Spännde kedjan på min zx9r...

Killeak

Brum, brum ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1995 Kawa zx9r
Efter att jag spännde kedjan låter den konstigt. Jag har provat öka slacket igen för det gnisslade och knackade från kedjan men missljudet består.

Det stod i en bok jag köpte att slacket skulle vara 1 - 1,5 cm och att allt skulle justeras när hojen stod på sidostödet. Men när jag reser hojen och sätter mig på den är det noll slack.

Vad gör jag för fel. Har varit så noga det går med att ställa markeringarna lika på båda sidor (för justerings-skruvarna).

Det stod även i boken att innan jag börjar skulle jag rulla hojen tills den tightaste delen av kedjan var i mitten av nedre delen... Men jag har rullat å rullat och kedjan är fan inte tightare på nått ställe än nått annat!!!???

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
cbr 1000 -06
Höll oxo på med detta alster så sent som i fredags (ja innan fredagsburken öppnades).
Fick oxo störande kedjeljud som vid olika inställningar blev antingen sämre eller bättre.
Inte nog med det så ställde den om sig om jag körde några meter med den, ibland blev den som e fiolsträng eller tvärtom - som en tvättlina.

Efter 38 fan och 53 helvete samt 2 timmar i realtid fick jag den inte riktigt så spänd som den skulle vara, men dock godkänd enligt mig :rolleyes:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Ehh, 1-1.5 cm när man inte tryckt ihop hojen?
Kedjan får inte vara för spänd, utan ska ha ett slack även när hojen är nerpressad på minst c:a 2-3cm. Du knäcker kedjan när den är så spänd, och det är de ljuden du hör. Risken är att du redan dragit sönder kedjan.

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Att kedjan bör vara tightare i ett visst läge låter skumt tycker jag... eller, fan, så ska de ju inte vara :fakta ...så hade jag på min förrän jag bytte drivpaket nämligen, men de va för att den kedjan var streckt på nåt ställe och fullständigt SKIT! :p

När du spänner kedjan skulle jag nog rekomendera att slacket eller vad du nu kallar de ska vara 2-3 cm. Å detta slack e ju såklart beroende av hur hårt man tar i... :crash men 2-3 cm ska den nog röra sig tämligen lätt! Man brukar säga att lite för löst är bättre än lite för spänt, eftersom detta nöter kedjan fortare samt att det finns risk för sträckningar om man kör med två på eller dunsar i en mega-guppa med bakhjulet :fakta

En sak till: När du lossar på bakaxeln för att spänna kedjan, lossa då bara lite, men tillräckligt för att kunna justera kedjespännarskruvarna utan desto mer påfrestning. Skruvar du lös bakaxeln helt så vidgas ju svingen för att sen spänna kedjan ännu mer när du justerat klart å spänner i hop svingen med bakaxeln igen. På grund av detta tror jag du upplevt att du justerat rätt, men sen när du skruvat ihop allt å satt dig på hojen är den helspänd :confused:

Vet inte om detta var det svar du hoppades på men, lite tips iaf... :tummenupp

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Gix skrev:
Att kedjan bör vara tightare i ett visst läge låter skumt tycker jag... eller, fan, så ska de ju inte vara :fakta ...så hade jag på min förrän jag bytte drivpaket nämligen, men de va för att den kedjan var streckt på nåt ställe och fullständigt SKIT! :p

Tror inte de menar att det ska vara så, men om det nu är det så ska man spänna kedjan där den är som tightast...

Ninja Racer

Medlem
Gick med
19 May 2003
Hoj
Ducati 999S Husaberg 650 -02
Är du skäker på att det står 1,5 cm är helt säker på att det står 1,5 inch på min kawa 98, men kan ju skilja mellan årsmodeller

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det viktigaste är att kedjan inte är som en fiolsträng i mest spända läget. Frestar oerhört på lager o kedja. Mest spänd är den när utg. axeln, svingaxeln o hjulaxeln är i rak linje. Nog lättast kolla mha nån polare som trycker ner hojen olika mkt bak.
Varierar spänningen när man snurrar på hjulet så är nåt fel, drev orunda eller kedjan på väg att ta slut. Om bara en av dessa orsaker så kan man nog få fram vilken genom att se om variationen följer framdrevets, bakhjulets eller kedjans rotation.
/u

Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hur mycket skiljer det om man har hojen på depåställ jämfört med att det står på stödet?

Trodde man skulle ha hojen på depåstöd när man spände kedjan! :confused:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
oftast får man sitta på hojen eller på liknade sätt kolla slacket, kedjan spänns ju när hojens sving fjädrar in.
Men hr du ett mått för hur spännd kedjan ska vara med obelastad hoj ska det ju stämma tycker man. Det var inte +-1-1.5cm? och du tod 1-1.5cm i ändlägena?

ZX-9R

Varför Knäskrapa?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-9R Ninja -96
Om jag inte minns helt fel så ska man spänna kedjan så att den ligger 1 - 1.5 cm FRÅN svingen när man trycker den upp mot undersidan av svingen precis bakom det svarta plastskyddet, dvs. mitt imellan dreven.

Min kedja levde också rövare tills jag bytte drivpaket nu i våras.
Vilken underbart skön tystnad.

Har råkat ut för en kedja som börjat "kärva" i en del länkar och det resuterade i att det blev i stort sett omöjligt att få en vettig spänst på kedjan, bara att byta.

Kizmiaz

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
GPZ900R
På min första hoj ställde jag in kedjeslacket till 2-3cm när den stod på stödet, helt enligt manualen, vilket resulterade i att kedjan sträcktes som en fiolsträng när jag körde i gupp.
Körde även med passagerare,då kändes det verkligen att nåt var fel, jag insåg att jag var tvungen att släppa på spänningen i tid innan nåt gick sönder.
Sen dess så mäter jag kedjespänningen med en polare på hojen,
ställer in den angivna spänningen med polarens belastning på.
Funkar för mej i varje fall.

Killeak

Brum, brum ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1995 Kawa zx9r
Ninja Racer skrev:
Är du skäker på att det står 1,5 cm är helt säker på att det står 1,5 inch på min kawa 98, men kan ju skilja mellan årsmodeller

zx-9r B (94 - 97) = 10 - 15 mm
zx-9r C & E (98 och nyare) = 20 - 35 mm

exakt så står det i boken.
(HAYNES service & repair manual Kawasaki zx7r & zx9r, zx750p, zx900b/c/d/e, 1994 - 2000)

Jävla långt namn på en bok ;)

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Snabbe_jag skrev:
Ovala drev är inget ovanligt

Eller ovala kedjor.. äsch.. ni vet vad jag menar.. kedjefaan blir sliten mer på vissa ställen, mindre på andra..

/B

Mr.gixxer

Addicted to speed
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 750 -02 #såld# till sandstream71
Ninja Racer skrev:

ehh joo så kan det ju vara!!!! :tummenupp

:D :D :D

Killeak

Brum, brum ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1995 Kawa zx9r
Mr.gixxer skrev:
ehh joo så kan det ju vara!!!! :tummenupp

:D :D :D

Som sagt: Det står i mm, vilket är en förkortning för millimeter. 10 - 15 stycken sådana.

I morgon ska jag fetta in skiten med riktigt jävla fett och då jävlar ska det bli bra annars... !"#¤%&/("#¤%&/("¤&"¤#/¤"&... typ :(

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Har oxo hållt på å grejat me detta nyligen. Min kedja är helt klart olika spänd på olika ställen, å det e nog inget konstigt med det. Därför ska man nog va noga me å kolla så att den inte blir FÖR spänd på det tightaste stället. Har "testat" det oxo, å det resulterade i konsiga skrapande ljud sådär ett par ggr i sekunden i 70 knyck, när jag motorbromasade eller rullade.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa