Spännband

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Diskussionen om spännband i McB's Rookietråd fångade mitt intresse. Jag har aldrig funderat något allvarligare på dessa, bara tjongat på ett par stycken så att hojen står stadigt. Vem håller på och funderar på sådana saker som Brottstyrka och Surrningstyrka? Inte jag, även om man faktiskt borde göra det, det är ju en nog så viktig säkerhetsdetalj, men några verkar ha funderat och har erfarenheter kring det. Vänligen delge era erfarenheter. Vad behöver man, vad är lägsta nivå, liksom?

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Lägstanivå vet ju både du och jag... :rolleyes:
The one and only "one stop shop" for Rookies.
BILTEMA :tummenupp

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ööö använder en del olika, samtliga är gamla men funkar skitfint.
Dock så försöker jag att inte spänna ner hojen i gaffelkronorna utan ungefär mitt på hojen, på en gixxer finns det ju hål i ramen ovanför forpinnarna typ, därifrån och lite framåt.
Då belastar man både fram och bakfjädringen, plus ett buntband på frambromsgreppet.
Jag har ett transportstöd med axel som går genom hålet i bakhjulsaxeln, hojen står hur bra som helst.

Petter

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Billiga spännband bör köpas med omsorg då många har urusla spännare. De bästa jag har hittat är de på Shell i stan vilka får Biltemas att framstå som skit.

Jag har för mig at lagen om lastsurrning säger att du ska surra för hela vikten framåt/bakåt och halva uppåt vilket allstå skulle innebära att du ska spänna ner hojen ungefär lika långt som om du satt på den.

Personligen använder jag två smala band vilka ska klara 50kg om jag minns rätt. Ett i mitten som Petter beskriver och ett i gaffelkronan. Detta för att jag är en fnoskig jävel som tycker att dubbel säkerhet är bra säkerhet när det är så enkelt. Ibland går spännband av.

Men jag spänner ner hojen mot sidan i vanen vilket ger en otroligt stabil surrning och visst hade det räckt med bara ett band. Jag surrar för att det enda sätt som hojen ska kunna välta på är att bilen välter med hojen i...

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6
Jag kan lite teori...

Eftersom jag jobbar extra som lastbilschaffis plus att jag körde riktigt tunga saker på släp i lumpen så anser jag att jag har lite kött på benen.

Det finns "regler" för hur man ska surra sin last. Nu kommer jag inte ihåg dem exakt men jag kan beskriva dem lite. Den största kraften som kan uppkomma på lasten är vid en frontalkrock. Dvs spännbandet som ska ta upp den kraften ska klara MYCKET mer "vikt" än vad motorcykeln väger. Sedan finns det ju även sidokrafter vid svängar och krafter som uppkommer vid gupp i vägen.

Det jag vill säga är att om man spänner så dåligt att hojen inte står kvar pga. alla småkrafter som verkar på den vid vanlig färd (utan frontalkrock) så har man verkligen inte tänkt till. Sen om man "knyter" dit några snören för syns eller polisens skull så leker man lite med döden. Tänk på att det inte är så skoj att få en 200 kg projektil i nacken, varken för dig själv eller någon annan trafikant.

Ett vanligt fel (enligt mig) är att folk spänner det främre spännbandet framför motorcykeln. Alltså om man tänker sig att spännbandet spänns någonstans på framgaffeln (motorcykeln) så ska inte själva spännbandet fästas i spännögglor (flaket) som finns framför framgaffeln utan bakom. Annars kommer det spännbandet inte att ta upp någon kraft vid en frontalkrock. (Hmm? Fattar någon vad jag skrev? Om inte så be mig förtydliga)

Är det viktigt så kan jag ta reda på exakt vilka regler som gäller men sunt förnuft räcker långt.

//Chribba

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Re: Jag kan lite teori...

Chribba skrev:
...
Det finns "regler" för hur man ska surra sin last. Nu kommer jag inte ihåg dem exakt men jag kan beskriva dem lite. Den största kraften som kan uppkomma på lasten är vid en frontalkrock. Dvs spännbandet som ska ta upp den kraften ska klara MYCKET mer "vikt" än vad motorcykeln väger. Sedan finns det ju även sidokrafter vid svängar och krafter som uppkommer vid gupp i vägen.

...

Jag har för mig at lagen om lastsurrning säger att du ska surra för hela vikten framåt/bakåt och halva uppåt ..."

Är det inte så? Fasen, jag var ganska säker....trodde jag...

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6
Jag ska försöka ta resa på vad som gäller...

Men egentligen har inte vikten (eller massa som det heter egentligen) något med det hela att göra. Utan den "fysikaliska storhet" som är av betydelse är kraften.

Kraften = massan * accelerationen och mäts i enheten N (newton). Alltå mäts ett spännbands hållbarhet i N.

Ett exempel: Om din mc väger 200 kg och du vid något tillfälle bromsar så att du kommer upp i låt oss säga 5 m/s² i negativ acceleration (ja det finns en sån) så måste dina spännband klara påfrestningen av en kraft på 1000 N. Väger din mc bara 100 kg men utsätts för en krock där accelerationen kommer upp i låt oss säga 50m/s². Då måste spännbandet klara 5000 N.

Det jag vill få fram är att det inte är vikten som är det viktiga (vilken ordlek), men jag antar att någon för att förenkla det hela har börjat prata om vikt istället för kraft. Och finns det en lag som säger något om vikten så måste den vara en förenklad version ur någon körkortsteoribok...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Re: Jag ska försöka ta resa på vad som gäller...

Chribba skrev:
Men egentligen har inte vikten (eller massa som det heter egentligen) något med det hela att göra. Utan den "fysikaliska storhet" som är av betydelse är kraften.

Kraften = massan * accelerationen och mäts i enheten N (newton). Alltå mäts ett spännbands hållbarhet i N.
... Och finns det en lag som säger något om vikten så måste den vara en förenklad version ur någon körkortsteoribok...

Jodå, det resonemanget är jag med på men jag har för mig att när vi tog BE i det militära fanns det en tumregel som sa något om hur många kg man skulle surra för i de olika riktningarna...

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Enligt trafiksäkerhetsverkets författningssamling 1978:10 samt de ändringar som finns i vvfs1998:95

Allmänna regler:

Lasten skall placeras och säkras så att den inte kan bli en fara vare sig för medtrafikanter eller den som befinner sig i lastfordonet.

Lastens säkring skall vara av den beskaffenheten att den klarar:
* Minst hela lastvikten framåt.
* Minst halva vikten bakåt och åt sidorna.

(sitter och läser i körskoleboken "tung trafik")

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
DumDum skrev:
...Lastens säkring skall vara av den beskaffenheten att den klarar:
* Minst hela lastvikten framåt.
* Minst halva vikten bakåt och åt sidorna...
Vad kan man tänka sig att framlämmen på ett normalt släp klarar? Det är inte så lätt att spänna fast bågen bakåt, om ni förstår hur jag menar.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Metallgutten har den optimala lastvanen, cykelställ i fram och spännband i bak, dessutom låter vi hojarna stå på bakre depåstödet.

Claes Ohlssons blå 29:- band har brustit för mig 1 gång (extrembelastat).

Vissa billiga spännremmar brukar snäppa sönder i låset.

Tänk på ett släp gungar mycket mer än en skåpbil, ett släp är tråkigt att dra i 80 km/h, ditt släp kommer att vilja lånas av vilt främmande människor.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Vad kan man tänka sig att framlämmen på ett normalt släp klarar? Det är inte så lätt att spänna fast bågen bakåt, om ni förstår hur jag menar.

vA? det är ju skitenkelt om man verkligen vill. Ett spännband genom bakhjulet och så surrar man det rakt bakåt(mot bakkant på kärran)

Men fram-lämmen räcker antagligen utmärkt...

GSXR1100R skrev:
...dessutom låter vi hojarna stå på bakre depåstödet.
...

DET är en av de saker jag ser många i depån göra och aldrig kommer acceptera som vettig! Bobbinsen kan inte hålla för hur mycket som hels och jag vill surra så att hojen inte står och ungar i fjädringen. För mig är det detsamma som att surra en gathoj med stödet nere dvs ett BIG nono.

Fast så många gör det ju så man kan ju undra..

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6
Re: Re: Jag ska försöka ta resa på vad som gäller...

Chrille skrev:
Jodå, det resonemanget är jag med på men jag har för mig att när vi tog BE i det militära fanns det en tumregel som sa något om hur många kg man skulle surra för i de olika riktningarna...

Jag får nog ändra mig lite i mina stensäkra påståenden. Låt gå för att det finns en tumregel för hur många "kilo" man ska spänna för i de olika riktningarna. Eftersom man faktiskt inte vet hur stor "accelerationen" blir i en eventuell krock. Men fysikaliskt riktigt är det inte. Sökte på spännband och en tillverkare angav faktiskt sina brottgränser i kg?!

//Chribba

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Re: Re: Jag ska försöka ta resa på vad som gäller...

Chrille skrev:

va fan lärde du dig sånn skit i lumpen,,

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Re: Re: Re: Jag ska försöka ta resa på vad som gäller...

R2 skrev:
va fan lärde du dig sånn skit i lumpen,,

Japp, lärde mig köra hjullastare, tungt släp och ladda bomber.

...eller ja, lärde och lärde. Troppens sämsta betyg var visst inget att vara stolt över enligt befälen...

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Re: Re: Re: Jag ska försöka ta resa på vad som gäller...

Chribba skrev:
Sökte på spännband och en tillverkare angav faktiskt sina brottgränser i kg?!

//Chribba

De skall finnas angivna i kilo. Om du tittar på ett spännband så ska det finnas ränder på dom. Dom anger hur många kilo du kan hänga i spännbandet innan det brister. Alltså hänga t.ex en bilmotor från taket.
En rand=1 ton. 2 ränder=2 ton osv...........

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:

DET är en av de saker jag ser många i depån göra och aldrig kommer acceptera som vettig! Bobbinsen kan inte hålla för hur mycket som hels och jag vill surra så att hojen inte står och ungar i fjädringen. För mig är det detsamma som att surra en gathoj med stödet nere dvs ett BIG nono.

Fast så många gör det ju så man kan ju undra..

Vi spänner endast i sidled inte rakt ner, men man kan säkert tabba sig ordentligt, tex lastöglor längst fram i skåpbil med förtvivlade försök att spänna ner framgaffeln på 2 hojar i bredd.

Bobinerna smäller säkert av om man belastar mer än 200 kg, att surra gathoj med stödet nere är nonono :skrämd

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6
DumDum skrev:
De skall finnas angivna i kilo. Om du tittar på ett spännband så ska det finnas ränder på dom. Dom anger hur många kilo du kan hänga i spännbandet innan det brister. Alltså hänga t.ex en bilmotor från taket.
En rand=1 ton. 2 ränder=2 ton osv...........

Jag fattar!

Men det är ju ändå helt åt helvete. Varför då inte multiplicera med jordens dragningskraft så får man det ju i N dvs. rätt dimension...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
GSXR1100R skrev:
Vi spänner endast i sidled inte rakt ner, ...

Ställer ni hojdjäkeln så att den kan hoppa ur klykorna på depåstödet bak?! Det ruskar ordentligt i skiten om man smäller över en taskig järnvägsövergång....

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Ställer ni hojdjäkeln så att den kan hoppa ur klykorna på depåstödet bak?! Det ruskar ordentligt i skiten om man smäller över en taskig järnvägsövergång....
45 graders vinkel ungefär.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...