som jag tror är mest troligt och då ger det en räckvidd på 90 km. Lägg till några km pga bromskraftåtervinningen.

Så deras uppgift om räckvidd är nog väldigt snällt framräknad.

Som jämförelse så anger Zero Motorzycles att deras Zero XU ska klara ca 77 km på ett 5,7 kWh batteri i 88 km/h. Och då väger den 120 kg.
Deras Zero DS som lär vara rätt nära hojen i början av tråden väger 180 kg, har ett 11,4 kWh batteri och sägs med det klara 122 km i 88 km/h.

Med tanke på att dom ljuger värre än en häst gallopperar om räckvidden så skulle jag misstänka att dom inte är helt pålitliga ifråga om andra saker heller.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det är väl där man kan fundera lite.

Att man borde kunna hålla 30 km/h på 1,6 hk känns rimligt. En gammal enhästars moped klarade ju 40 på bara 1 hk. Men vem kör 30 mil i sträck i 30 km/h på en MC?
Kollar man på den mer realistiska hastigheten 90 vilket väl inte är sant om man nöjeskör men nog kan stämma om man slökör lite touring i laglig hastighet så blir det ett annat läge.
En tidigare granne till mig hade en Honda CBF 125. Den har knappt 12 hk och grejade ca 90 på full gas. då väger den bara 128 kg och har lite kåpor.
Att en nästan dubbelt så tung hoj helt utan kåpor skulle klara samma hastighet med mindre effekt är orimligt. Snarare behöver den mer. Så jag skulle gissa att den nog behöver någonstans kring 15 hk för att hålla 90. Dvs ditt första 90km/h antagande är det som jag tror är mest troligt och då ger det en räckvidd på 90 km. Lägg till några km pga bromskraftåtervinningen.

Så deras uppgift om räckvidd är nog väldigt snällt framräknad.

Som jämförelse så anger Zero Motorzycles att deras Zero XU ska klara ca 77 km på ett 5,7 kWh batteri i 88 km/h. Och då väger den 120 kg.
Deras Zero DS som lär vara rätt nära hojen i början av tråden väger 180 kg, har ett 11,4 kWh batteri och sägs med det klara 122 km i 88 km/h.

Med tanke på att dom ljuger värre än en häst gallopperar om räckvidden så skulle jag misstänka att dom inte är helt pålitliga ifråga om andra saker heller.
Det är skillnad på EL- och Bensin-hästar :fakta:tungan

En elmotor blir dock effektivare desto snabbare man kör den, eller rättare sagt, desto mer spänning den matas med. Dock vet jag inte hur det är med luftmotståndet, fyrdubblas det vid dubbel hastighet eller nått? :confused:
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Jag ser bara tre fel
1. ful och endast för singel åkning.
2. aldeles för tung med dagens teknik ( batteri tekniken med kondensator batterier borde bli en hel del lättare, även med Toshibas nya batteriteknik borde man halvera vikten och förlänga körsträckan)
3. klarar inte ens hälften av vad de lovar i videon,( praktiskt omöjligt)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Som vanligt i dessa eldrivna sammanhang så är förmodligen verkligheten sockrad när dessa trettio mil förmodligen kan omsättas till 15 verkligt körda mil med skiftande fart under lika skiftande väderförhållanden.Priset är ju som vanligt en parodi.Men det blir ju bättre och bättre ju längre tiden går med dessa elfordon så vem vet ... !?.Kruxet är väl hur alla dessa el mc och el bilar i framtiden ska få sin ström som redan skenat i höjden kostnadsmässigt när vi i bla Sverige lägger ner kärnkraften och importerar smutsig kolkraftsström från bla Polen.LOL. :crash
 

majure

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
luleå
Hoj
Körkortslös..
Bara jag som tänkte: Hmmm får nog göra som på min första trampcykel o sätta några kort mot ekrarna med en klädnypa så den hörs lite granna.

Var i Peking för ett par veckor sedan = många elmoppar ->
1) Livsfarligt för gående, man hörde dom inte alls när de kom i 45 knyck. Nära döden upplevelse för mig flera gånger. :död
2) Livsfarligt för föraren av MC. Tycker många gånger att ljudet är det som gör att bilar o andra uppmärksammar en mc... en elvariant.. farligare..
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top