Spännande vattenplaning i 190

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Slitet bakdäck läste jag något om.

Jo det är en klassiker att få vattenplaning med......och lika adrenalin framkallande var gång.

Som nämnt tidigare, kör fortare så slipper du problemet, din cykel får väl mer downforce ju fortare man kör, eller ?
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Tja.. att köra 190 i regn är ju ett säkert sätt att få en total vattenplaning, både på bak och framhjul:gnissla

Min erfarenhet från "sportiga" (tidigare supersport) och dagens supersport med riktigt breda bakdäck är att man får rätt bra förvarningar då det nästan alltid lyfter och börjar plana bak före framhjulet lättar. Ofta sker detta korta sträckor vilket gör att man ändå kan behålla kontrollen till man fått ner farten.

Vattenplaningsrisken öker enormt på vajerräckesvägar då spårbildningen och spårdjupen alltid är så mycket mer omfattande pga att alla kör i samma spår. Konsekvenserna av en kullkörning på denna "MC-mördarväg" lär bli fatala.

Om man känner att hojen börjar plana så skall man ABSOLUT inte bromsa, om man gör det så ökar risken mångfallt att man får titta närmare på vägbanan:näsblod Lätta på gasen är rätt modell och sedan rulla bort farten:tummenupp
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Har vattenplanat med bil en gång. Breda däck (245mm runt om) och halvtaskigt mönster resulterade i samma fenomen som flera beskrivit här. Vid en omkörning växlade jag ned två pinnar och stampade, lagom jämsides med bilen jag skulle köra om går varvet från 4000 till 7000 på alldeles för kort tid.
Ingen höjdare och villa absolut inte vara med om det på hoj.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
köpte ett gammalt ganska slitet däck för att ha något innan mitt nya bakdäck kommit hem en gång.

Vet inte om man kallar de vattenplaning med det regnade och blev snorhalt med det däcket, tror det var ett super corsa. Hade problem att komma upp i motorvägsfart från en påfart till e18 i örebro.

Sen mellan sträckan Örebro-Karlstad så fick jag många både läskiga och roliga upplevelser. Otrevligt var det vid omkörningar på 6an men kul var det vid starter vid trafikljus i karlskoga:) Men med pilot power har jag aldrig fått uppleva det trots lite högre hastigheter.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Kul att min gamlsa tråd kom upp till ytan igen... Inga fler som har härliga vattenplaningsupplervelser att berätta om?

bil räknas inte, det ju inget speciellt...
Har vattenplanat massvis gånger med bil har man bara rak kurs så är det ju lugnt... Det är på hoj det blir spännande!
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top