Spännande vattenplaning i 190

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
På väg hem från jobbet igår så var jag på lite dåligt humör och så halvvägs hem började det duggregna o kallt blev det.. Tänkte att det är väl bäst att stå på lite så man kommer hem någongång... körde väl i ca 200, vägbanan var bara lite fuktig så det gick ju bra... men så kör jag in i en "vägg" med regn o det står massor med vatten på vägen, jag känner hur hojen lättar från asfalten o blir helt fri från vibrationer och börjar glida lite på tvären efter ca 50m så har väl farten minskat så jag går i genom vattenytan och hojen rätar upp sig lite hastigt och brutalt... Det var riktigt spännande! Jag kan rekomendera alla att prova! :tomten eller inte!

Jag körde iaf inte över 150 mer den dagen!

edit: hur vanligt är det med vattanplaning på hoj? någon mer som har fått det?
 
Last edited:

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
ozto skrev:
På väg hem från jobbet igår så var jag på lite dåligt humör och så halvvägs hem började det duggregna o kallt blev det.. Tänkte att det är väl bäst att stå på lite så man kommer hem någongång... körde väl i ca 200, vägbanan var bara lite fuktig så det gick ju bra... men så kör jag in i en "vägg" med regn o det står massor med vatten på vägen, jag känner hur hojen lättar från asfalten o blir helt fri från vibrationer och börjar glida lite på tvären efter ca 50m så har väl farten minskat så jag går i genom vattenytan och hojen rätar upp sig lite hastigt och brutalt... Det var riktigt spännande! Jag kan rekomendera alla att prova! :tomten eller inte!

Jag körde iaf inte över 150 mer den dagen!

edit: hur vanligt är det med vattanplaning på hoj? någon mer som har fått det?



Vart hittade du 200-vägen??

:3freak

Jag har oxå lyckats få planing med hojen... inte alls kul... men jag skrotade inte iaf..
 

bollen

weeeeee, det var kul!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Wr 250F -04 med massa godis =) och en affe
ozto skrev:
Jag körde iaf inte över 150 mer den dagen!

edit: hur vanligt är det med vattanplaning på hoj? någon mer som har fått det?

Jupp, fast på crosshoj. Märkte inte ens att jag fick det eller att det var djupt
förän jag körde långsamt genom vattenpölen...

Antar att det är betydligt mer spännande med en väghoj...
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
fick dieselplaning i måndags, på en motorvägspåfart. Tyckte det såg lite blankt ut sen låg motorn på varvstoppet :lol
Men det gick bra, det hände i utgången av kurvan, om det skett 1m tidigare hade jag simmat i olja...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
japp.. marauder 800, 120 blås med taskigt framdäck :3freak
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
fick det en gång med hojen påvägen upp för en backe i 70 blås. Läskigt när man gasar och motorn drar till varvstoppet utan att man axxar. Gäller bara att va lugn tills de gått över. Inte göra några förhastade svängningar med styret skulle jag tro. Antar att släppa på gasen kan vara ett bra alternativ också.
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Skit coolt med vattenplaning....en man och kvinna på hoj förolyckades i Stockholm förra veckan pga av en bil som fick vattenplaning. Kvinnan dog och mannen ligger nedsövd.
Ett tips: Kör lugnare när det regnar.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Jepp testat, med dåliga däck kommer det redan vid 70-100 knyck. Styret blir lätt och man kommer inte dit man vill... Men jag hade tur och när framdäcket tog mark igen så blev det inte ens lite spännande...
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Jäpp, Autobahn i 140 under kraftigt regn med full packning, det blev 120 ett tag efter det...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
philsson skrev:
fick det en gång med hojen påvägen upp för en backe i 70 blås. Läskigt när man gasar och motorn drar till varvstoppet utan att man axxar. Gäller bara att va lugn tills de gått över. Inte göra några förhastade svängningar med styret skulle jag tro. Antar att släppa på gasen kan vara ett bra alternativ också.

Släpper man inte gasen och får fäste igen händer nog ännu mer spännande saker, man får nog om inte annat se världen ur helt andra perspektiv... :jisses :skrämd :tummenner
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
philsson skrev:
fick det en gång med hojen påvägen upp för en backe i 70 blås. Läskigt när man gasar och motorn drar till varvstoppet utan att man axxar. Gäller bara att va lugn tills de gått över. Inte göra några förhastade svängningar med styret skulle jag tro. Antar att släppa på gasen kan vara ett bra alternativ också.


vart hitta du en vattenpöl i en uppförsbacke? :va
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Hade du kört fortare hade problemområdet försvunnit mycket tidigare. Vad lär vi oss av detta?
Vad har mamma sagt om fisgasande? :banana
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
-PLM- skrev:
Hade du kört fortare hade problemområdet försvunnit mycket tidigare. Vad lär vi oss av detta?
Vad har mamma sagt om fisgasande? :banana


så ditt tips är alltså att köra fortare nästa gång...
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
DaLorD skrev:
Vart hittade du 200-vägen??

:3freak

Jag har oxå lyckats få planing med hojen... inte alls kul... men jag skrotade inte iaf..

mellan vikingstad och kåparpsrondellen mycket bra 200 väg, iaf när det inte spöregnar
 

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
YZF-R1
ozto skrev:
På väg hem från jobbet igår så var jag på lite dåligt humör och så halvvägs hem började det duggregna o kallt blev det.. Tänkte att det är väl bäst att stå på lite så man kommer hem någongång... körde väl i ca 200, vägbanan var bara lite fuktig så det gick ju bra... men så kör jag in i en "vägg" med regn o det står massor med vatten på vägen, jag känner hur hojen lättar från asfalten o blir helt fri från vibrationer och börjar glida lite på tvären efter ca 50m så har väl farten minskat så jag går i genom vattenytan och hojen rätar upp sig lite hastigt och brutalt... Det var riktigt spännande! Jag kan rekomendera alla att prova! :tomten eller inte!

Jag körde iaf inte över 150 mer den dagen!

edit: hur vanligt är det med vattanplaning på hoj? någon mer som har fått det?


Ja, livet blir inte mera spännande än vad man gör det. Jag såg olika bilder på kontaktytor, underifrån på glas, i olika hastigheter. Det fick mig att tänka till. Det var en skrämmande bilder man fick i 90km/h. Det var inte mycket gummi i marken. Då var det en bil. Med tanke på den kontaktyta en motorcyckel har typ bak, då, ja FAAAN vad galen man är dååå och kör lite för fort på vägen.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
daemon skrev:
Ja, livet blir inte mera spännande än vad man gör det. Jag såg olika bilder på kontaktytor, underifrån på glas, i olika hastigheter. Det fick mig att tänka till. Det var en skrämmande bilder man fick i 90km/h. Det var inte mycket gummi i marken. Då var det en bil. Med tanke på den kontaktyta en motorcyckel har typ bak, då, ja FAAAN vad galen man är dååå och kör lite för fort på vägen.

Smalare däck(kontaktyta) = mindre risk för vattenplaning. Alltså galnare att köra fort med bil.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top