Spännband del #2, a.k.a. byt batteri i bilnyckel-grejen

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Edit

Äsch var tvungen att kolla. Du ska inte ta bort skruven utan bara använd något platt (jag tog en vanlig bestickkniv) och stick in under batteriet från ytterkant. Bänd ur det. Plasten är av mjukare sort som flexa. Skall dock göras i någorlunda rumsvarmt klimat för att minska risken för knaaak.

Seså. Vill du ha video på how to?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Taiwan har jag ingen erfarenhet av, låter schysst. I Hong Kong verkar de i alla fall ogilla fastlandskineser. De hade börjat begränsa deras inresor sist jag var där, tror det den gången börjat med en kines som gick på "toaletten" i en rabatt.

Taiwaneserna ser sig själva som kineser och dom turistande kommunist-kineserna som andra kineser och tills nyligen som samma folk som båda länder gjorde anspråk på så det är nog svårt att få dom att tala ogillande om kineserna. Dom begränsar hur många kineser som får emigrera dit (utöver gränser som kina sätter) men det är nog mest för att dom inte vill ha för många fattiga kusiner att lära upp, betydligt bättre att ha dom arbetande på sitt håll i låglönefabriker. Dock vet jag inte om tiggarna under stationen här i Tainan är kineser eller taiwaneser, skulle gissa på det senare men jag vet inte.

Hong Kong är väl en del av Kina, om än med visst självstyre. Hur kan dom hindra kineser att komma in mer än att dom blir förvirrade av vänstertrafiken?

Jag tyckte Taiwan var klart bättre än väntat, å andra sidan är min enda andra erfarenhet av denna regionen turist-puket med all skit dom har av inkastare, antastande horor, prutning, livsfarligt trafik och bråkande ryssar. :död

Är bordsskicket acceptabelt i Taiwan?

Tja, folk äter med pinnar och även om man gjort det hela livet och har hyfs så har man en tendens att luta sig lite mer över skålen än någon som har hyfs och äter med kniv och gaffel, men det är annars inget jag tänker speciellt på. Å andra sidan är jag här med en tvååring och en femåring så det taskigaste bordskicket sker normalt sett vid mitt bord.:4skrika

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Taiwaneserna ser sig själva som kineser och dom turistande kommunist-kineserna som andra kineser och tills nyligen som samma folk som båda länder gjorde anspråk på så det är nog svårt att få dom att tala ogillande om kineserna. Dom begränsar hur många kineser som får emigrera dit (utöver gränser som kina sätter) men det är nog mest för att dom inte vill ha för många fattiga kusiner att lära upp, betydligt bättre att ha dom arbetande på sitt håll i låglönefabriker. Dock vet jag inte om tiggarna under stationen här i Tainan är kineser eller taiwaneser, skulle gissa på det senare men jag vet inte.

Hong Kong är väl en del av Kina, om än med visst självstyre. Hur kan dom hindra kineser att komma in mer än att dom blir förvirrade av vänstertrafiken?

Jag tyckte Taiwan var klart bättre än väntat, å andra sidan är min enda andra erfarenhet av denna regionen turist-puket med all skit dom har av inkastare, antastande horor, prutning, livsfarligt trafik och bråkande ryssar. :död

Tja, folk äter med pinnar och även om man gjort det hela livet och har hyfs så har man en tendens att luta sig lite mer över skålen än någon som har hyfs och äter med kniv och gaffel, men det är annars inget jag tänker speciellt på. Å andra sidan är jag här med en tvååring och en femåring så det taskigaste bordskicket sker normalt sett vid mitt bord.:4skrika

Fett ot, men du borde fan starta en sån där reseblogg. Kul läsning :tummenupp

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Taiwan tillhörde tidigare Japan, så föga förvånande att de är något sånär civiliserade. Äldre generationen talar även japanska och många skyltar i de äldre delarna av Taipei är på japanska.

Dessutom relativt billigt. Var där för några veckor sedan och en all inclusive resort i bra klass landade på drygt $150/natt.

En resetråd var ett bra förslag! Reser lite, så kan ev bidraga... :gnissla

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Har lämnat Norden blott tre gånger de sensate fem åren vilket torde göra mig ganska tråkig som resebloggare, jag kan typ lite om Kenya då jag bott där knappt ett år och där kan jag tipsa om en hel del att göra och betydligt fler saker att inte göra.

Vill ni ha tips om Sydost-Asien borde nog Lugn vara bättre då han, om jag inte är helt snurrig, bor eller åtminstone har bott i Japan och av hans senaste inlägg att döma inte verkar rädd för att resa runt i området.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag lider ofta med Fårket som behöver ringa elektrikern när säkringen går, men det blir bra trådar iaf.

Skönt att det löste sig.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...