Spännband

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
varför e det nonono att ha stödet nere när man surrar???

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Det som gäller är precis som någon skrev förut, halva lastvikten åt sidorna och bakåt och hela lastvikten framåt. Uppåt behövs inte spännas någonting alls men det gör man ju med automatik så att säga. Att säkra den framåt gör man lättast genom att ställa hojen dikt an mot framstammen på släpet om man har någon sådan, sedan så drar man spännband framåt i framstammen eller något annat lämpligt.

Anledningen att det spännbandet som diskuterades i andra tråden gick av var helt enkelt för att det var gammalt och kass. Dom spännbanden jag har hemma är 5-tons band vilket är så att säga överkurs för att spänna fast en hoj men jag lånade dom av jobbet så det blev billigast. Det räcker gott med spännband som klarar 500 kg det man behöver kolla på är själva spännaren, det finns ganska så varierande kvalitet på sådana. Jag har sett exempel där dom helt enkelt släpper spännbandet för att det är en så kass konstruktion.

Det kan också vara ide att lära sig riktigt hur man använder ett spännband, tex att det inte ska vara snurrat för då tappar man mycket i hållbarheten, och att man kan använda spännaren på rätt sätt, den ska vara i det "innersta läget" som man måste trycka in en spärr för att komma in till. Om man inte kommer in till det läget så finns risken att det släpper av sig själv under resans gång.

Hmm undrar om inte detta är ett av dom längsta inläggen jag har skrivit på sporthoj??

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Ravetrancer skrev:
varför e det nonono att ha stödet nere när man surrar???

Iom att det sitter som det gör så lägger man ett otroligt tryck på stödet med risk för att knäcka det eller trycka det genom botten på kärran.
Jag har faktiskt sett bilder här på forumet med en kille som surrade sin stunt-SRZ med stödet ner och bilden visade klart o tydligt att stödet var knäckt. Tyvärr var dessa bilder uppe innan kraschen...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chrille skrev:
Ställer ni hojdjäkeln så att den kan hoppa ur klykorna på depåstödet bak?! Det ruskar ordentligt i skiten om man smäller över en taskig järnvägsövergång....

Jag har min på depåstödet, förvisso mitt hemsnickrade med bultar i i hjulaxeln men ändå, och jag säkrar det hela genom att sätta ett kort spännband runt svingen/depåstödet så att de "sitter ihop". Funkat hittills.

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
ERF Team Respekt #33
Gör bara inte som jag, lossa bägge spännbanden på ena sidan
för att snopet stå och de hur hojen välter över på andra sidan :skrämd
där de andra spännbanden drog omkull hojen :mad:
Den missen gör jag aldrig om igen!
:rolleyes:

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
Chrille skrev:
Billiga spännband bör köpas med omsorg då många har urusla spännare. De bästa jag har hittat är de på Shell i stan vilka får Biltemas att framstå som skit.

..

Inge mer skitsnack om Biltema va... Jag försvarar varenda pruttemutt pryl de saluför! :fakta

:tummenupp jorpes

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...